شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتابخوانی#حوزه#فرهنگ

سرود؛ ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای ترویج کتابخوانی دارد


سرود؛ ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای ترویج کتابخوانی دارد

ایرج قنبری با اشاره به اهمیت پرداختن به ترویج فرهنگ مطالعه از دریچه شعر و سرود، برگزاری جشنواره «سرود آوای کتابخانه» را اقدامی مؤثر برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه سرود در حوزه کتابخوانی دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نخستین جشنواره «سرود آوای کتابخانه» با رویکرد تأکید بر ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی و جایگاه کتابخانه‌های عمومی و کتابداران، استفاده از سرود به عنوان تأثیرگذارترین نوع شعر در ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها از 17 اسفند 1399همزمان با هفدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شده است و تا پایان تیرماه پذیرای آثار شاعران و ترانه‌سرایان کشور خواهد بود.

ایرج قنبری، شاعر و ترانه سرای شناخته شده کشور، در گفت‌وگویی درباره برگزاری این جشنواره گفت: مطالعه و فرهنگ کتابخوانی عاملی است که می‌تواند جامعه را به سوی تحول سوق دهد. کتابدار، کتابخانه و کتابخوان هر سه در فرایند این تحول سهیم هستند و در ساختار اجتماعی امروز نیز که پایگاه‌ها و منابع اطلاعاتی تغییر کرده و به تبع آن فرم مطالعاتی نیز دچار دگرگونی شده، جایگاه کتابخانه به عنوان یک مرکز ثقل فرهنگی همچنان مورد توجه جامعه است و کتاب به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای نقل اطلاعات و رشد و آگاهی جامعه به شمار می‌رود.

وی افزود: عموماً جوامعی به تکامل و توسعه پایدار می‌رسند که روح آنها با فرهنگ مطالعه و کتابخوانی گره خورده است؛ از این رو برگزاری جشنواره‌های کتاب و کتابخوانی می‌تواند نقش مؤثری در تحولات فرهنگی جامعه ایفا کنند؛ به واسطه «کتابداران» که حافظ منابع فرهنگی جامعه و حقوق معنوی مولف‌ها هستند؛ «کتابخانه‌ها» که می‌توانند کانون ترویج فرهنگ و ترغیب‌کننده جامعه به امر مطالعه و کتابخوانی باشند و «کتاب» که منبع اصلی اندیشه، داشته‌ها و میراث معنوی یک جامعه است.

این شاعر و ترانه‌سرای مطرح کشور درباره تأثیرگذاری زبان شعر در فرهنگ‌سازی و گرایش بیشتر مردم به امر کتابخوانی نیز گفت: سرود به عنوان یکی از تأثیرگذارترین انوع شعری، می‌تواند نقشی مهم در ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها  و همچنین شناسایی استعدادها و ظرفیت های فرهنگی و هنری در اعتلای جایگاه کتابخوانی داشته باشد. از این رو ارائه و اجرای این طرح جالب و همچنین مشارکت گسترده شاعران جوان از سراسر کشور می‌تواند گامی مهم در این زمینه باشد.

ایرج قنبری  یادآور شد: ممکن است در گذشته فعالیت‌هایی در این زمینه صورت گرفته باشد، اما اغلب فعالیت‌های منسجم، نظم یافته و تاثیرگذاری نبودند و آنگونه که باید از ظرفیت سرود در این حوزه بهره برداری مناسب انجام نشده است. اما این حرکت از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌تواند گام بزرگی باشد در جهت ارج نهادن به افرادی که حافظ منابع معنوی، تولید کننده آثار فرهنگی و همچنین مراکزی که مروج فرهنگ مطالعه هستند.

وی با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ارائه و اجرای این طرح و توجه به حوزه شعر و سرود گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که به نظر مرکزی نوپا است، اما بسیار پرتوان، خلاق و مبدع می‌تواند در فضای نوین با گام‌هایی از این دست فرهنگ مطالعه را همگانی کند، دلسوزان فرهنگی را به میدان بکشد و دست به کشف و جذب چهره‌های نواندیش، دلسوز و تاثیرگذار جامعه بزند و در این مسیر اهالی شعر و ادب از هیچ همکاری و تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

انتهای پیام/