شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#پایتخت#کرج#منطقه‌ای

تهران، فقط به میزان حجم دو سد کرج آب ذخیره دارد | هشدار جدی برای پایتخت نشینان

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای تهران گفت: تهران ۳۷۲ میلیون متر مکعب یعنی دو برابر سد کرج ذخیره آب دارد و بنابراین نیاز است که آب را بهینه مصرف کنیم.

مخزن سد كرج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یوسف رضاپور با اشاره به اینکه امسال جزو معدود سال‌های خشک نیم قرن اخیر است، افزود: تهران مثل بسیاری از استان‌های دیگر با کاهش نزدیک به چهل درصدی ذخایر نسبت به سال قبل روبه‌روست و این شرایط تا ۷۰ روز دیگر که پایان سال آبی است، همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: امسال پاییز گرم‌تر و خشک‌تری را داریم و بر حسب آنچه وظیفه ماست وضعیت منابع آب را اعلام می‌کنیم و هشدارهای مورد نیاز را به عموم مردم می‌دهیم.

رضاپور ادامه داد: تهران ۳۷۲ میلیون متر مکعب یعنی دو برابر سد کرج ذخایر آب دارد و نیاز است که آب را بهینه مصرف کنیم.

مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: تهران ۱۳ میلیون نفر جمعیت دارد و میزان مصرف آب شرب در تهران ۴۲ درصد است و با توجه به میزان میانگین مصرف کشوری که هشت درصد است، این آمار بسیار بالاست.

رضاپور اضافه کرد: ما نمی‌گوییم بحران آب داریم، اما نیاز به صرفه جویی و حفظ مایه حیات است و این درخواستی است که از مردم در مصرف خانگی، کشاورزان، صنعتگران و حتی سازمان‌ها و ادارات داریم.

وی بیان کرد: ما برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز چاه‌های آب، حدود ۱۲۰۰ چاه شناسایی و نزدیک به چهارصد حلقه از تعداد کل را تاکنون پلمب کردیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران افزود: با توجه به منابع آب ذخایر سدها، قنوات چشمه‌ها و آب‌های زیرسطحی و رو سطحی اگر مصرف ما بالای چهل درصد باشد با تنش آبی روبه‌رو می‌شویم و بالای شصت درصد با بحران آبی مواجه خواهیم شد، در حالی که تهران در حال حاضر ۸۶ درصد مصرف آب دارد و این یک هشدار جدی برای پایتخت است.

رضا پور گفت: در تهران با این وجود باید مصرف آب حدود حداقل چهارصد و پنجاه میلیون متر مکعب کاهش پیدا کند که با اجرای سند مواجه با کم آبی مکلف هستیم تا افق ۱۴۰۵ به این میزان کاهش برسیم.