به گزارش برنا، از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیات دولت،  صابئین مندایی یکی از اقلیت‌های دینی ایران هستند که بیشتر در جنوب غربی ایران و استان خوزستان سکونت دارند و جمعیتشان در ایران حدود ۲۵ هزار نفر و در خوزستان حدود ۸ هزار نفر است. در آیه ۶۲ سوره بقره، آیه ۶۹ سوره مائده و آیه ۱۷ مبارکه حج قرآن کریم، دین صائبی از جمله ادیانی است که مانند اسلام، یهودیت و مسیحیت مورد توجه قرار گرفته است. همچنین باتوجه به فتوای مقام معظم رهبری نیز صابئین در حکم اهل کتاب بوده و هرگونه مراوده، معامله و معاشرت با آنها جایز است.

علاوه براین، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا (بند ۶ اصل دوم) را به عنوان یکی از پایه‌های ایمانی نظام جمهوری اسلامی دانسته که ضمن پیش‌بینی حقوق مساوی برای همه مردم ایران از هر قوم و قبیله بدون هرگونه تبعیض (اصل ۱۹)، بر تساوی همه ملت در برابر قانون و داشتن حقوق مساوی (اصل ۲۰) تاکید کرده است.

با این اوصاف، دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان موظف شده‌اند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامی عمل کنند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند (اصل ۱۴). افزون بر این، براساس منشور حقوق شهروندی، همه شهروندان از کرامت انسانی و تمامی مزایای پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات به نحو یکسان بهره‌مند هستند (ماده ۷) و اعمال هرگونه تبعیض ناروا به ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت‌های شغلی و آموزشی ممنوع است (ماده ۸) و در نهایت، توهین، تحقیر یا ایجاد تنفر نسبت به قومیت‌ها و پیروان ادیان و مذاهب و ... ممنوع است. (ماده ۱۰)

ضمن اینکه مطابق ماده واحده اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه در محاکم مصوب ۱۳۱۲ «نسبت به احوال شخصیه و حقوق ارثیه و وصیت ایرانیان غیرشیعه که مذهب آنان به رسمیت شناخته شده محاکم باید قواعد و عادات مسلمه متداوله در مذهب آنان را جز در مواردی که مقررات قانون راجع به انتظامات عمومی باشد به طریق ذیل رعایت کنند.

۱- در مسائل مربوط به نکاح و طلاق عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهبی که شوهر پیرو آن است،

۲- در مسائل مربوطه به ارث و وصیت عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهب متوفی،

۳ – در مسائل مربوط به فرزند خواندگی عادات و قواعد مسلمه متداوله در مذهبی که پدرخوانده یا مادرخوانده پیرو آن است.

با عنایت به مراتب فوق، معاونت حقوقی رییس جمهوری آیین‌نامه رعایت حقوق پیروان صابئین مندایی ایران را تدوین و به هیات دولت ارائه کرده است.

گفتنی است، این آیین‌نامه مراحل بررسی خود را در کمیسیون لوایح هیات دولت طی می‌کند.​