شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#برجام#روحانی#دولت

ویژه های مشرق؛

آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است/ روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

ویژه ها

اکنون لازم و ضروری است که «میراث دولت روحانی» به صورت مستند برای افکارعمومی تشریح شده تا مردم بدانند که «دولتِ اصلاح طلبان» چه بر سر کشور آورده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «میان انتظارات و خواسته‌های ایران و انتظارات و خواسته‌های آمریکا نسبت به احیای برجام فاصله زیادی وجود دارد و پر کردن این شکاف بسیار دشوار است...ایران می‌خواهد تمامی تحریم‌ها پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای لغو شود، اما واشنگتن حاضر به دادن این امتیاز نیست، علاوه‌بر این تهران می‌خواهد مطمئن شود دولت آمریکا چه بایدن رئیس‌جمهور باشد و چه فرد دیگری - دیگر از برجام خارج نشود و داستان خروج ترامپ دیگر تکرار نشود، اما چنین تضمینی را قبول ندارد و قادر به دادن این امتیاز نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آمریکا می‌خواهد این مذاکرات مقدمه مذاکرات بعدی و همچنین طولانی‌تر و سخت‌تر شدن برجام و مسائل منطقه‌ای و موشکی باشد در حالی که ایران موافق اضافه شدن هیچ چیزی به برجام نیست... بخش‌های‌ آسان مذاکرات به پایان رسیده و طرفین آن را پشت سر گذاشته‌اند، اکنون ما به قسمت سخت مذاکرات رسیده‌ایم که عبور از آن نیازمند تصمیمات سخت است، اما هیچ‌کدام از طرفین هنوز آمادگی ۱۰۰ درصدی برای گرفتن این تصمیم سخت را ندارند».

آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است/ روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

همانقدر که با بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای و از کارانداختن چرخ سانتریفیوژها، شاهد از بین رفتن تحریم ها و گشایش اقتصادی بودیم، در برجام موشکی و منطقه ای نیز- بر فرض در صورت اجرا- شاهد لغو تحریم و گشایش اقتصادی خواهیم بود.

تنها چیزی که برای طرف آمریکایی و اروپایی موضوعیت ندارد، اتفاقا همین لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی برای مردم ایران است. بر همین اساس هسته ای و موشکی و منطقه ای و حقوق بشر و...بهانه است و هدف اصلی، از کار انداختن مولفه های قدرت ساز ایران به صورت دومینو است.

هدف آمریکا از مذاکره، دقیقا همان هدفی است که در تحریم و یا جنگ دنبال می کند. در مسئله ایران به دلیل اینکه آمریکا از طریق تحریم نتوانسته به هدف برسد و در اجرای گزینه حمله نظامی نیز ناتوان است، تنها گزینه ممکن برای رسیدن به هدف، مذاکره است.

با اینکه لغو تحریم ها برای آمریکا اصلا موضوعیت ندارد و تحریم ها صرفا یک اهرم فشار برای پیشبرد اهداف سلطه گرانه و غارتگرانه است، اما جریان اصلاح طلب مدعی است که باید برای پیشرفت برجام، تصمیمات سخت از جمله پذیرش برجام موشکی و منطقه ای را اتخاذ کنیم.

این دیدگاه و این قبیل پیشنهادات بیش از آنکه مصداق سهل اندیشی باشد، بوی خیانت می دهد؛ خیانت به مردم و لگدمال کردن منافع ملی.

** روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «انتقال آرام روی زمین سوخته!؟» نوشت: «حسن روحانی ۸ سالی را رییس‌جمهوری ایران بوده و هست که دست‌کم نیمه دومش از دشوارترین دوران طی نیم قرن اخیر بوده؛ به‌نحوی که بعضا این دوره را با جنگی که دولت بعث صدام حسین با پشتیبانی قدرت‌های جهانی ۸ سال تمام بر ایران و ایرانیان تحمیل کرد تشبیه می کنند. روحانی را برخی ناظران به دلیل همین یک نکته یعنی شرایط خاص و پیچیده‌ای که او با آن مواجه بود، رییس‌جمهور  و مدیری توانمند ارزیابی می‌کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برخی اصولگرایان و مخالفان دولت روحانی مدعی هستند که... میراث دولت روحانی برای دولت آینده، یک زمین سوخته است... ادعایی است که می‌توان آن را در راستای بالا نرفتن توقعات از دولت سیزدهم تحلیل کرد».

آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است/ روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

جریان اصلاح طلب و رسانه های این طیف در هفته های اخیر به شدت در تلاش هستند تا واقعیت بدیهی «تحویل زمین سوخته از دولت روحانی به رئیسی» را بی اعتبار و کذب جلوه دهند.

این در حالی است که تورم ۴۳ درصدی، نقدینگی سرسام آور  ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی، بدهی ۳۹۶.۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها، رشد اقتصادی صفر درصدی، بی عملی در ساخت مسکن، کارنامه بسیار ضعیف در حوزه نیروگاه های برق و...تنها بخش کوچکی از میراث روحانی برای دولت سیزدهم است.

لازم به ذکر است که دولت روحانی در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی برای دولت آینده به جای گذاشته است.

اکنون لازم و ضروری است که «میراث دولت روحانی» به صورت مستند برای افکارعمومی تشریح شده تا مردم بدانند که «دولتِ اصلاح طلبان» چه بر سر کشور آورد و اعضای ارشد ستادهای موسوی و کروبی در این ۸ سال چه کردند.

** مرغ ۴۰ هزارتومانی؛ نتیجه تشکیل «قرارگاه ساماندهی مرغ»!

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «مرغ دوباره پر کشید!» نوشت: «مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت هر کیلو مرغ در خرده‌فروشی‌ها به ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان رسیده است. براساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران، عرضه مرغ تنظیم بازاری ۲۴هزارو ۹۰۰ تومان کاهش یافته است و درحال‌حاضر مرغ گرم آماده طبخ با قیمت کیلویی ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان و در برخی از مغازه‌ها تا ۴۰ هزار تومان هم به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «فروردین ماه سال جاری قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت مصوب هر کیلو مرغ گرم را برای مصرف‌کننده ۲۴‌هزارو۹۰۰ تومان تعیین کرد؛ ولی این قیمت بیشتر از یک ماه دوام نداشت و مرغ از اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد در یک مرحله به ۳۰ هزار تومان و در مرحله دوم یعنی ابتدای تیرماه به حدود ۴۰ هزار تومان نزدیک شد».

آمریکا برجام موشکی میخواهد، زمان اتخاذ تصمیم سخت است/ روحانی «زمین سوخته» به رئیسی تحویل نداده است

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب جهان صنعت در مطلبی نوشته بود: «روحانی در آغاز سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: هرچه قرار بود اجناس گران شود، سال ۹۹ شد. از وزارت صمت و کشاورزی خواهش می‌کنم این چهار ماه بگذارید بازار ثبات داشته باشد تا مردم احساس راحتی کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «بنابراین انتظار می‌رفت بعد از سخنان رییس‌جمهور مبنی بر ثبات قیمت‌ها در سال جدید، حداقل در چهار ماه انتهایی دولت، شاهد کمترین افزایش قیمت‌ها باشیم یا حداقل قیمت خدمات و کالاهایی که مربوط به دولت است یا دولت در قیمت‌گذاری آن نقش دارد، به صورت رسمی افزایش نیابد. اما دولت بازار کالاهای اساسی را رها کرد و متاسفانه در وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار هم هیچ‌گونه اراده‌ای برای کاهش قیمت‌ها و دست‌کم ثبات قیمت‌ها به‌وجود نیامد».

به عقیده کارشناسان، عدم تخصیص به موقع ارز و واردات، عدم نظارت کافی بر حلقه‌های زنجیره تأمین و توزیع نهاده‌ها، ایرادات متعدد سامانه بازارگاه و مواردی از این قبیل موجب شد که علیرغم تخصیص سنگین ارز برای واردات نهاده‌های دامی، بازار این اقلام با نابسامانی بی سابقه و تولیدکنندگان با کمبود جدی مواجه شوند. چرا که رانت سنگین نهفته در ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از حلقه‌های واقع در زنجیره تأمین و توزیع نهادهای دامی را گرفتار فساد کرد.