شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ورزشکاران

تاثیر ژنتیک بر توانایی ورزشکاران

دیجیاتو/چگونه یوسین بولت با سرعت نور در مسیر حرکت می کند؟ (درست است که او با سرعت 299,792,458 متر بر ثانیه نمی دود. اما دست کمی از این رقم هم ندارد) مایکل فلپس چطور؟ آیا او یک دلفین است؟ یا فقط معلمی خوب توانسته او را تا این حد ممتاز بار بیاورد؟

آیا آزمایشات ژنتیکی می تواند عملکرد ورزشکاری را پیش بینی کند؟

عقل سلیم حکم می کند که با تمرین مداوم و صحیح می توان به شرایط ایده آل رسید. اما آیا این تنها چیزی است که بر مهارت یا عدم مهارت یک ورزشکار خاص اثر می گذارد؟ آیا خوب بودن پارامتری است که در زمان تولد معین می شود؟

در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در استفاده از آزمایش DNA در میان تیم های ورزشی، مربیان و ورزشکاران مشاهده شده است. این موضوع کاملا بحث برانگیز است اما از دیدگاه علمی ایده دست یابی به اطلاعات ژنتیکی یک فرد برای پیش بینی توانایی ورزشی اش، ایده هیجان انگیزی است.

هر یک از ما دارای ساختار جداگانه، مجزا و غیرقابل تغییر DNA هستیم که از طرق متفاوتی بر ما تاثیر می گذارد. برخی از ما در دویدن تبحر داریم، برخی دیگر قادر نیستیم تا گلوتن را در بدن خود تجزیه کنیم و برخی دیگر در برابر مواد غذایی خاصی حساسیت نشان می دهیم. با این حال، داشتن DNA مناسب را نمی توان تنها عامل تاثیرگذار بر توانایی های انسان دانست. درک DNA تنها این امکان را به افراد می دهد که استعدادهای ورزشی خود را بهتر شناسایی کنند و برای پرورش دادن آن در مسیر صحیح گام بردارند.

اگر توانایی مالی برای آزمایش ژنتیک نداریم، چه کنیم؟

یک روش رایگان مناسب برای ارزیابی و ارتقا قدرت ورزشی این است که تمرینات خود را با فرم بدن (گروه های بدنی) و یا اصطلاحا سوماتوتایپ (Somatotype) سازگار کنیم. سوماتوتایپ اصطلاح تخصصی تعریف شده برای نوع بدن افراد است که از فرمول Heath-Carter پیروی می کند. سه نوع سوماتوتایپ وجود دارند که نام آن ها عبارت است از: اِکتومورف، اِندومورف و مِزومورف. اگرچه ما تنها از سه نوع نام برده ایم، اما حالت های دیگری نیز وجود دارند که از ترکیب حالت های مذکور بوجود می آیند. افراد می توانند بدن خود را با انواع تمرین های مختلف مورد آموزش قرار دهند و نوع آن را به مرور زمان تغییر دهند.

سه سوماتوتیپ کدامند؟

اکتومورف: افرادی که دارای استخوان بندی ظریف و چربی کم هستند، در این گروه دسته بندی می شوند. آن ها متابولیسم سریعی دارند و در عین حال، برای عضله سازی دچار مشکل می شوند. آن ها اغلب قفسه سینه های صاف و عضلات سبکی دارند.

اندومورف: سخت ترین نوع بدن برای انجام فعالیت های ورزشی، اندومورف است. افراد در این گروه بدنی گرد دارند و به راحتی چربی یا عضله می سازند. در این دسته به علت متابولیسم کم، چربی سوزی بسیار کند پیش می رود.

مزومورف: مزومورف به عنوان بدنی عضلانی شناخته می شود که ساختار مثلثی دارد. افراد این گروه با داشتن متابولیسم سریع، دارای سلول های عضلانی هستند که به سرعت واکنش نشان داده و رشد می کنند.

دلیل اهمیت چنین دسته بندی، در دریافت برنامه های ورزشی و غذایی متفاوت است. افراد هرکدام از گروه های مذکور نیاز به یک برنامه ورزشی و رژیمی خاص دارند. اگر می خواهید ورزشکار موفقی باشید، ابتدا باید نوع بدن خود را شناسایی کنید و سپس منطبق با آن، تمرینات ورزشی خود را پیش ببرید. در غیر این صورت، برخلاف تمام زحماتی که می کشید، نتیجه چندانی نخواهید گرفت.

بنابراین تنها دانستن DNA نیست که در موفقیت ورزشی شما تاثیر می گذارد. نوع تمرینات ورزشی و رژیم غذایی شما از اهمیت بالایی برخوردارند. ممکن است ناخواسته به تمرین هایی روی بیاورید که با ژنتیک شما مطابقت بیشتری دارند و این صرفا به دلایل نتایج بهتری است که دریافت می کنید. یادتان نرود که در هر نوع ورزش و برای هر ورزشکاری، نیاز به سطح تمرینات متفاوتی است.