شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#نتایج

جنگ ۳۳روزه و تغییر موازنه وحشت به‌نفع مقاومت؛ حزب‌الله چگونه به افسانه نیروی هوایی اسرائیل مهر ابطال زد؟


جنگ 33 روزه و تغییر موازنه وحشت به نفع مقاومت؛ حزب‌الله چگونه به افسانه نیروی هوایی اسرائیل مهر ابطال زد؟

شکست سنگین ارتش رژیم صهیونیستی از حزب‌الله در جنگ ۳۳روزه همگام با تقویت توانایی نظامی مقاومت همان چیزی است که نتایج آن را در تغییر موازنه وحشت در منطقه به‌نفع مقاومت می‌بینیم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بعد از شکست خفت‌بار ارتش رژیم صهیونیستی از مقاومت در سال 2000 و اخراج تحقیرآمیز اشغالگران از جنوب لبنان، جنگ جولای 2006 معروف به جنگ 33 روزه که در راستای تلاش صهیونیست‌ها برای جبران شکست قبلی آغاز شد، دومین شگفتی حزب‌الله و ناکامی رژیم اشغالگر را رقم زد.

عملیات هوایی رژیم صهیونیستی ضد لبنان با 40 جنگنده در بامداد 13 جولای 2006 با هماهنگی و دقت بالایی انجام شده و در نتیجه آن 54 سکوی ثابت و متحرک موشک‌های فجر 3 و 5 تخریب شد. علاوه بر اینها تعدادی از مراکز و پایگاه‌های حیاتی حزب‌الله لبنان در داخل ضاحیه جنوبی بیروت و انبار مهمات این حزب در جنوب رود لیتانی نیز هدف حمله قرار گرفت.

صهیونیست‌ها پس از اجرای این عملیات احساس کردند که پیروز جنگ شده‌اند و همان روز «دان حالوتس» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت رژیم اسرائیل تماس گرفته و گفت: ما در جنگ پیروز شدیم.

اما این خوشحالی اسرائیلی‌ها دیری نپایید و یک ساعت بعد از تماس حالوتس با اولمرت و مژده پیروزی که به وی داد، یعنی در ساعت 7:30 صبح، حزب‌الله لبنان با موشک‌هایی با برد 40 کیلومتر عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف گرفت که در نتیجه اصابت این موشک‌ها به شهرهای نهاریا و صفد دو نفر از شهرک‌نشینان صهیونیست به هلاکت رسیده و شمار زیادی نیز زخمی شدند. در همان روز اول حزب‌الله 200 موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کرد.

تغییر معادله وحشت به نفع مقاومت در روزهای ابتدایی جنگ

جنگ 33 روزه به این ترتیب آغاز شد و درحالی که صهیونیست‌ها خود را پیروزی قطعی جنگ می دانستند کارت‌ها به نفع مقاومت به هم خورد.

در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب الله را نداشت، مایل بود، پایان جنگ را اعلام کند اما آمریکایی‌ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و سپس آتش بس را اعلام کند. از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی‌ها جنگ ادامه پیدا کرد اما در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه 1701 شورای امنیت بر پایان آن مهر تأیید کوبید.

زمانی که این جنگ تمام شد، 2 طرف جنگ در 2 وضعیت متفاوت قرار داشتند. صهیونیست‌ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند و البته آمریکایی‌ها نیز اینگونه اعتراف کردند: «هیچ کس پیروز نشده است»!

حالا دیگر شکست ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش موثر حمایت‌های سیاسی غرب و اعراب از تل آویو در مقابل حزب الله فرو ریخته و موجی از بی‌اعتمادی تار و پود رژیم جعلی صهیونیستی را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از جنگ جای خود را به بی‌ثباتی داده بوده است.

از آن طرف، حزب الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت‌ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت 3 تا 4 میلیونی لبنان می‌توانستند خود را در کانون توجهات 300 میلیون عرب و حدود پنج میلیارد مسلمان ببینند و رهبر روحانی آنان یعنی «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله در صدر شخصیت‌های اول خاورمیانه عربی بنشیند.

شاخص‌های شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه

-در این جنگ، نخستین بار تلفات نظامیان رژیم صهیونیستی از تلفات طرف مقابل فراتر رفت و در مقابل 74 شهید از اعضای جنبش مقاومت اسلامی لبنان، 117 نظامی و افسر ارشد رژیم صهیونیستی کشته شدند.

