شهر خبر

وبلاگ مشرق

درس طالبان به سران اصلاحات/ راه رفع گرانی در کمتر از ۶ ماه؛ اگر عزمی در کار باشد

زهرا نژاد بهرام

اصلاح‌طلبان در حالی از حجت‌الاسلام رئیسی انتظار دارند که به هر قیمتی از وزیر زن در کابینه خود استفاده کند که خودشان در انتخاب شهردار تهران حاضر به این کار نشدند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ما شهردار زن نگذاشتیم ولی رئیسی وزیر زن بگذارد!

درس طالبان به سران اصلاحات/ راه رفع گرانی در کمتر از ۶ ماه؛ اگر عزمی در کار باشد

زهرا نژادبهرام، فعال چپ و عضو شورای شهر پنجم تهران در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اشاره به کابینه رئیسی گفته است: خانم‌های توانمندی هستند که ظرفیت حضور در کابینه را داشته باشند. به دلیل اینکه ما امروز در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که مطالباتی از جانب زنان مطرح است تا بتوانند در دولت سهیم باشند، ضروری است که در کابینه دولت سیزدهم زنان حضور داشته باشند.

او می‌افزاید: برای پست‌های وزارتی و معاونت ریاست‌جمهوری حضور زنان واجب است و می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را برای دولت آقای رئیسی که معتقدند یک دولت فراجناحی است، ایجاد کند. به نظر من زنان در طول دو دوره گذشته که در پست‌های مختلف در حوزه‌های وزارتی یا معاونت ریاست‌جمهوری فعالیت کردند، تجارب خوبی را به دست آوردند و این موضوع می‌تواند در دستور کار آقای رئیسی قرار بگیرد.[۱]

*این اظهارات متناقض‌نمای خانم نژادبهرام در حالی است که ایشان قبل از توصیه به چیستی چینش کابینه به رئیس‌جمهور منتخب؛ بایستی به تهرانی‌ها و مخاطبان خود توضیح بدهند که چرا اصلاح‌طلبان شورای پنجم با اینکه می‌توانستند اما برای تهران از "شهردار زن" استفاده نکردند!؟

این یک سؤال بزرگ است که اصلاح‌طلبان تا همیشه در مظان پاسخگویی به آن قرار دارند. زیرا آنها هم از اکثریت کامل در شورای شهر برخوردار بودند و هم اختیارات لازم را برای گماردن شهردار زن داشتند اما به محض فرا رسیدن این گلوگاه ولی تمام ادعاها و ژست‌های خود در این زمینه را کنار گذاشتند و پیاپی اقدام به انتخاب مردان برای سمت بلدیه تهران کردند.

بدیهیست که چنین افراد متناقض نمایی تا همیشه حق تواصی به گماردن مسئول زن در مناصب بالای نظام را ندارند زیرا در ظاهر امر اینطور است که اینان نسبت به حقوق بانوان صداقت ندارند و چیزی را در زبان می‌گویند که در قلبشان نیست.

***

درس طالبان به سران اصلاحات

درس طالبان به سران اصلاحات/ راه رفع گرانی در کمتر از ۶ ماه؛ اگر عزمی در کار باشد

عباس عبدی، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به تازگی در یک توییت نوشته است:

"شاید یک علت دفاع تندروهای اصولگرا از طالبان این است که، مردم ما رفتار طالبان را ببینند بعد بگویند خدا پدر اصولگرایان ایرانی را بیامرزد و به وجود آنها دعا کنند که این‌ اندازه هم خشن و بسته و عقب‌مانده نیستند."[۲]

*عجیب است که آقای عبدی پس از یک عمر فعالیت سیاسی و حتی اطلاعاتی! این حقیقت ساده را نمی‌داند که منافع خارجی ایران تابع جناح‌بندی‌های سیاسی نیست و اقتضائات عقلانی است که باید و نبایدهای تصمیمات ایران پیرامون رخدادهای بین‌المللی را تعیین می‌کند.

ثانیا مردم ایران اگر هم قرار باشد که تندروی‌های سابق طالبان را با تندروی‌های کسانی در داخل ایران مقایسه کنند؛ آن کسان، اصلاح‌طلبان هستند نه اصولگرایان.

