شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#فلسطین#حماس

پیش‌بینی رئیس سابق شاباک از سرنگونی ابومازن و پیروزی حماس در انتخابات فلسطین


پیش‌بینی رئیس سابق شاباک از سرنگونی ابومازن و پیروزی حماس در انتخابات فلسطین

رئیس پیشین شاباک اعلام کرد که حوادث اخیر در کرانه باختری ممکن است منجر به سرنگونی محمود عباس شده و در صورت برگزاری انتخابات، حماس شانس بالایی برای پیروزی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، یک مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شرایط امنیتی پیچیده در کرانه باختری اسرائیل را وادار به ارزیابی شرایط می‌کند؛ زیرا این منطقه تهدیدهای امنیتی خطرناکی به وجود می‌آورد که می‌تواند ادامه داشته باشد و باید اسرائیل توجه زیادی به این موضوع داشته و برای هر گزینه احتمالی آماده باشد.

«معکوف پری» رئیس پیشین سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) در مقاله‌ای در روزنامه اسرائیلی معاریو نوشت که اکنون محمود عباس 3 منصب را در اختیار دارد: ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین، ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین و ریاست جنبش فتح در سال‌های اخیر و به دلیل بالا بودن سن و اوضاع جسمانی او طی دوره اخیر جنگ برای جانشینی ابومازن آغاز شد و بحث‌های طولانی درباره شرایط مورد انتظار پس از خروج وی از ‌مرحله سیاسی و درگیری‌ها برای جانشینی او وجود دارد.

این مقام امنیتی سابق رژیم صهیونیستی افزود، علاوه بر آن ارزیابی‌های اسرائیل نشان می‌دهد که جانشین محمود عباس در ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین بر حل جامع و کامل مسائل داخلی متمرکز خواهد شد و برای برپایی دولت فلسطینی و جلوگیری از درگیری‌ها جهت جانشینی مناصب دیگری که ابومازن در اختیار دارند تلاش خواهد کرد. در رابطه با حماس نیز این جنبش در صورت برگزاری انتخابات فرصت بالایی برای پیروزی در آن خواهد داشت؛ چراکه این فرصتی برای اثبات قدرت و جایگاه ابومازن میان فلسطینی‌ها در کرانه باختری است.

گذشته از این موارد رئیس پیشین شاباک تصریح کرد که کابینه جدید اسرائیل ترجیح می‌دهد وضعیت موجود را با فلسطینی‌ها حفظ کند و شاید این موضع اکثریت مردم فلسطین و جامعه بین‌المللی باشد؛ هرچند که منافع اسرائیل در عرصه فلسطین تلاش برای حفظ ثبات امنیتی و بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش نفوذ حماس و تضعیف عناصر مخالف در تشکیلات خودگردان فلسطین است.

وی در ادامه مقاله خود تاکید کرد که کشته شدن «نزار بنات» فعال سیاسی فلسطینی موجب شعله ور شدن اوضاع شهرهای بزرگ کرانه باختری شد و موجی از اعتراضات خشونت‌آمیز را به وجود آورد که بیانگر شعله ور شدن آتش درگیری‌هاست. در این شرایط ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین که به شدت تلاش می‌کند تا تظاهراتی برای حمایت از ابومازن سازماندهی کند یک بحران بزرگ را پشت سر می‌گذارد و حماس در تلاش برای استفاده از این اوضاع آشفته است.

این مسئول صهیونیست تصریح کرد، به احتمال خیلی زیاد وضعیت کنونی رو به وخامت می‌رود تا جایی که به مرحله سرنگونی محمود عباس برسد و او می‌داند که چگونه باید اوضاع را آرام کند. در عین حال انتقاد تندی از نحوه برخورد تشکیلات خودگردان با مرگ نزار بنات وجود دارد. همچنین در حالی که کابینه و وزرای امنیتی و سرویس امنیت داخلی و ارتش و نیروهای امنیتی باید برای یک دوره حساس از نظر اطلاعاتی و عملیاتی آماده شوند اسرائیل هیچ گونه موضع رسمی در این زمینه اتخاذ نکرده و آمادگی برای تغییر بنیادین این وضعیت را ندارد.

رئیس پیشین شاباک ادامه داد، واکنش‌های اسرائیل در برابر تحولات تشکیلات خودگردان فلسطین چه در زمینه آرام شدن شرایط و چه تشدید تنش‌ها و آشفتگی این تشکیلات بسیار مهم است و این بسیار اهمیت دارد که ما خودمان را برای همه گزینه‌های احتمالی آماده کنیم و دائما نحوه عملکرد و تعامل خود با این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین بسیار مهم است که یک پایگاه اطلاعاتی از واکنش‌های احتمالی اسرائیل به تحولات مذکور آماده کنیم در غیر این صورت اسرائیل غافلگیر شده و مجبور می‌شود بدون برنامه‌ریزی قبلی واکنش نشان دهد.

وی در پایان گفت شرایط پیچیده در کرانه باختری نیاز به ارزیابی عمیق وضعیت این منطقه دارد و هرچند اسرائیل قدرت اطلاعاتی برای نظارت بر تحولات را دارد اما آمادگی برای مقابله با هرگونه گزینه احتمالی توجه زیادی می‌طلبد.

«مردخای کیدار»، شرق شناس اسرائیلی نیز گفته بود که حوادث اخیر در کرانه باختری چندین حقایق اساسی را فاش کرد. اولین آن اشتباه اسرائیل است که فکر می‌کرد فلسطینی‌ها در طول سال‌ها به مردمی مثل غرب تبدیل شده‌اند. حقیقت دوم اینکه تشکیلات خودگردان فلسطین هرگز دموکرات باقی نخواهد ماند و حتی اگر به یک کشور هم تبدیل شود فاسد و سرکوبگر خواهد بود و ترورها تکرار خواهد شد. حقیقت سوم این است که اگر انتخابات برگزار شود فرصت تشکیل کشور فلسطین بسیار بالا خواهد بود. نتیجه چهارم این است که حماس طرف حاضر و بزرگتر در عرصه فلسطین خواهد بود.

انتهای پیام/