آمریکا در شرق سوریه پدافند هوایی مستقر کرد

 پس حملات راکتی و پهپادی به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه، بامداد امروز (سه‌شنبه)، گزارش دادند که آمریکا مواضع خود را استان دیرالزور سوریه (شرق) تقویت کرده است.

پایگاه خبری «ام اس پرس»‌ در این خصوص گزارش داد که از صبح روز دوشنبه، به صورت پی‌در‌پی به پایگاه‌های ائتلاف آمریکایی در میدان گازی «کونیکو» و میدان نفتی «العمر»‌ تجهیزات نظامی ارسال شده است.

این وبگاه خبری با اشاره به حملات راکتی اخیر علیه مواضع آمریکا در شرق سوریه، به نقل از منابعی نوشت که بیست خودروی نظامی تنها چند ساعت پس از حمله به پایگاه‌های العمر و کونیکو به محل اعزام شده‌اند.

این پایگاه خبری همچنین به نقل از تلویزیون سوریه گزارش داد که در میان تجهیزاتی که به پایگاه نظامی «رمیلان» در شمال شرق «الحسکه» (شمال شرق سوریه) ارسال شده‌ا‌ند، سه خودروی زنجیردار از نوع «بردلی ۹»، دو توپ با کالیبر ۱۳۰ میلیمتر، انواع مهمات و نیروی نظامی آمریکایی به چشم می‌خورد.

در ادامه این گزارش اشاره شده است که همزمان با ارسال تجهیزات به پایگا‌ه‌های آمریکا، شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد- وابسته به آمریکا) مواضع خود را اطراف و داخل میدان نفتی العمر با ۱۵۰ نیرو تقویت کرده‌اند و در عین حال، در اطراف پایگاه، چند خاکریز ایجاد کرده‌اند.

ام پرس در ادامه این گزارش اشاره کرد که پس از حملات راکتی اخیر، شماره نقطه‌های جمع‌آوری اطلاعات نیز از ۱۸ به ۲۵ رسیده است.

از سوی دیگر، «خالد اسکیف» خبرنگار شبکه «المیادین» نیز، امروز (سه‌شنبه)، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر گزارش داد که پس از حملات مکرر به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه، این کشور در میدان گازی کونیکو در شرق استان دیرالزور چند سامانه پدافند هوایی مستقر کرده است.

این گزارش‌ها در حالی منتشر شده‌اند که خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز روز گذشته اخبار مربوط به ارسال تجهیزات گسترده به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه را تأیید کرد.

منابع آگاه محلی در حومه «تل حمیس»  به سانا خبر دادند که یک کاروان شامل ۳۷ خودرو از جمله چند کامیون حامل اسلحه، مهمات و تجهیزات لجستیک و سه خودروی سنگین حامل خودروهای زرهی نظامی جدید، هشت خودروی سنگین حامل جعبه‌های استتار‌شده، از خاک عراق وارد ناحیه تل حمیس شدند و از آنجا به سوی چند پایگاه نظامی آمریکایی در حومه الحسکه حرکت کردند.

این اقدام آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که منابع خبری، روز یکشنبه هفته جاری، از حمله راکتی به پایگاه آمریکا در میدان نفتی العمر خبر دادند.

شبکه «المیادین» به نقل از منابع آگاه در ارتباط با این حمله گزارش داده بود که برخورد راکت‌ها با پایگاه مذکور، خسارت مادی به همراه داشته و از طرفی، موجب شد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش و نیروهای دموکراتیک سوریه به حالت آماده‌باش درآیند.

چهارشنبه هفته گذشته نیز برخی منابع از حمله پهپادی به این پایگاه آمریکا در شرق سوریه خبر دادند. شبکه «المسیره» به نقل از خبرنگار خود در سوریه گزارش داده بود که پایگاه آمریکا با چند پهپاد هدف حمله قرار گرفته است؛ گزارشی که منابع کُردی مستقر در شمال شرق سوریه نیز آن را تأیید کردند.

نیروهای آمریکایی در چند پایگاه نظامی در سوریه مستقر هستند که مهم‌ترین‌ آن‌ها در نزدیکی میدان نفتی العمر و میدان گازی کنیکو در استان دیرالزور و التنف در جنوب شرق سوریه است.

حملات صورت گرفته علیه مواضع آمریکا در سوریه با حملات راکتی و پهپادی گسترده به مواضع این کشور در عراق همراه بوده است؛ حملاتی که وزارت دفاع آمریکا اخیرا نگرانی خود درباره آن ابراز و در عین حال، اعلام کرد که واشنگتن این اقدامات را تهدیدی برای خود می‌داند.