یک مرکز فرانسوی دو سال بعد از جنگ لبنان با انتشار گزارشی رسمی از دولت فرانسه که در 300 صفحه منتشر شد اعلام کرد که در این جنگ 2300صهیونیست به هلاکت رسیده و بیش از 700 نفر زخمی شده‌اند، این در حالی است که اسرائیل آمار تلفات این جنگ را 119 نفر ذکر کرده است. همچنین تعداد 160 تانک متعلق به اسرائیل منهدم شده‌اند که 65 دستگاه از آنها به طور کامل از بین رفته است، 38 دستگاه از این تانکها نیز از نوع مرکاوا بودند که اسرائیل ادعا می‌کرد این تانکها غیر قابل انهدام هستند. تنها در ناوشکن ساعر که توسط نیروهای حزب الله منهدم شد بیش از 24 صهیونیست به هلاکت رسیدند که اسرائیل این رقم را چهار تن اعلام کرده بود.

-منابع نظامی رژیم صهیونیستی اعلام کردند که 245 نظامی اسرائیلی بر اثر صدمه روحی در جنگ 33 روزه دچار بیماری روانی شدند.

-برتری نظامی اسرائیل به ویژه در ابعاد تسلیحاتی و آموزشی در بخش‌های نیروی هوایی، هوانیروز و زرهی که در جنگ‌های گذشته سهم بسیار مهمی در جلوگیری از گسترش دامنه جنگ به داخل اراضی اشغالی داشتند، در این جنگ فاقد کارایی نظامی بود و نتوانست نقشی در جلوگیری از گسترش دامنه جنگ به سرزمین‌های اشغالی داشته باشد.

-نیروی هوایی اسرائیل در جنگ 33 روزه حتی یک بمباران نتیجه بخش نداشت و فقط برای ماندن در صحنه رزم به بمباران متراکم و گسترده و انهدام زیر ساختارهای آشکار شهرهای لبنان اقدام می‌کرد.

-منهدم شدن دو فروند هواپیمای جنگی رژیم صهیونیستی در این جنگ اوج ناتوانی نیروی هوایی این رژیم محسوب می‌شود.

-تانک‌های مرکاوا که براساس تئوری برتری نظامی اسرائیل در جنگ‌های مستقیم، نزدیک و شهری، بارها موفق عمل کرده‌ بودند و در هر دوره براساس فناوری روز بهینه سازی می‌شدند و سابقه سال‌ها جولان دادن در سرزمین‌های اشغالی، شهرهای فلسطین و همچنین در داخل شهرهای لبنان و از جمله بیروت را در کارنامه خود داشتند در محدوده بسیار کوچک جغرافیایی، یکی پس از دیگری و هر روز بیشتر از روز قبل منهدم شدند.

-دو فروند هلی‌کوپتر نظامی اسرائیل که عامل برتری ساز این رژیم در جنگ‌های غیرخطی و احاطه‌ای بو‌‌د منهدم شدند و در این جنگ توان نزدیک شدن به خطوط نیروهای حزب‌الله را نداشتند.

-یکی از صحنه‌های شگفت انگیز در جنگ 33 روزه منهدم شدن دو فروند ناوچه «ساعره» اسرائیل بود.

ابعاد پیروزی حزب‌الله در جنگ جولای

-صهیونیست‌ها با وجود ادعاهای فراوان در زمینه اطلاعات شناسایی نتوانستند به هیچ یک از اطلاعات مربوط به تعداد و برد و انبارهای موشکی حزب‌الله دست پیدا کنند و همین موضوع نقش اساسی در موفقیت حزب‌الله در جنگ داشت. «ران بن یشای» تحلیلگر برجسته نظامی رژیم صهیونیستی در این رابطه می‌گوید: اطلاعاتی که عناصر حزب‌الله جمع آوری می‌کردند، بسیار بیشتر از آن چیزی بود که اسرائیل داشت، چراکه نیروهای حزب‌الله این اطلاعات را با نگاه مستقیم و در روی زمین با فاصله چند 10 متری از ارتش اسرائیل به دست می آوردند، در حالی که اطلاعات اسرائیل به وسیله هواپیماهای شناسایی و وسایل الکترونیک و صنایع دیگر به دست می‌آمد.

-جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن صهیونیستی با عملکرد بی‌نظیر حزب‌الله و سید حسن نصرالله مهار شده و ضربه متقابل به دشمن وارد کرد. دبیرکل حزب‌الله از روز اول با آرامش و خونسردی نیروهای مقاومت را رهبری کرده و با سخنانی که حاکی از اطمینان و قاطعیت بود، روحیه لبنانی‌ها را تا روز آخر در سطح بالا حفظ کرد.

-اعزام دوربین‌ها به مکان‌های درگیری با دشمن و انتشار مکرر تصاویر پیروزی نیروهای مقاومت به دستور سید حسن نصرالله از جمله دیگر تاکتیک‌های حزب‌الله برای موفقیت در این جنگ بود.

ــ پیام سید حسن نصرالله٬ دبیرکل حزب‌الله در خصوص حمله به ناوچه «ساعر5» دشمن صهیونیستی با جمله مشهور «نگاه کنید اکنون چگونه می‌سوزد» هم‌زمان با عملیات موشکی آن ضد این هدف انجام شد که دشمن را شوکه کرد. این عملیات تصویر روشنی از توانایی فوق‌العاده حزب‌الله در کنترل و مدیریت دقیق عملیات‌ها و پرتاب موشک‌های پیشرفته با دستور مستقیم فرمانده به نمایش گذاشت.

