شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سوریه

نظامیان آمریکا چه زمانی از سوریه خارج خواهند شد؟

نظامیان آمریکایی در حالی افغانستان را پس از ۲۰ سال آن هم بدون اطلاع و مخفیانه ترک کردند که تنها دستاورد آن، فقط کشتار و ناامنی برای مردم مظلوم این کشور بوده و این در حالی است که مقامات واشنگتن از جنایات خود درس عبرت نگرفته و تاکید دارند که هرگز از شمال خاک سوریه خارج نخواهند شد.

نظامیان آمریکا چه زمانی از سوریه خارج خواهند شد؟

به گزارش منیبان؛ «جودی هود» معاون وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی در روزهای اخیر تاکید کرده که «هرگز از شمال شرق سوریه خارج نخواهیم شد و به همکاری با نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه نظامیان کُرد) ادامه خواهیم داد».

وی بدون اشاره به حضور غیرقانونی و چند ساله نظامیان متجاوز آمریکایی در سوریه که با انواع جنایت ها در حق مردم این کشور ادامه دارد، در عین حال مدعی شده که «واشنگتن به دنبال تغییر نظام سوریه نیست».

هود که با شبکه خبری «الجزیره» گفت وگو می‌کرد، مدعی شد که «واشنگتن به دنبال تغییر رفتار دولت سوریه از طریق روندی سیاسی است که سازمان‌ ملل آن را هدایت کرده و به حمایت از ملت سوریه منجر شود».

سخنان هود در حالی انجام می شود که "فیصل مقداد" وزیر خارجه سوریه چندی پیش در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود که حضور آمریکا در کشورش غیر قانونی بوده و فورا باید پایان یابد.

وی تاکید کرده بود که «آمریکا هیچ اهمیتی برای زندگی ملت سوریه قائل نبوده و دلیل این موضوع نیز اصرار این کشور بر عدم لغو فشارها بر سوریه است و واشنگتن از طریق تحریم‌ها حتی اگر بتواند، مانع از رسیدن یک لقمه نان به سوری‌ها می‌شود».

مقام‌های سوریه معتقدند که حضور آمریکا در مناطق شمالی و شمالی شرق این کشور با هدف سرقت نفت و فروش آن در خارج و حمایت از کُردها است.

در حال حاضر بخش های عمده ای از سرزمین‌های استان‌های «الحسکه»، «دیرالزور» و «الرقه» (در شمال و شمال شرق سوریه) که دارای منابع نفت و انرژی می باشد، تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (کردهای سوریه) است که مورد حمایت آمریکا قرار دارند. همچنین آمریکایی ها در جنوب سوریه هم مرز با اردن و عراق سال ها است که یک پایگاه بزرگ به نام "التنف" ایجاد کرده اند که در آن تاکنون دهها هزار تروریست آموزش دیده و پس از تجهیز به مناطق مختلف سوریه برای اقدامات تروریستی اعزام شده اند و هم اکنون نیز آمریکایی ها پشتیبانی شمار زیادی از تروریست ها را از طریق همین پایگاه انجام می دهند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا اواخر سال ۲۰۱۹ بود که از خروج نیروهای کشورش از سوریه خبر داده بود، اما وی سپس تحت فشارهای اعضای دولتش، گفته بود که ۹۰۰ نفر از نظامیان این کشور در سوریه باقی خواهند ماند تا سیطره آمریکا بر چاه‌های نفتی سوریه تضمین شود.

اما مقامات روس نظر دیگری در این باره دارند؛ "الکساندر لاورینتف" فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه معتقد است که آمریکا ممکن است همچون خروج از افغانستان، به صورت ناگهانی از سوریه نیز خارج شود.

لاورینتف با هشدار به کُردهای سوری نسبت به اتکای آنها به آمریکا گفت، «هر لحظه ممکن است ایالات متحده نیروهای خود را از سوریه خارج کند، همانطور که این کار را در افغانستان انجام داده است، از این رو به کُردها می گویم که با دولت دمشق وارد گفت وگو شوند».

