شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آل سعود

انتقاد فعالان از شرایط اسفناک اسرای فلسطینی

انتقاد فعالان از شرایط اسفناک اسرای فلسطینی و اردنی در زندان‌های عربستان

بسیاری از فعالان و مدافعان حقوق بشری در نشستی از شرایط وخیم و غیرانسانی اسرای فلسطینی و اردنی در زندان‌های آل سعود انتقاد کردند.

به گزارش مشرق به نقل از سعودی لیکس، مدافعان حقوق بشر، فعالان و خانواده‌های بازداشت شدگان آزادی بیان درباره شرایط حقوق ده‌ها بازداشتی فلسطینی و اردنی در زندان‌های رژیم سعودی و شرایط وخیم بازداشت شدگان بحث و گفت‌وگو کردند.

آنها در جریان یک هم اندیشی که توسط « مرآة الجزیره» برگزار شد، تأکید کردند که رژیم سعودی حقوق زندانیان را در زندان‌ها و دادگاه‌های خود نقض می‌کند و در ادامه خواستار آزادی آنها شدند.

«محمد العمری» مدیر مرکز رسانه‌ای الجزیره درباره به تعویق انداختن دادگاه‌های بازداشت شدگان، نحوه نقض قانون و اهداف آنها بحث کرد و گفت: به تعویق انداختن دادگاهها علیه بازداشت شدگان فلسطینی در چارچوب مقابله با مقاومت فلسطین و تلاش برای پیوند این پرونده با نهاد اسرائیلی برای فشار بر گروه مقاومت است.

وی گفت: مقامات سعودی از لحظه بازداشت افراد، آن‌ها را تحت شکنجه قرار می‌دهند و این شکنجه حتی خانواده‌های بازداشت شدگان را نیز به اشکال مختلفی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در طول سمینار، العمری از برگزاری محاکمه‌های مخفیانه بازداشت شدگان انتقاد کرد و گفت مواردی وجود دارد که از ورود وکیل، حتی نماینده یا نزدیکان و همچنین حضور رسانه‌ها برای پوشش خبری ممانعت می‌شود و گاهی پوشش خبری فقط به یک روزنامه الکترونیکی وابسته به وزارت کشور محدود می‌شود.

العمری همچنین به واقعیت بازداشت شدگان در داخل زندان اشاره کرد و گفت زندان‌بان‌ها در تمامی امور بازداشت‌شدگان اعم از روشنایی، تاریکی، گرما، سرما، خوردن و آشامیدن مداخله می‌کنند که این امر منجر به آسیب روحی زیادی می‌شود و در بیشتر موارد نیز تحت شکنجه‌های شدید قرار می‌گیرند.

«عبدالعزیز المؤید» سخنگوی سازمان القسط در بیانیه‌ای اعلام کرد که بازداشت شدگان در زندان‌های عربستان تحت رفتار غیرانسانی قرار می گیرند.

الموید محاکمه بازداشت شدگان فلسطینی را امری سیاسی و غیرانسانی توصیف کرد و تأکید کرد که این بازداشت مغایر با تمام تصمیمات حقوق بشر است و شرایط مبهمی که دادگاه در آن برگزار می‌شود دور از استانداردهای بین‌المللی است.

وی گفت: خانواده‌ها و وکلای بازداشت شدگان در زندان‌های آل سعود و هیچ کدام از نهادهای حقوقی و بشری مجاز به شرکت در دادگاه‌ها نبودند و این دادگاه‌ها فاقد سیستم عادلانه‌ای هستند.

سازمان حقوق بشری القسط دادگاه بازداشت شدگان فلسطینی در عربستان سعودی را محکوم کرد و گفت این دادگاه‌ها عامدانه توسط مقامات سعودی به تعویق می‌افتند تا از این شرایط به نفع خود استفاده کنند.

دکتر «سعید بن ناصر الغامدی» رئیس هیئت مدیره سازمان حقوق بشر «سند» همچنین به موضوع بازرسان خارجی که در تحقیقات از بازداشت شدگان فلسطینی شرکت داشتند، پرداخت و تأکید کرد این اقدام با «موساد اسرائیل» مرتبط است.

وی در تأکید بر این نظر خود گفت سوالاتی که از زندانیان فلسطینی می‌شود، سؤالاتی است که اسرائیلی‌ها می‌پرسند و هیچ ارتباطی به موضوعات داخلی عربستان ندارد.

دولت سعودی در سال‌های گذشته دست به بازداشت گسترده فلسطینی‌های مقیم عربستان به خصوص افراد وابسته به جنبش حماس زده است. ماه گذشته منابع معارض عربستانی خبر دادند که ۱۶۰ فلسطینی به اتهام عضویت در حماس در زندان‌های عربستان به سر می‌برند.

منبع: تسنیم