همان اصلاح‌طلبانی که در دهه شصت معتقد بودند باید در پیشانی دختر بدحجاب پونز فرو کرد، فیلمساز خاطی را باید فی‌المجلس شلاق زد، عینک‌های آفتابی اسکی‌بازهای پیست دیزین را باید مصادره کرد، بازجویی باید خشن باشد، ویدئو حرام است و صدامِ پلید هم "خالد بن ولید" است که باید در جریان حمله به کویت به او یاری رساند! [۳]

اینکه آقای عبدی چگونه توانسته‌اند با این سابقه دوستانشان به این احساس برسند که اصولگرایان تندرو هستند! از معماهای بزرگ روزگار ماست...

جالب است که اعضای ارشد طالبان تندروی‌های گذشته را محکوم و بر تغییر روش‌های خود تأکید کرده‌اند اما در اردوگاه اصلاح‌طلبان ایرانی شاهد هیچ توبه و برائتی از رفتارهای تند آقایان در دهه ۶۰ نیستیم. و همین نبود توبه‌ است که مثلا می‌بینیم اعضای ارشد این جریان همچنان به گزینه‌هایی مثل مجازات و اعتراض خیابانی و اشغال مراکز حساس نظام اصرار دارند!

***

ترسیم یک مسیر درست به روایت یک نماینده مجلس

راه رفع گرانی در کمتر از ۶ ماه؛ اگر عزمی در کار باشد

درس طالبان به سران اصلاحات/ راه رفع گرانی در کمتر از ۶ ماه؛ اگر عزمی در کار باشد

مرتضی آقاتهرانی، نماینده تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس طی سخنانی که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است: اگر وزرای آینده انقلابی، مجاهد، ولایی و در میان مردم باشند و درد آنان را بفهمند، در این صورت مشکلات کشور بسیار سریع حل و فصل می‌شود و بنده معتقدم با وجود این افراد، رفع مشکلات کشور در کمتر از شش ماه هم شدنی است.

 او همچنین درباره راهکار گرانی تصریح می‌کند: زمانی که رئیس جمهور و یا دولتی‌ها می‌گویند قیمت فلان محصول نباید افزایش پیدا کند، باید نیروهای خود را جهت نظارت به بازار بفرستند و با کسانی که برخلاف قوانین رفتار می‌کنند، برخورد کنند. قطعاً مردم نمی‌توانند با کسانی که تخلف می‌کنند، درگیر شوند و رئیس جمهور باید همه را به خط کند تا قانون را رعایت کنند. اگر رئیس جمهور خودش به مقررات پایبند نباشد و همه را برای قانون مداری به خط نکند، کارها به درستی انجام نمی‌شود. [۴] 

*"نظارت بر بازار" اکسیر و یگانه گزینه‌ای است که اگر ژست‌های اقتصاد لیبرالی و حرف‌های غلطی مثل "نباید در بازار دخالت کرد"! نباشد؛ می‌تواند در کوتاه مدت؛ موجب کاهش بسیاری از گرانی‌ها شود.

حقیقت این است که حتی در حاقّ مکتب لیبرالیسم اقتصادی هم میزانی از نظارت بر بازار لازم است و کسانی که در ایران با ژست جهان‌وطنی از بازار آزاد دم می‌زنند و منظورشان البته لغو هرگونه نظارت دولت بر بازار است؛ اولا هیچ از اقتصاد و حتی از لیبرالیسم نمی‌دانند و ثانیا یک مطالعه ساده هم در گزارش‌ها و کتب خارجی ندارند تا از اخبار مربوط به دور ریختن میلیون‌ها تن قهوه و نیشکر و غیره از سوی برخی دولت‌های خارجی برای تنظیم بازار این اقلام و ایضا تنظیم نظامات گسترده مالیاتی برای جلوگیری از تلاطمات قیمتی باخبر شده باشند.

اگرچه مبرهن است که دولت نباید در همه ابعاد اقتصاد دخالت کند.

آنچه آقای آقاتهرانی در بحث راه رفع گرانی گفته‌اند؛ یکی از درست‌ترین و سریع‌ترین راه‌های رفع گرانی موجود در بازار کالاها و خدمات است. گرانی وسیعی که از هیچ قاعده تورمی، دلاری، تحریمی و بازاری پیروی نمی‌کند و بلای جان اقتصاد ایران شده است.

***

۱_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۱۰۱۹۸۱

۲_ https://etemadonline.com/content/۵۰۳۶۱۶

۳_https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۳۹۶/۱۲/۱۶/۱۶۷۲۵۸۱

۴_https://etemadonline.com/content/۵۰۳۴۶۸