لاورینتف در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیز گفت، «عراقی‌ها به روسیه اطلاع داده اند که بغداد بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک خود مصمم است؛ اگر این اتفاق بیفتد، دیگر محافظت از نیروهای نظامی آن در سوریه به دلیل مشکلات لجستیکی، کار آسانی نخواهد بود».

ارتش آمریکا در دو ماه اخیر دو اقدام در منطقه داشته که اولی آغاز خروج نیروهای این کشور از افغانستان و دومی تعطیلی بخشی از پایگاه‌های خود در قطر و انتقال آن به اردن می‌باشد، اقداماتی که به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه در پشت پرده هر دو، توطئه‌ای نهفته است.

در دو سال گذشته آشوب های خیابانی شماری از کشورهای منطقه از جمله لبنان و عراق را فرا گرفته و دلیل آن هم فشارهای معیشتی بر مردم این کشورها می باشد، اقداماتی که به راحتی دست آمریکا، انگلیس و صهیونیسم جهانی در آنها مشخص است.

به اعتقاد تحلیل گران و کارشناسان مسایل منطقه، سخنان لاورینتف درباره خروج احتمالی و سریع نظامیان آمریکایی از سوریه به هیچ وجه صحیح نمی باشد، چرا که آمریکایی ها با چند هدف در سوریه حضور دارند.

هدف اول و اصلی آمریکایی ها از حضور غیرقانونی در سوریه، تامین امنیت رژیم صهیونیستی می باشد که برای یانکی ها جزو اولویت های حیاتی است.

موضوع بعدی، جلوگیری از تبدیل شدن ایران و روسیه به قدرت های منطقه ای و تاثیرگذار می باشد؛ آمریکایی ها معتقدند که شکست گروه های تروریستی در سوریه که با تلاش و همکاری ایران به عنوان فرمانده جبهه مقاومت اسلامی، روسیه و ارتش سوریه صورت گرفته، در عمل شکست سیاست های واشنگتن، لندن و صهیونیسم جهانی می باشد؛ از این رو آمریکایی ها تلاش دارند تا از این فرایند منطقه ای جلوگیری کنند.

همچنین با توجه به شکست چندین باره ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ‌های ۲۰ سال گذشته در لبنان و فلسطین اشغالی از مقاومت اسلامی منطقه و شکست گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا در سوریه همچون «داعش»، مقامات آمریکایی را بر آن داشته تا به دنبال تقویت جای پای خود در سوریه، عراق و اردن برای نقش آفرینی بیشتر باشند؛ از سوی دیگر این تقویت حضور موجب تامین بیشتر امنیت رژیم صهیونیستی خواهد شد و تروریست‌های آمریکایی را در خدمتگذاری و خدمت رسانی بیشتر به صهیونیست‌ها یاری خواهد کرد، اقدامی که ضرورت آن پس از شکست ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه که در ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری به دست مقاومت فلسطین روی داد، بیشتر حس می‌شود.

نکته بعدی این است که مقامات واشنگتن به این نتیجه رسیده اند که در زمان کنونی خالی کردن افغانستان و تمرکز بر روی کشورهای عراق، سوریه و لبنان اولویت اول آنها در منطقه غرب آسیا می باشد، چرا که با خالی کردن سوریه یا عراق، مطمئنا جا پای ایران در منطقه قوی تر خواهد شد از این رو آمریکایی ها اقدام به چنین کاری حداقل در آینده نزدیک نخواهند کرد.

نکته آخر این که مقامات واشنگتن پس از شکست تروریست ها در سوریه که هم اکنون نفس های آخر را می کشند، باید آماده اقدامات ضدآمریکایی همچون عراق باشند، چرا که با نابودی کامل گروه های تروریستی در سوریه، نگاه ارتش این کشور به مبارزه و اخراج متجاوزان آمریکایی خواهد بود.