پیامدهای مانع‌تراشی رژیم صهیونیستی برای بازسازی غزه

سنگ اندازی رژیم صهیونیستی در برابر بازسازی نوار غزه باعث بروز مشکلات زیادی از جمله جاری شدن فاضلاب‌ها در خیابان‌ها و خطرات زیست محیطی برای این منطقه شده است.

اصرار رژیم صهیونیستی بر مرتبط کردن بازسازی نوار غزه با پرونده‌های دیگر از جمله تبادل اسرا با جنبش حماس باعث شده است که تاکنون هیچ تصمیم روشنی درباره بازسازی ویرانه‌های بر جای مانده از جنگ اخیر غزه و پاکسازی مخروبه‌های آن اتخاذ نشود.

در همین ارتباط شهرداری غزه درباره برروز فجایع بهداشتی و زیست محیطی به دلیل تأخیر در بازسازی زیرساخت‌های غزه هشدار داد و گفت که به دلیل وارد آمدن خسارت به شبکه فاضلاب، آب فاضلاب در خیابان الوحده بالا آمده و جاری شدن آن در خیابان باعث بروز مشکلاتی شده است.

شهرداری غزه با اشاره به اینکه شبکه فاضلاب موجود در این خیابان، مساحت زیادی از شهر را پوشش می‌دهد، درباره تأخیر در روند بازسازی شبکه‌های آب و فاضلاب و نفوذ آب آلوده به منازل و فروشگاه‌های محل ابراز نگرانی کرد.

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، شبکه فاضلاب غزه به طول ۲۳ هزار متر در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر غزه خسارت دیده است و از سوی دیگر بحران سکونت کسانی که خانه‌هایشان در جنگ تخریب شد، همچنان پابرجاست و به دلیل مانع‌تراشی رژیم صهیونیستی هیچ افق روشنی برای حل آن وجود ندارد.

در همین ارتباط جنبش حماس درباره تشدید بحران انسانی در نوار غزه در نتیجه محاصره این منطقه و جنگ اخیر غزه هشدار داد.

«باسم نعیم» عضو دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس با اشاره به پیآمدهای محاصره غزه بر حیات اقتصادی، اجتماعی، روحی- روانی هشدار داد که این وضعیت باعث تشدید تنش‌ها و انفجار وضعیت خواهد شد.

وی افزود که ملت ما هرگز نمی‌پذیرد که هر بار به نقطه صفر بازگشته و درباره حقوق اساسی خود  مذاکره کند.

وی خواستار اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به اشغالگری و رفع محاصره غزه بدون هیچ پیش شرطی شد و تأکید کرد که تا زمانی که ملت ما به زندگی آزادانه و شرافتمندانه، هیچ آرامش و ثباتی محقق نخواهد شد.