شهر خبر

دیپلمات آمریکایی:

نگران سیل مهاجرت از بلاروس به لیتوانی هستیم

نگران سیل مهاجرت از بلاروس به لیتوانی هستیم

معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا از نگرانی کشورش در خصوص سیل جدید مهاجرین اهل آفریقا و خاورمیانه از بلاروس به سمت لیتوانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «جورج کنت» معاون دستیار وزیر خارجه آمریکا از نگرانی کشورش در خصوص سیل جدید مهاجرین اهل آفریقا و خاورمیانه از بلاروس به سمت لیتوانی خبر داد.

بر اساس این گزارش، کنت طی گفتگویی با یک وب سایت خبری در لیتوانی گفت: ما از نزدیک شرایط را زیر نظر داشته و در این خصوص نگران هستیم.

این دیپلمات آمریکایی افزود: این همان چیزی است که ما از مقامات بلاروسی می‌خواهیم تا جلوی آن را بگیرند – یعنی سوق دادن مهاجرین از کشورهای دیگر به سمت مرز لیتوانی.

وی همچنین این موج جدید مهاجرت را با سیل مهاجرین روسی به سمت فنلاند و نروژ در سال ۲۰۱۵ مقایسه کرده و از دولت بلاروس خواست تا هر چه سریع‌تر جلوی این رخداد را بگیرند.

گفتنی است، «اَگل بلوتیت» وزیر کشور لیتوانی هفته گذشته، طی سخنانی از سرازیر شدن سیل عظیمی از مهاجرین بلاروسی به سمت مرزهای این کشور ابراز نگرانی کرد و نقش گارد مرزی را در این میان بسیار مهم خواند.

وی گفت: داشتن یک سیستم قانونی و ابزارهای لازم بسیار مهم است تا بتوانیم از این طریق، تصمیمات لازم برای پاسخ دادن به چالش‌های پیش رو (در خصوص مساله مهاجرین) را اتخاذ کنیم.

لازم به ذکر است دولت لیتوانی روز جمعه هفته گذشته در پی دریافت گزارش‌هایی مبنی بر عبور دستکم ۱۵۰ پناهجوی غیرقانونی بلاروسی از مرز و ورود به خاک لیتوانی، ابراز نگرانی کرد.

به گفته مقامات لیتوانی، تعداد مهاجرین قانونی و غیرقانونی بلاروسی و غیربلاروسی روانه شده به سمت مرزهای این کشور، به نسبت گذشته افزایشی سه برابری داشته و با توجه به مرز ۶۷۹ کیلومتری میان دو کشور، موضوع پناهجویان بلاروس می‌تواند به یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی بلاروس تبدیل شود.