به گزارش برنا؛ دوشنبه 21 تیرماه، ازدواج بهنگام و آگاهانه، ترویج زندگی ساده، مقابله با رسومات نوظهور و تشریفات دست و پا گیر نامگذاری شده است. امروزه مراسم مجلل و پر زرق و برق که با نیت چشم و هم چشمی برپا می‌شود جای جشن‌های ساده‌ای که برای شروع یک زندگی برگزار می‌شد را گرفته است. این جشن‌ها مختص افراد ثروتمندجامعه نیست بلکه هستند عروس و دامادهایی که توانایی برگزاری یک مهمانی ساده برای شروع زندگی‌شان را ندارند اما به دلیل همین چشم‌وهم‌چشمی‌ها برای برگزاری این جشن‌های گران قیمت، وام‌های کلان می‌گیرند یا از اقوام و آشنایان پول قرض می‌کنند حتی گاهی دیده می‌شود عروس و داماد، خود تمایلی به هزینه‌های افراطی برای برگزاری مراسم ازدواجشان ندارند اما خانواده‌هایشان اصرار به گرفتن جشن‌های مجللی دارند که تنها برای دختر و پسر بار مالی دارد و موجب سختی ازدواج‌شان می‌شود.

 یادگیری مهارت‌های زندگی باعث ازدواج موفق می‌شود نه تجملات

محمد ربیعی، روانشناس و رئیس مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در گفتگو با خبرنگار برنا ضمن تاکید براینکه زوجین در آستانه ازدواج 80 درصد وقت خود را صرف اموری می‌کنند که اهمیت ندارد، گفت: ما یک اصلی به نام مدیریت زمان داریم که می‌گوید آدم‌ها 80 درصد وقت و انرژی خود را به مسائلی اختصاص می‌‎دهند که کمتر از 20 درصد اهمیت دارد یعنی عمده زمان آنها به دلیل مسائلی می‌گذرد که اصلا اهمیتی ندارند؛ در ازدواج هم این اصل مدیریت زمان حاکم است یعنی زوجین وقت و انرژی بسیاری از خود را صرف مسائلی می‌کنند که اصلا نقش نگه دارنده‌ای در ازدواج ندارند.

او افزود: در آستانه ازدواج یک دختر و پسر می‌بینیم که سرگرم انتخاب کیک، عقد، لباس عروسی، سفره عقد، گل زدن ماشین، دسته گُل و... هستند درحالی که این عوامل کمتر از 20 درصد یا حتی خیلی کمتر از آن اهمیت دارد و هیچ نقش نگه‌دارنده‌ای برای آنها ندارد چرا که یادگیری مهارت‌های زندگی‌ست که باعث می‌شود جوانان ازدواج موفقی داشته باشند و بتوانند کنار یکدیگر زندگی کنند و با تفاوت‌های یکدیگر کنار بیایند.

جوانان خرج‌های میلیونی برای عروسی می‌کنند اما حاضر نیستند پول مشاور بدهند

ربیعی با تاکید بر پایین بودن سرمایه گذاری جوانان در آموزش مهارت‌های زندگی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما سرمایه گذاری در آموزش مهارت‌های زندگی و یادگیری کنار آمدن با تفاوت‌ها بسیار پایین است و سال‌ها تجربه مشاوره‌ای که داشتم به این نتیجه رسیدم زوجین برای هزینه تشریفات و تجملات ازدواج خود مانند تالار عروسی، لباس، غذا و پذیرایی، فیلمبرداری و... بسیار دست و دلباز هستند اما وقتی می‌خواهند چند ساعت به روانشناس مراجعه کنند یا یک کتاب آموزش مهارت‌های زندگی بخرند تا یاد بگیرند تفاوت‌ها را چگونه مدیریت کنند که تبدیل به تهدید نشود، می‌گویند ای وای چه خبر است؟!

او ادامه داد: می‌توانند به جای هزینه‌های اضافی که چندساعت بیشتر دوام ندارند و به خاطره‌ها سپارده می‌‎شوند راه زندگی کردن را آموزش ببینند درواقع به اعتقاد من این هزینه‌های تجملاتی و اضافی فرصت استفاده زوجین از روانشناسان را می‌گیرد.

گاهی خانواده‌ها صحنه ازدواج را تبدیل به صحنه جنگ می‌کنند

این روانشناس با بیان اینکه گاهی خانواده‌ها سد راه ازدواج آسان جوانان می‌شوند، گفت: متاسفانه گاهی اوقات صحنه ازدواج در فرهنگ ما تبدیل به صحنه جنگ می‌شود و وقتی پسری به خواستگاری می‌رود خانواده دختر گمان می‌کنند که دشمن آمده و باید تمام انتظارات و توقعات خود را از پسر طلب کنند و معمولا معتقدند اگر از همان ابتدای ازدواج کنار بیایند، پسر و خانواده‌اش پررو می‌شوند درحالی که در مسئله ازدواج اصلا چنین موضوعی مطرح نیست.

