به گزارش برنا؛ دکتر عباس علیمرادیان گفت: عملاً هیچ نظارتی بر چرخه تولید و توزیع برخی داروهای گیاهی به ویژه داروهای چاقی، لاغری و بلندی قد که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می شوند، وجود ندارد.

وی افزود: اگر ماده موثره که در تولید دارو استفاده می شود، گیاه باشد، آن دارو داروی گیاهی به شمار می‌رود و اگر هم ماده موثره تولید آن شیمیایی باشد یک داروی شیمیایی است.

وی تاکید کرد: عوارض داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی بسیار کمتر است، اما اگر داروهای گیاهی نیز عوارضی را در افراد ایجاد کنند بسیار گذرا است و چندان جدی نخواهد بود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه خاطرنشان کرد: از آنجا که حرف اول و آخر را در علم پزشکی، تشخیص پزشک می‌زند بنابراین اگر پزشکی به درستی تشخیص دهد، در نتیجه داروی مناسبی را نیز تجویز می کند.

دکتر علیمرادیان ضمن هشدار درباره مصرف بی‌رویه و بیش از اندازه برخی داروهای گیاهی مانند شربت آویشن گفت: گیاه آویشن با همه خواصی که دارد، اما نباید در سبد مصرف سبزی های روزمره خوراکی ماه قرار گیرد و باید به میزان مناسب مصرف شود که دلیل آن هم وجود یک ماده آن است که به غشای تنفسی آسیب می‌رساند.

وی تاکید کرد: بیماران قبل از مصرف هر نوع داروی اعم از شیمیایی و گیاهی باید راهنمای کاغذی روی جعبه را مطالعه و به میزانی که توصیه شده است، مصرف نمایند.

دکتر علیمرادیان گفت: حدود ۹۵ درصد از لیست داروهای گیاهی در سراسر دنیا بدون نسخه عرضه می شود.

وی به لزوم اطلاع‌رسانی به مردم و آگاهی سازی آنها نسبت به مصرف داروها حتی داروهای گیاهی تاکید کرد و گفت: مثلاً زعفران در همه کتب علمی به عنوان یک گیاه خوراکی و دارویی اشاره شده است، اما این نکته که مصرف بیش از ۵ گرم آن باعث مسمومیت و بعضاً مرگ می‌شود را، کمتر اشاره شده که نیاز است اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.