شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بن سلمان

شکست در تحقق وعده‌های اقتصادی، پاشنه آشیل بن سلمان


شکست در تحقق وعده‌های اقتصادی، پاشنه آشیل بن سلمان

ناتوانی ولیعهدسعودی در عمل کردن به وعده‌هایش طی سال‌های گذشته در خصوص احیای اقتصادی ملموس سعودی‌ها را ناامید کرده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، وب‌سایت «میدل‌ایست مانیتور» در مطلبی نوشت که محمد بن سلمان اخیراً در صندوق‌های مستمری و بازنشستگی شهروندان سعودی دست برده و مالیات‌ها را افزایش داده است و این مسئله خود سعودی‌ها را ناامید کرده و همه پیش‌بینی‌هایی را که خوشبینانه از به‌کارگیری ذخایر نفتی برای فراهم کردن رفاه آن‌ها سخن می‌گفتند، بر باد داده است.

این وب‌سایت نوشت که عربستان سعودی با شکاف عمیق و سیاهی در ارتباط با موضوع صندوق‌های بازنشستگی که دولت بر آن‌ها سیطره دارد، مواجه است؛ چرا که دولت سعودی در صدد است سن بازنشستگی را افزایش دهد و این اقدام می‌تواند مشکلات داخلی برای ولی‌عهد سعودی درست کند که در سطح بین المللی نیز وضع طرد شد‌ه‌ای دارد.

در مطلبی که این رسانه آمریکایی نوشته، آمده است: «به رغم اینکه وضع ولی‌عهد سعودی در سطح بین المللی خوب نیست و او طرد شده است، ولی تلاش کرده از طریق تعهد به تأمین فرصت‌های شغلی بیشتر و بهبود سطح معیشت، از حمایت قوی جوانان در کشور برخوردار شود؛ امری که تحقق نیافت».

بر اساس این گزارش، در کشوری که سن بازنشستگی از میانگین سن بازنشستگی جهانی کمترت است و سعودی‌ها تمایل دارند زودتر بازنشت شوند، چنین اقداماتی می‌تواند تأثیر منفی بر این حمایت بگذارد.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سه فرد آگاه از این مسئله نوشت که کسری موجود در صندوق‌های بازنشستگی و معیشتی در عربستان سعودی چیزی حدود 213 میلیارد دلار است.

سه مسئول سعودی درباره اینکه سیستم فعلی نتواند دوام بیاورد، هشدار داده‌اند و در نتیجه ریاض به فکر تدابیری است که یکی از آن‌ها افزایش سن بازنشستگی است.
سن بازنشستگی در عربستان سعودی برای زنان و مردان 60 سال است ولی نزدیک  یک سوم کارمندان بعد از آنکه 20 الی 25 سال کار درخواست بازنشستگی زود هنگام می‌دهند.

مسئولان سعودی می‌گویند بازنشستگی زودهنگام در کنار طول عمر بالا آینده صندوق‌های بازنشستگی را به خطر می‌اندازد و دولت مجبور شده است اختیار بازنشستگی بعد از 20 خدمت را ماه گذشته به صورت موقت به تعلیق درآورد.

مسئولان سعودی مدعی‌‌اند کسانی که زودهنگام بازنشست می‌شوند همه مبلغ صندوق بازنشستگی را استفاده کرده و برای مدت طولانی عمر می‌کنند و اموال این صندوق‌ها کافی نیست.

میدل ایست مانیتور می‌نویسد، عربستان سعودی همانند کشورهای عربی نفت‌خیز خلیج فارس قرارقرارداد اجتماعی بسیار دقیقی با هدف تضمین آرامش سیاسی و رضایت عمومی ایجاد کرده و ترکیبی از امتیازها و سیستم تأمین اجتماعی گسترده‌ای را به کار  گرفته است ولی ولی‌عهد سعودی با کاهش حمایت از این صندوق‌ها و افزایش مالیات و غیره این توازن دقیق را دستکاری کرده است.

گفتنی است محمد بن سلمان بعد از به قدرت رسیدن پدرش، طرح‌های بلندپروازانه‌‌ای برای تغییر در درآمدهای عربستان سعودی و بی‌نیاز شدن از نفت اعلام کرد که چشم انداز 2030 و احداث ابرپروژه نئوم یکی از این طرح‌هاست که به اذعان تحلیلگران و ناظران نتوانسته تاکنون عملی شود.

انتهای پیام/