به گزارش برنا به نقل از العالم، انفجار مهیب بندر بیروت در آگوست ۲۰۲۰، استعفای دولت حسان دیاب و خلأ سیاسی، تحریم‌های آمریکا علیه بیروت و بحران اقتصادی و غیره، همه و همه دست به دست هم داد تا لبنان امروز با کلافی در هم پیچیده روبه‌رو شود که حل آن آسان نیست.

دولت آمریکا مدتی است از ترس افزایش قدرت حزب‌الله و متحدان آن در دولت، دست به اقداماتی از جمله تروریست خواندن حزب‌الله و تحریم‌های مالی و اقتصادی آن زده است تا با اعمال فشار به دولت لبنان، آن هم در سایه تداوم تظاهرات چند ماهه و پس از آن شیوع کرونا، همه مشکلات را به حزب‌الله گره زده و این جنبش را مسبب مشکلات لبنان معرفی کند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی اخیر خود به بحران داخلی در لبنان پرداخت و گفت: «ملت لبنان نباید از دلایل واقعی که بحران در کشور را بوجود آورده، غافل باشند. دلیلی واقعی پشت بحران‌ها در لبنان و جود دارد و آن، آمریکاست که مانع از کمک دیگر کشورها به لبنان می‌شود». (جزئیات بیشتر)

دبیرکل حزب‌الله لبنان در یکی از سخنرانی‌های خود نیز به بحران سوخت در لبنان اشاره کرد و گفت که اگر مسئولان لبنانی قادر به حل بحران سوخت در این کشور نباشند، حزب‌الله این امکان را دارد که پس رایزنی با تهران از ایران سوخت بخرد. این پیشنهاد نگرانی مقامات صهیونیستی را در پی داشت.

در همین ارتباط، هفته جاری منابع عبری‌‌زبان از جمله «آلون بن داوید» خبرنگار حوزه مسائل نظامی روزنامه «معاریو»، با بازنشر کردن توئیتی خبر دادند که تل‌آویو از آمریکا، اروپا و متحدانش در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته است که هیچ کمکی اقتصادی حتی یک دلار برای حل بحران لبنان انجام ندهند.

بحران سوخت به گفته «فادی ابوشقرا» رئیس اتحادیه توزیع کنندگان سوخت، به افزایش قیمت دلار باز می‌گردد. او به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «افزایش جنون‌وار قیمت دلار [به دلیل تحریم آمریکا] دلیل این مشکلات است. در خصوص بحران سوخت باید بگویم که برخی شرکت‌های وارد کننده توانایی خرید ندارند و از سوی دیگر نیز تأخیرهایی در صدور اسناد مالی از سوی بانک‌های لبنانی صورت گرفته است.»

بحران حتی به بخش تأمین نان در لبنان و هشدار مقامات این بخش مبنی بر تعطیلی احتمالی نانوایی‌ها هم رسیده است (جزئیات بیشتر)

دیگر مشکلی که این روزها گریبانگر لبنان شده، کمبود شدید دارو به دلیل نبود دلار لازم برای وارد کردن آن است. گشتن به دنبال دارو به کار روزانه هزاران لبنانی تبدیل شده است.

بر اساس گزارش شبکه «الجزیره»، اتحادیه وارد کننده دارو از هفته گذشته نسبت به اتمام ذخیره صدها نوع دارو به دلیل توقف واردات آن خبر داد.

در ادامه این گزارش آمده، ۶۰۰ داروخانه در لبنان به دلیل نبود دارو درهای خود را بسته و دیگر خدمات ارائه نمی‌دهند. مدیریت یک داروخانه اعلام کرده، داروخانه‌هایی هم که باز هستند تنها قادر به تامین بیست درصد از نیازها هستند و این کمبودها بویژه در زمینه داروی بیماری‌های صعب العلاج و شیر خشک نوزادان شدیدتر است.

فورت نوزاد چند ماهه بر اثر نبود دارو

در همین زمینه کاربران شبکه‌های اجتماعی از فوت نوزاد ۱۰ ماهه لبنانی «جوری السید» بر اثر نبود داروی لازم برای پایین آوردن تب وی خبر دادند.

«لبنان ۲۴» اما در این باره گزارش کرد، برخی منابع می‌گویند که جوری بر اثر نبود داروی لازم فوت نشده، وی به التهاب ریه مبتلا بوده و به دلیل عدم رسیدگی لازم در بیمارستانی که بستری بوده باید به یک بیمارستان دیگر منتقل می‌شده اما در مسیر جان خود را از دست داده است.

برخی رسانه‌های دیگر اعلام کرده‌اند، وی در بیمارستانی خصوصی بستری بوده و از آنجایی که خانواده‌اش قدرت پرداخت هزینه‌ها را داشته‌اند درخواست انتقال وی به بیمارستانی دولتی کرده‌اند.

تحریم‌های آمریکا

آمریکا نه تنها لبنان را تحریم کرده بلکه مرتب در امور داخلی این کشور نیز دخالت می‌کند. اخیرا حضور «دوروتی شیا»‌ سفیر آمریکا در بیروت در برنامه شبکه لبنانی «الجدید» خشم کاربران این کشور را برانگیخته است.

کاربران لبنانی در پیام‌های خود تحریم‌های آمریکا علیه این کشور و مداخله‌های واشنگتن در امور داخلی لبنان را عامل وضعیت بد اقتصادی و سیاسی کشورشان دانستند و همچنین اقدام شبکه الجدید خفت‌بار خواندند و آن را محکوم کردند. (جزئیات بیشتر)

آمریکا از دوره رئیس‌جمهوری سابق این کشور «دونالد ترامپ» تحریم شخصیت‌های نزدیک به جریان هشت مارس و متحدانش در لبنان بعلاه برخی بانک‌های لبنان را به دلیل تعامل با حزب‌الله آغاز کرده است.

در جدیدترین موارد، آمریکا در سال جاری میلادی اعلام کرد، هفت شخصیت‌ نزدیک به حزب‌الله به نام‌های «ابراهیم علی ضاهر»، « أحمد محمد یزبک»، «عباس حسن غریب»، «وحید محمود سبیتی»، «مصطفى حبیب حرب»، «عزت یوسف عکار»، «حسن شحادة عثمان» را تحریم کرده است.

این کشور همچنین از تحریم بانک «جمال ترست» به دلیل تعامل با حزب‌الله خبر داد.

واشنگتن پیش‌تر نیز «علی حسن خلیل» وزیر حمل و نقل اسبق لبنان و «یوسف فنیانوس» وزیر اسبق زیرساخت را نیز به دلیل حمایت از حزب‌الله تحریم کرده بود.