«علی خضریان»با اشاره به نشست عصر امروز (دوشنبه، ۲۱ تیرماه) کمیسیون اصل ۹۰ با حضور وزیر نیرو، معاونین و تعدادی از فعالان بخش خصوصی در تولید برق کشور، گفت: این جلسه پیرو شکایات واصله به کمیسیون اصل ۹۰ برگزار شد و کمیسیون نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم و بخش خصوصی را بیان و بررسی کرد. 

نماینده مردم، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در ابتدای جلسه رییس کمیسیون به نکاتی از جمله مصوبات شورایعالی امنیت ملی درخصوص تجهیز کارخانجات و نانوایی‌ها به ژنراتور برق، لزوم اجرای مصوبات در تقلیل زمان کار ادارات، توجه به گزارش اقلیم شناسی و سازمان هواشناسی و برنامه‌ریزی، مدیریت مصرف و اقدامات مورد انتظار از وزارتخانه، مصوبات برنامه ششم موضوع (بند ت ماده ۴۸ قانون برنامه) و فاصله موجود بین اقدامات وزارتخانه با سطح محقق شده، راهکارهای پیشنهادی بخش خصوصی برای رفع معضل خاموشی‌ها و پرداخت بخشی از دیون دولت، امهال وام‌های ارزی سرمایه‌گذاران برای تعیین تکلیف نحوه بازپرداخت رفع موانع بانکی و لزوم توجه به حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر را مطرح کرد.

 

وی ادامه داد: همچنین وزیر نیرو در مورد عملکرد این وزارتخانه طی ۸ سال دولت آقای روحانی و نحوه تعامل با بخش خصوصی و مدیریت مصرف، رمز ارزها و میزان مصرف کل از برق کشور، اقدامات کلی در تعطیلی صنایع بزرگ طی دو هفته آینده گزارشی ارائه کرد.

این نماینده مجلس گفت: در این نشست نمایندگان تولید کننده برق بخش خصوصی ۱۶ موضوع را مطرح و تاکید داشتند در صورت رفع موانع موجود، می‌توانند روزانه ۴۰۰ مگاوات برق وارد مدار کنند.

خضریان بیان کرد: بخش خصوصی به مواردی چون لزوم تشکیل جلسه مشترک با حضور سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو برای حل معضل پرداخت بدهی وزارتخانه به بخش خصوصی (استفاده از ظرفیت ماده ۶ قانون حمایت از صنعت برق) و جلوگیری از انباشت این بدهی، 

ضابطه‌مند کردن فروش برق با هدف استخراج رمز ارزها و صادرات برق، ارزآوری و تأمین بخشی از دیون خود به بخش خصوصی و عدم پایبندی ساتبا به قراردادهای منعقده با سرمایه‌گذاران اشاره کردند. 

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در نهایت مقرر شد وزارت نیرو به مباحث و سوالات مطرح شده در کمیسیون به ویژه علل خاموشی‌های اخیر به صورت مکتوب پاسخ دهد.