شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#ایران#واحد مسکونی#معاون وزیر

زاغه نشینان چابهار صاحب مسکن رایگان می شوند | افزایش ساخت مسکن در بافت های فرسوده کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته است که برای احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی سهمیه وام تخصیص داده شده است.

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری، امروز در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی که با فرمان رئیس‌جمهوری انجام شد، گفت: تکلیف شرکت بازآفرینی شهری ایران در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن احداث ۱۴۵ هزار واحد مسکونی بوده است، این پروژه‌ها در دو نوع بوده‌اند. نوع اول احداث ۴۵ هزار واحد مسکونی در زمین‌های تحت تملک شرکت است که اکنون برای احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی پروژه تعریف شده و به عنوان نمونه بزرگ‌ترین پروژه تولید و عرضه مسکن به ظرفیت ۱۰ هزار واحد مسکونی در زمینی بالغ بر ۳.۵ میلیون متر مربع در شهر بندرعباس در حال ساخت است.

وی ادامه داد: نوع دوم پروژه‌ها، نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده سراسر کشور است که برای احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی سهمیه وام تخصیص داده شده است. امروز نیز از مجموع ۲۸ هزار واحد اقدام ملی که افتتاح می‌شود، ۱۱ هزار و ۶۳۳ واحد مسکونی در ۲۷۵۷ پروژه در  ۱۷۹ شهر به بهره برداری می رسد. 

عبوری با تشریح بسته‌های تشویقی و تسهیلاتی برای نوسازی بافت فرسوده گفت: اکنون با تصویب هیات وزیران سهم تسهیلات تبصره‌ای در تهران و کلانشهرها ۲.۵ برابر شده و امروز در این مناطق توسعه گری که کاهش مصرف انرژی را رعایت کرده و از فناوری نوین استفاده می‌کند، ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کند.

وی افزود: ۵۰ تا ۱۰۰ درصد هزینه دریافت پروانه ساختمانی و عوارض آن برای نوسازی بافت فرسوده رایگان است و  ۵۰ درصد مالیات اولین نقل و انتقال در بافت فرسوده مشمول معافیت می‌شود. همچنین ۵۰ درصد هزینه طراحی و نظارت توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بافت فرسوده تخفیف دارد، بنابراین پکیج مناسبی برای توسعه نوسازی در این بافت فراهم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعطای تسهیلات ودیعه مسکن برای کسانی که نیازمند جابه‌جایی در دوره ساخت هستند، ادامه داد: با تصویب اخیر هیات وزیران در تهران و کلانشهرها ۶۰ میلیون و در سایر شهرها ۴۵ میلیون تومان با سود ۴ درصد و به صورت قرض الحسنه در اختیار مالکان طرح خود مالکی قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به پروژه‌ای که خود برای افتتاح در آن حضور داشت، گفت: پروژه امروز به این واسطه ارزشمند است که ۵۰ پلاک ریزدانه به وسعت ۲۷۳۷ متر تجمیع شده و ۱۳۷ واحد مسکونی در این زمین‌ها احداث شده است. احداث این پروژه از ۱۳۹۸ آغاز شده  و یک اقدام مشترک بین توسعه گر، شهرداری تهران و شرکت بازآفرینی شهری ایران است.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید افزایش ۴.۲ دهم درصدی تولید مسکن در بافت فرسوده را شاهد بودیم.

عبوری  با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع حاشیه نشینی در نقاط مختلف کشور گفت: در شهر چابهار در منطقه مراد آباد زاغه نشینی رواج دارد. بنابراین برای اولین بار پس از انقلاب در شرایط طبیعی و به غیر از سیل و زلزله ۱۰۰۰ واحد مسکونی رایگان در حال ساخت است و تا پایان تابستان تحویل می‌شود و افرادی که در زاغه زندگی می‌کنند سازه‌های پایداری در اختیار خواهند داشت.

وی افزود: در منطقه منبع آب اهواز ۸۱۱ واحد فرسوده و در حال تخریب وجود دارد که در منطقه سپیدار اهواز برای اولین بار ۱۶۸۰ واحد مسکونی برای جابجایی ساکنان مناطق پر خطر در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مشهد مقدس نیز که بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سکونت گاه غیر رسمی سکونت دارند،. ۱۳۸ پروژه در سکونت‌گاه های غیر رسمی مشهد با اعتباری بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد تومان آغاز کردیم.