شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

قطعی برق چه تاثیری بر بورس دارد؟

قطعی برق چه تاثیری بر بورس دارد؟
به‌دنبال قطع برق صنایع، با تصمیم دولت، فعالیت تولیدکننده‌های فولاد به‌طور کامل متوقف شده است و این شرکت‌ها عملا نمی‌توانند تولید کنند. برآورد می‌شود تولیدکننده‌های سیمان برای ادامه فعالیت مجبورند مازوت بسوزانند. برخی اطلاعات نیز نشان می‌دهد برق پتروشیمی تولید‌کننده مواد پلیمری در خط اتیلن غرب نیز قطع شده و فعالیت آنها را متوقف کرده؛ اینها به ریسک‌های تازه‌ای برای بازار سرمایه تبدیل شده است به باور کارشناسان تداوم این روند به افت درآمد شرکت‌ها در صنایع یادشده منجر می‌شود.

 به‌دنبال افزایش خاموشی‌ها و بروز بحران در صنعت برق، دولت دستور داد برق صنایع بزرگ و متوسط ازجمله سیمان، فولاد و پتروشیمی تا حل مشکلات صنعت برق به کمترین حد خود برسد. این موضوع موجب شده درکنار ریسک نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین و سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم، یک ریسک تازه هم به بازار سرمایه اضافه شود و آن ریسک قطع برق است که می‌تواند عملکرد شرکت‌های بورس را تحت‌تأثیر قرار دهد. هنوز شرکت‌هایی که قطع برق شامل آنها شده، گزارشی درباره آثار مالی این قطعی منتشر نکرده‌اند اما مدیران این شرکت‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرده‌اند قطع برق به کاهش درآمد آنها منجر خواهد شد.
به‌طور مثال برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد در دوره‌ای که قطع برق صنایع اتفاق می‌افتد، میزان تولید شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس می‌تواند تا ۶۰درصد کاهش یابد و این موضوع برای شرکتی که سالانه بیش از ۶میلیون تن فولاد تولید می‌کند آثار زیانباری خواهد داشت. خبر‌های تازه نشان می‌دهد فعالیت شرکت‌های تولید‌کننده فولاد به‌طور کامل متوقف شده و حتی تولیدکننده‌هایی که خود نیروگاه دارند نیز باید برق خود را وارد شبکه سراسری کنند.
مشخص نیست قطع برق کارخانه‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. وزارت نیرو می‌گوید روند عرضه و تقاضای برق در مرداد‌ماه به تعادل می‌رسد و خاموشی‌ها کم می‌شود اما برخی تحلیلگران بر این باورند که بحران صنعت برق دست‌کم تا شهریور‌ماه ادامه دارد. با طولانی‌شدن قطع برق، باید شاهد آثار طولانی‌مدت‌تری بر صنایع باشیم که به‌ معنای کاهش بیشتر درآمد آنهاست.
به‌ دلیل مشکلاتی که در تولید و مصرف گاز در زمستان وجود دارد، هر سال برخی از صنایع با قطع گاز هم مواجه می‌شوند و این یعنی در تابستان قطع برق و در زمستان قطع گاز می‌تواند چالش تولید را در صنایع بیشتر کند. برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد بحران آب هم چالش دیگری است که ممکن است درصورت به‌نتیجه‌نرسیدن طرح‌های انتقال آب، فعالیت صنایع را با چالش جدی مواجه کند.
امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: بحران انرژی موضوعی است که سهامداران باید در پیش‌بینی‌های خود آن را مدنظر قرار دهند. او می‌افزاید: با توجه به ذخیره آبی، صنایع با بحران برق و آب مواجه شده‌اند. اکنون این موضوع در بازار به‌عنوان یک ریسک نوظهور به وقوع پیوسته و می‌تواند بخش تولید را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران باید نگاه ویژه‌ای به سهامی داشته باشند که از این موضوع تأثیر می‌پذیرند.

منبع : تجارت نیوز