شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دانش‌آموزان

نامه‌ ایرانی‌ها به رئیس‌جمهور: به دستور رهبرانقلاب درباره تحصیل مهاجرین عمل کنید


نامه‌ ایرانی‌ها به رئیس‌جمهور: به دستور رهبرانقلاب درباره تحصیل مهاجرین عمل کنید

تا صبح امروز بیش از ۵۰۰۰ شخص حقیقی و حدود ۲۰۰ تشکل حقوقی، درخواست نامه درخواست از رئیس جمهوردر خصوص رفع مشکل تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی را امضا نموده‌اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم بنابر گزارشات میدانی و بررسی های صورت گرفته در هفته‌های گذشته، علی‌رغم دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) مبنی بر لزوم تحصیل فرزندان مهاجرین و ثبت نام آن‌ها در مدارس، همچنان مشکلاتی در مسیر ثبت نام آنها در مدارس مشاهده می شود. اتفاقی که مورد اعتراض بسیاری از فعالان مردمی حوزه بین‌‌الملل قرار گرفت و در نهایت وزارت کشور، با صدور بخشنامه‌ای جدید وعده‌ی رفع مشکل آن‌ها را داد.
با این حال همچنان کم‌کاری اداره‌ی اتباع و عدم صدور برگه‌ی حمایت تحصیلی برای آن‌ها ادامه دارد. گویا وزارت کشور و اداره‌ی اتباع اهتمام کافی به عملی کردن وعده‌ها ندارند و این موضوع موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌های دانش‌آموزان افغانستانی شده است، دانش‌آموزانی که تعداد ایشان بین 300 تا 500 هزار نفر تخمین زده شده است.

لازم به ذکر است که مهلت قانونی ثبت نام در بسیاری از مدارس در هفته گذشته به پایان رسیده است و برخی اتباع افغانستانی هنوز برای سال تحصیلی آینده در هیچ مدرسه ای ثبت نام نکرده اند.

گفتنی است که رهبر معظم انقلاب چند سال قبل در دستوری صریح اعلام کرده اند که :«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند».

پیگیری این موضوع و تأمین نیازهای اولیه انسانی و قانونی دانش آموزان افغانستانی نیازمند مطالبه گری عمومی و مردمی از دستگاه ها و مسئولین مربوطه است. در همین راستا «جمعیت افغانستانی‌های مقیم ایران» و «هسته بین‌الملل امام خمینی دانشگاه شهید بهشتی ره» طوماری در حمایت از دانش آموزان افغانستانی خطاب به ریاست محترم جمهوری جناب آقای روحانی تدوین نموده اند و ضمن آن 5 درخواست از ریاست محترم جمهوری ایران داشتند:

     • تمدید سه هفته‌ای مهلت ثبت‌نام همه مدارس برای مهاجرین افغانستانی
     • انتشار علنی ابلاغیه تمدید مهلت ثبت‌نام به همه مدارس جهت سهولت در مطالبه‌گری اولیای دانش‌آموزان از مدارس
     • پیگیری چرایی عدم اجرای برخی بندهای بخشنامه مذکور و صدور دستور فوری مبنی بر رفع مشکلات احتمالی
     • صدور دستور فوری جهت توبیخ مقصران این امر و مسببان اشک هزاران دانش‌آموز معصوم افغانستانی
     • انتصاب نماینده‌ ویژه رئیس جمهور در این امر، فردی که ضمن در دسترس بودن، مردمی بودن و دلسوزی، پاسخگوی مشکلات احتمالی دانش‌آموزان و اولیا باشد.

امضای این طومار هم به صورت حقیقی و فردی و هم به صورت حقوقی و از سوی موسسات، نهادها و NGO ها میسر است.  
جهت مشاهده متن نامه و امضای آن به نشانی LK3.ir مراجعه نمایید.

انتهای پیام/