به گزارش برنا، خبرگزاری رویترز امروز سه شنبه به نقل از منابع یاد شده افزود: این امر از احتمال برگزاری نشست دیگری به منظور بحث و بررسی سیاست اوپک کاست.

منابع مزبور خاطرنشان کردند: روسیه در پشت پرده در صدد بازگرداندن عربستان و امارات بر سر میز مذاکرات و یافتن راهی برای دستیابی به توافق است اما یک منبع روسی دیروز (دوشنبه) گفت که تصور نمی کند چنین نشستی در هفته جاری برگزار شود.

اختلاف میان عربستان و امارات در هفته گذشته در ارتباط با تلاش به عمل آمده جهت دستیابی به توافق جدید به منظور افزایش تولید از ابتدای اوت آینده شکل علنی به خود گرفت.

قیمت نفت به دلیل کمبود عرضه آن در بازارهای جهانی در عمل به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ نزدیک می شود و در نبود هیچ گونه توافقی افزایش یافته است.

اختلاف در میان گروه اوپک پلاس باعث لغو گفت وگو به منظور افزایش تولید پس از چند روز مذاکره گردید.

کاخ سفید در هفته گذشته گفت که گفت وگوها میان اوپک و همپیمانانش را دنبال می کند. کرملین هم دیروز گفت که رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، ولادیمیر پوتین و جو بایدن، در تماس تلفنی خود در روز جمعه گذشته موضوع اوپک پلاس و قیمت نفت را مورد بحث و تبادل نظر قرار ندادند.

عربستان و عمان دیروز در بیانیه مشترک خود خواستار ادامه همکاری میان اوپک و همپیمانانش شدند.

کشورهای عضو اوپک پلاس در سال گذشته ۲۰۲۰ در زمینه کاهش بی سابقه تولید نفت به میزان ۱۰میلیون بشکه در روز یا تقریبا ۱۰درصد تولید جهانی نفت به دلیل تاثیر انتشار ویروس کرونا بر تقاضا به توافق رسیدند.

بروز تنش‌هایی میان امارات و عربستان در زمینه‌های مختلف و همچنین تولید نفت اختلافات میان دو طرف را به اوج رسانده است.

ریشه‌های اقتصادی بحران اوپک پلاس واقعیت تصویر کامل تنش میان عربستان و امارات را منعکس نمی‌کند. تعدادی از ناظران امور خلیج فارس تجزیه و تحلیلی از اختلاف بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی در مورد توافق بر روی سطح تولید نفت در سال آینده (۲۰۲۲) و ماهیت ابعاد سیاسی موجود در این اختلاف و همچنین نقش آن را در شکل دادن به تصویر کلی از بحران بین دو کشور ارائه داده‌اند.

عربستان و امارات در چارچوب‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر در حال رقابت هستند. اما در سال ۲۰۲۱ تنش‌ها و اختلافات میان این دو کشور شدت گرفت به گونه‌ای که عربستان تلاش خود را برای تحکیم موقعیتی که می‌خواهد در خاورمیانه در اوایل سال جاری به دست آورد، آغاز و در فوریه سال جاری اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۴ تجارت خود را با شرکت‌های بین‌المللی که دفتر مرکزی آنها در این کشور نیست، متوقف خواهد کرد. همچنین عربستان کلیه پروازهای خود را به امارات متوقف کرد و اخیرا نیز این دو کشور بر سر تمدید توافق‌نامه تولید نفت در اوپک پلاس دچار اختلافات شدند.

عربستان سعودی همچنین قوانین خود را در مورد واردات از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تغییر داد . این همان چیزی است که روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» آن را به عنوان «چالش مستقیم وضعیت امارات متحده عربی به عنوان یک مرکز تجاری منطقه ای» توصیف کرده است.