او افزود: بارهادر جلسات مشاوره خانواده‌هایی را دیدم که به داماد به چشم دشمن نگاه می‌کنند و از همان ابتدای شروع مراسم‌ها خصومت پنهانی را شروع می‌کنند اما نمی‌دانند همین چشم و هم چشمی‌ها، فشار آوردن‌ها، توقعات بیجا بذر کدورت و کینه را در دل‌ها پرورش می‌دهد و در آینده همین دشمنی‌ها در نگاه خانواده داماد هم خواهد نشست و آنها خواسته یا ناخواسته شروع به تلافی کردند، می‌کنند لذا پیشنهاد اکید من به خانواده‌ها این است با این دید نگاه کنند که دختر و پسرشان یکسری نیازهای عاطفی، روانی، احساسی و جنسی دارند که آنها نمی‌توانند برطرف کنند.

ربیعی تاکید کرد: پس حالا که شرایط ازدواج مهیا شده و دو نفر همدیگر را دوست دارند زمینه را فراهم کنند تا بدون تجملات، چشم و هم چشمی و فشار آمدن به خانواده‌ها ازدواج کنند اگر نگاه اینگونه باشد ازدواج آسان تبدیل به یک فرهنگ خواهد شد و یک پایه درست برای ازدواج نهاده می‌شود.

جوانان امروزی پیروی از فرهنگ عوام را فراموش کنند

ربیعی با بیان اینکه جوانان باید تغذیه از فرهنگ عوام را از بین ببرند، گفت: ما از نسل جوان و تحصیلکرده انتظار داریم از فرهنگ قدیمی و عوام پیروی نکنند. در سطح جامعه فرهنگ عامیانه و فرهنگ به روزرسانی شده وجود دارد که جوانان باید به جای استفاده از فرهنگی که دیگر کارکردی ندارد به سمت فرهنگ کاربردی بروند. برای مثال براساس فرهنگ عامیانه بسیاری از خانواده‌ها اعتقادی به مشاوره قبل از ازدواج ندارند و از آن فرار می‌کنند اما حاضر هستند میلیون‌ها و حتی میلیاردها تومان خرج مراسم عقد و عروسی کنند یا اینکه معتقند دختر و پسر برای آشنایی باید 4 الی 5 ماهی صیغه محرمیت بخوانند که تمامی این اعتقادات غلط است و یک فرهنگی عامیانه و نادرستی‌ست که از خرده فرهنگ‌ها نشات گرفته است.

این روانشناس ازدواج و خانواده عنوان کرد: معمولا خانواده‌ها در گذشته بدون هیچ تجملات و هزینه اضافی دو جوان را راهی خانه‌شان می‌کردند برای مثال یک عروسی خودمانی در خانه برگزار می‌کردند، وسایل ضروری خانه را به عنوان جهیزیه می‌خریدند، یک نوع غذا تدارک می‌دیدند، لباس و آرایشگاه و... را نیز با ساده‌ترین شکل ممکن آماده می‌کردند تا صرفا در یک شب به یاد ماندنی و خاطره انگیز دو جوان را به خانه بخت بفرستند اما بعدا به مرور زمان خرده فرهنگ‌هایی وارد این فرهنگ شد که نتیجه آن تجملات، هزینه‌های اضافی خارج از عهده خانواده‌ها و افتادن در قرض و بدهی است لذا جوانان باید خودشان را از این وضعیت نجات دهند و راه پیروی از یک فرهنگ درست و ساده که مطابق شرایط روز است را در پیش بگیرند.

جوانان امروزی تمایل به ازدواج آسان دارند

ربیعی با اشاره به افزایش تمایل جوانان به ازدواج ساده گفت: نشانه‌های زیادی از تمایل جوانان به ازدواج آسان وجود دارد اما متاسفانه جو غالب حاکم در جامعه کار را سخت کرده است و اجازه نمی‌دهد آنها بدون تجملات و هزینه اضافی زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

80 درصد هزینه‌های زوجین غیرضروری‌ است

او با بیان اینکه 80 درصد هزینه‌های زوجین در آستانه ازدواج غیرضروری‌ست، بیان کرد: کمتر زوجینی در ذهنشان این است که در اوایل ازدواج خود می‌توانند با یک یخچال، لباس شویی، اجاق گاز، سرویس خواب و... کوچک زندگی خود را آغاز کنند این نشات گرفته از استانداردهای غلطی‌ست که در جامعه تعریف کردیم و در اذهان برقرار است.

این متخصص حوزه روانشناسی در پایان افزود: این روزها 80 درصد خریدی که زوجین در ابتدای زندگی خود می کنند اضافی‌ست و با نبودن آنها هیچ اتفاقی در زندگی‌شان رخ نمی‌دهد اما متاسفانه چنین تفکری وجود دارد و تبدیل به مانع ازدواج شده است.

//انتهای پیام: 3