به گزارش برنا، توکیو، چهاردهمین دوره حضور بوکسورهای کشورمان در بازی‌های المپیک به شمار می‌رود. 58 بوکسور ایرانی از المپیک 1948 لندن تا 2016 ریو برای تیم ملی ایران به روی رینگ رفته‌اند. بوکس ایران تاکنون در سیزده دوره برگزار شده این رقابت‌ها موفق به کسب هیچ مدالی نشده است. بوکس ایران از گذشته تا کنون همیشه در راه کسب سهمیه المپیک سختی‌های فراوانی را متحمل می‌شد ولی با این حال حداقل سه یا چهار نماینده را عازم این رویداد مهم جهانی می‌کرد. المپیک ریو از نظر تعداد بوکسورهای اعزامی ضعیف ترین دوره تاریخ حضور بوکس در المپیک به حساب می‌آید در بازی‌های المپیک ریو احسان روزبهانی تنها نماینده بوکس ایران بود. روزبهانی در نخستین مبارزه خود در این رقابت‌ها مقابل پیتر مولنبرگ دارنده مدال نقره اروپا و نفر پنجم رده‌بندی جهانی از هلند به روی رینگ رفت و در پایان در سه راند متوالی با نتیجه 29 بر 28 شکست خورد و از دور رقابت‌ها حذف شد. خداحافظی زودهنگام روزبهانی باعث شد بوکس ایران بار دیگر در حسرت مدال المپیک باقی بماند.

61934547

بوکس ایران در  بازی‌های المپیک توکیو دو نماینده دارد با این حال خوش بینی‌ها برای اینکه دو المپین بوکس ایران بتوانند در این دوره این رشته را در المپیک صاحب مدال کنند زیاد است. چرا که در رقابت‌های اخیر هر دو بوکسور تیم‌ملی موفق شدند نمایش خوبی را از به نمایش بگذارند. ملی‌پوشان بوکس چندی پیش با هدایت علیرضا استکی، پس از حدودا دو دهه موفق شدند طلسم تک‌ مدالی بوکس ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا را شکسته و به ۲ مدال نقره و ۲ برنز دست پیدا کند. نکته مثبت مسابقات قهرمانی آسیا برتری نمایندگان کشورمان مقابل بوکسورهای صاحب نام جهان و المپیک بود.

در این مسابقات دانیال شه‌بخش ملی پوش المپیکی کشورمان مقابل نایب قهرمان المپیک از هند و بوکسور قزاقستانی به برتری رسید. شبه بخش در این دوره از مسابقات در وزن 60 کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد. شاهین موسوی دیگر نماینده بوکس ایران در سی و دومین دوره بازیهای المپیک نیز دو مدال برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه افتخارات خود دارد. نماینده وزن 75 کیلوگرم ایران در المپیک، پیش از این نیز در سال 2019 در جریان مسابقات جهانی موفق شد به جمع 8 بوکسور برتر جهان صعود کند.

1397060519163712515176284

علیرضا استکی پس برکناری اکبر احدی سرمربی سابق تیم ملی بوکس سال 1398 به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد. استکی در آن دوره در شرایطی هدایت تیم ملی را پذیرفت که بوکس در شرایط خاص و دشواری قرار داشت. اما با این حال و با گذشت دو سال  بوکس کشورمان با حضور مجدد استکی روند صعودی را طی کرده است. روندی که خانواده بوکس و علاقه مندان به این رشته به تاریخ سازی در المپیک امیدوارم کرده است. اگرچه که بوکس ایران تا به امروز در المپیک از رسیدن به مدال باز مانده است ولی بابک مقیمی، مرتضی سپهوند و احسان روزبهانی سه بوکسوری هستند که تا کنون بهترین نتیجه را بین المپیکی ها کشورمان گرفتند و حتی تا یک قدمی مدال هم رسیدند. با این شرایط و بررسی نتایج بوکسورهای ایران باید منتظر ماند و دید آیا طلسم مدال نگرفتن بوکس  ایران در توکیو شکسته خواهد شد یا خیر.

شاهین موسوی در وزن 75 کیلوگرم المپیک در روز یکشنبه 3 مردادماه در نخستیم مبارزه خود به روی رینگ خواهد رفت و دانیال شه‌بخش نیز در مبارزات وزن 57 کیلوگرم کار خود را دوشنبه 4 مردادماه آغاز خواهد کرد. 5