شهر خبر

حریری پس از توییت عون چه تصمیمی گرفت؟

کدخبر: 425978
اقتصاد نیوز : این منابع که ترجیح دادند هویتشان نامعلوم بماند، گفتند: پس از موضعگیری امروز صبح عون، حضور حریری در کاخ ریاست جمهوری لغو شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، شبکه خبری اسکای نیوز عربی اعلام کرد، برخی منابع اعلام کردند که نخست وزیر مکلف لبنان امروز (سه‌شنبه) برای معرفی کابینه جدید به کاخ بعبدا نخواهد رفت.

یک منبع در جریان المستقبل لبنان اعلام کرد که سعد حریری، نخست وزیر مکلف این کشور هرگز امروز برای معرفی کابینه جدید به کاخ ریاست جمهوری نخواهد رفت.

همچنین برخی منابع دیگر در جریان المستقبل در گفت‌وگو با سایت "العین الاخباریه" فاش کردند که حریری حضور در کاخ بعبدا را پس از توییت میشل عون، رئیس جمهوری این کشور که یک پیام منفی پیش‌دستانه بود، لغو کرد.

این منابع که ترجیح دادند هویتشان نامعلوم بماند، گفتند: پس از موضعگیری امروز صبح عون، حضور حریری در کاخ ریاست جمهوری لغو شد.

آنها ادعا کردند: هر بار که بر روی راه‌حلی کار می‌شود، برای ناکام گذاشتن آن تلاش می‌کنند و امروز هم این کار با موضعگیری عون انجام شد به این شکل که توییت او یک پیام پیش‌دستانه تلقی شد و به این ترتیب حضور در بعبدا و معرفی کابینه جدید فایده‌ای ندارد.

رئیس جمهوری لبنان در اقدامی که دارای پیامی منفی نسبت به حضور در کاخ بعبدا بود، توییت کرد: هر کسی می‌خواهد از صلاحیت رئیس جمهوری در تشکیل کابینه انتقاد کند، باید بند چهار ماده ۵۳ قانون اساسی را خوب بخواند.

در واقع این توییت عون تاکیدی بر این مساله بود که او در تشکیل کابینه مشارکت دارد نه اینکه فقط اسامی وزرای کابینه را دریافت کند.

ماده‌ای که عون در توییت خود به آن اشاره کرد، می‌گوید: با توافق نخست وزیر، دستور تشکیل کابینه و احکام پذیرش استعفا و یا برکناری وزرا صادر می‌شوند.

این ماده قانونی محور اصلی اختلافات میان حریری، عون و کارشناسان قانون اساسی لبنان است و رویکردها در این خصوص به دو گروه تقسیم می‌شوند، گروهی شامل عون و تیمش این ماده را دال بر مشارکت در تشکیل کابینه می‌دانند و گروهی دیگر از جمله حریری معتقدند که این ماده تنها حق پذیرش یا رد را به نسخت وزیر می‌دهد و به معنای مشارکت در تشکیل کابینه نیست.

قرار بود حریری با حضور در کاخ بعبدا، به عنوان آخرین بار کابینه جدید شامل ۲۴ وزیر را به عون معرفی کند و در صورت موافقت نشدن با کابینه‌اش از این مسؤولیت انصراف دهد.

لبنان از حدود ۱۰ ماه قبل به دلیل اختلاف‌نظرها میان حریری و عون درباره تقسیم سهمیه‌ها موفق به تشکیل کابینه جدید نشده و این در حالی است که این کشور در حال غرق شدن در یک بحران اقتصادی بزرگ است.