ــ پرتاب مستمر موشک‌ها به عمق جبهه صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی در طول 33 روز جنگ؛ آن هم در حالی که بمب‌افکن‌ها و پهپادهای دشمن آسمان این مناطق را به‌طور کامل پوشش داده بودند. همچنین یکی دیگر از نکات حائز اهمیت این توانایی‌های مقاومت٬ کنترل دقیق و مستقیم همه پایگاه‌های ثابت یا سیار پرتاب موشک در همه مناطق بود که دستور حمله یا توقف آن با هماهنگی کامل و دقیق انجام می‌شد.

-یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جنگ 33 روزه برای مقاومت تجهیز آن به پیشرفته ترین سلاح‌های دفاعی و در اختیار گرفتن زبده ترین و تخصصی ترین یگان‌ها در عملیات هجومی، افزایش کمی و کیفی توان موشکی و موشک‌های نقطه زن و اشراف اطلاعاتی در سطح دریا، زمین و هوا در کنار گسترش نیروها و امکانات بود.

توان موشکی حزب‌الله و وحشت صهیونیست‌ها

جنگ جولای معادله جدیدی را میان لبنان و رژیم صهیونیستی به وجود آورد؛ معادله‌ای که به موجب آن طی 10 سال گذشته جنگ جدیدی علیه لبنان شکل نگرفته و در مقابل حزب‌الله به تقویت توان نظامی و موشکی و انسانی خود پرداخت.

-اکنون قدرت موشکی حزب‌الله در زمینه تعداد و کیفیت توسعه یافته و موشک‌های نقطه‌زن آن سلاح دقیقی است که در جنگ جولای تعداد زیادی از آنها در دسترس نبود اما اکنون شرایط کاملاً عوض شده است.

-مقاومت لبنان در دوره کنونی اشراف اطلاعاتی بالایی در سطح زمینی، دریایی و هوایی داشته و در تمام زمینه‌ها در زمینه نیرو و امکانات و تجربه پیشرفت کرده است.

در همین راستا چندی قبل یک افسر بلندپایه نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی در یکی از شبکه‌‌های تلویزیونی این رژیم نیز با مقایسه توانمندی حزب‌الله در سال 2006 با سال‌های اخیر گفت که باید اعتراف کرد که حزب‌الله در دهه گذشته دست روی دست نگذاشت، بلکه ضمن مجهز شدن به موشک‌های پیشرفته ضدهوایی، برتری نیروی هوایی ارتش اسرائیل را به چالش کشید؛ به‌نظر می‌رسد در جنگ آینده همه هواپیماهای اسرائیلی نخواهند توانست به‌سلامت به آشیانه‌های خود بازگردند.

-اکنون پروژه موشک‌های دقیق حزب‌الله مهم ترین منبع نگرانی تل آویو است که مانع از هرگونه اقدام نظامی علیه حزب‌الله می‌شود. زیرا این سلاح توانایی جنگی مقاومت لبنان را تا حد یک ارتش ملی افزایش می‌دهد. حزب الله بدون نیاز به داشتن نیروی هوایی، از تمام مزایای چنین نیرویی برخوردار خواهد بود. این موشک‌ها می‌توانند هرگونه تاسیسات حیاتی و مراکز جمعیتی غیرنظامی اسرائیل را هدف قرار دهند.

چندی پیش «ایلی بار-اون» سرهنگ بازنشسته ارتش صهیونیستی، اعتراف کرد که حزب‌الله در هر جنگ پیش رو با اسرائیل، توانایی شلیک 4000 موشک و راکت دارد. در حالیکه در جنگ 33 روزه در سال 2006 کمتر از 4000 پرتابه شلیک کرد و قدرت آتش‌‌بار زمین به زمین حزب‌الله از 95 درصد ارتش‌های دنیا بیشتر است. علاوه بر این صدها پهپاد تهاجمی نیز در اختیار حزب‌الله است.

انتقال الگوی مقاومت از لبنان به فلسطین

اما از مهمترین دستاوردهای استراتژیک جنگ جولای، انتقال تجربه به نوارغزه از طریق ارتقای موشک‌ها و احداث تونل‌ها در این منطقه است که به پایداری غزه در حملات صهیونیست‌ها به این منطقه در سال‌های 2009 و 2014 منجر شد. جنگ اخیر غزه و پیروزی مقاومت فلسطین در «نبرد شمشیر قدس» بر دشمن صهیونیستی را نیز می‌توان جدیدترین انعکاس و نتیجه شکست صهیونیست‌ها از حزب‌الله در 2006 دانست.

انتهای پیام/