شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#شورای نگهبان

ویدئو | تصویب بی سروصدای طرح تعالی جمعیت در مجلس | شورای نگهبان درباره غربالگری اجباری جنین تصمیم می گیرد

زهره سادات لاجوری در یک برنامه تلویزیونی اشاره کرده طرح موسوم به جوانی جمعیت و تعالی خانواده که به حذف غربالگری جنین تاکید داشت تصویب شده و در شورای نگهبان منتظر تصمیم گیری است.

غربالگری

به گزارش همشهری آنلاین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که در مجلس تصویب شده، اجبار مادران به غربال‌گری برداشته شده است.

زهره سادات لاجوردی می گوید: در مورد غربالگری خیلی بحث شد و نهایتا چیزی که درباره آن تصمیم گیری شد این بود که غربالگری اجباری نباشد البته  این طرح نزد شورای نگهبان است و باید نهایی شود.

وی می گوید: غربالگری هر چند که قانون نبود ولی به شکلی اجرا می شد که همه باردار وقتی به پزشک مراجعه می کردند به نوعی ترس داشتند که حتما باید غربالگری را انجام دهند.

غربالگردی در مرحله دوم و سوم علاوه بر تشویش مادر احتمال سقط را زیاد می کرد. در صورتی که برای همه مادران غربالگری لازم نیست. در این طرح اینکه مادر مجبور به غربالگری باشد حذف شده است .

پیش از این کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی در توییتی از حذف غربالگری جنین نوشته بود؛ طرحی که گفته می‌شود با هدف افزایش جمعیت تدوین شده است، اما با موج انتقادات کاربران، این توییت را حذف کرد.

تعیین تکلیف ماجرای طرح غربالگری بعد از انتخابات

کمیسیون بهداشت مجلس مخالف حذف غربالگری اجباری است

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس پیش‌تر این خبر را تکذیب کرده و گفته بود هنوز مصوبه‌ای در این زمینه وجود ندارد و فقط در حد پیشنهاد است!