شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#قطر

برگزاری چهارمین نشست عربستان و قطر درباره توافق آشتی


برگزاری چهارمین نشست عربستان و قطر درباره توافق آشتی

عربستان و قطر چهارمین نشست خود درباره توافق آشتی را در دوحه برگزار کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از عربی 21 ، روز گذشته منابع قطری گزارش دادند که کمیته پیگیری روابط قطر و عربستان چهارمین نشست خود را در دیوان عمومی وزارت خارجه قطر در دوحه درباره توافق آشتی خلیج‌فارس برگزار کرد.

در بیانیه وزارت خارجه قطر به این منظور آمده که این جلسه به ریاست «علی الحجری» نماینده وزیر امور خارجه این کشور در امور منطقه‌ای و عید الثقفی معاون وزیر خارجه عربستان در امور سیاسی و اقتصادی برگزار شد.

وزارت خارجه قطر افزود، کار کمیته پیگیری روابط عربستان و قطر اجرای تصمیم سران دو کشور طبق آنچه که در بیانیه «العلا» آمده بود و به روشی که مناسبات برادرانه را تقویت کند، است.

مدت زمان نشست مذکور یا دستور کار این جلسه همانند آنچه که در جلسات قبلی اتفاق افتاد در بیانیه وزارت خارجه قطر نیامده است.

ریاض در 31 مارس و 14 ژوئن و دوحه در 29 آوریل میزبان جلسات کمیته مذکور بودند.

در 5 ژانویه گذشته و در چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که در منطقه العلا عربستان سعودی برگزار شد حاضران از امضای توافقنامه آشتی میان عربستان و امارات و بحرین و مصر با قطر خبر دادند و پس از آن پروازها میان  طرفها از سر گرفته شده و گذرگاه‌های زمینی بین عربستان و قطر نیز باز شد.

مه گذشته نیز «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به دعوت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به این کشور سفر کرد.

با این حال چالش‌ها و مسائل عمده ای میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات در یک سو و قطر در جبهه مقابل وجود دارد که سایه آن بر روح این مصالحه سنگینی می‌کند.

محاصره کنندگان قطر بعد از اعمال تحریم و قطع روابط با این کشور 13 شرط برای از سرگیری روابط تعیین کردند اما دوحه این شروط را در تعارض با حق حاکمیت خود اعلام کرده و به هیچ یک از آنها تن نداده است.

ناظران معتقدند که در طول سه سال گذشته درگیری‌های کشورهای عضو شورای همکاری در عرصه‌های سیاسی و رسانه‌ای پیچیدگی خاصی به اختلافات و خصومت‌ها بخشیده است؛ لذا انتظار نمی‌رود که همه این اختلاف‌ها با برگزاری نشست‌های تشریفاتی رفع شود.

انتهای پیام/