شهرخبر

کارکنان کنسولگری روسیه در مزارشریف به ازبکستان منتقل شدند


کارکنان کنسولگری روسیه در مزارشریف به ازبکستان منتقل شدند

نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان تأیید کرد که دیپلمات‌های کنسولگری این کشور در مزارشریف که در شهر حیرتان به کار خود ادامه می‌دادند، به دلایل امنیتی و بطور موقت به خاک ازبکستان منتقل شدند.

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ضمیر کابلوف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان تأیید کرد که کارکنان کنسولگری روسیه در مزارشریف افغانستان که در شهر حیرتان به کار خود ادامه می‌دادند، به دلایل امنیتی و بطور موقت به ازبکستان منتقل شدند.

به گفته وی، از آنجا وضعیت امنیتی شهر حیرتان در استان بلخ افغانستان در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و به خاطر اطمینان یافتن از امنیت دیپلمات‌های روسی، کارکنان کنسولگری روسیه بطور موقت به کشور ازبکستان منتقل شدند.

وزارت امور خارجه ازبکستان پیش از این اعلام کرده بود که دیپلمات‌های کنسولگری روسیه در مزار شریف، به دلایل امنیتی از شهر حیرتان به خاک این کشور منتقل شده‌اند.   

این کنسولگری از اوایل ماه جولای (اواسط تیر ماه) و به دلیل وخامت اوضاع در مناطق شمالی افغانستان فعالیت خود در مزار-شریف را متوقف کرده بود. دیپلمات‌های روسی بطور موقت به شهر حیرتان در همان استان بلخ منتقل شده و در آنجا کار می‌کردند.  

ضمیر کابلوف روز گذشته (دوشنبه) نیز نسبت به روند اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی کرده و یادآور شده بود که مسکو انتظار چنین شرایطی را داشت. نماینده پوتین در امور افغانستان در پاسخ به سئوال این خبرگزاری گفته بود: «اوضاع نگران کننده است که البته قابل پیش بینی بود و ما از قبل این وضعیت را پیش‌بینی کرده بودیم.»

این مقام روس در عین حال یادآور شد که در حال حاضر هیچ خطری برای دیپلمات‌های روسی در کابل وجود ندارد و سفارت روسیه به کار خود ادامه خواهد داد.  

انتهای پیام/