به گزارش برنا، از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارش این مرکز با عنوان روند و پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری سوریه آمده است: جمهوری عربی سوریه در تاریخ ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۰ (۱۸ آوریل ۲۰۲۱ ) عملا وارد فضای انتخاباتی شد. در این تاریخ مجلس خلق سوریه با ۲۵۰ نماینده به ریاست حموده صباغ زمان ثبت نام انتخابات و موعد برگزاری آن را تعیین کرد، اما کشورهای مخالف نظام سوریه و محور مقاومت همچون آمریکا، ترکیه، عربستان سعودی و برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه و انگلستان تهدید به تحریم انتخابات و حتی ممانعت از برگزاری آن کردند.

این گزارش افزود: این کشورها انتخابات سوریه را نامشروع دانسته و خواهان تغییر یا اصلاح قانون اساسی مصوب سال ۲۰۱۲ پیش از موعد انتخابات بودند. آنها قصد داشتند تا با تغییر یا اصلاح قانون اساسی سال ۲۰۱۲، موانعی در به قدرت رسیدن بشار اسد ایجاد کرده و شرایط ثبت نام معارضان در انتخابات و به قدرت رسیدن آنان را تسهیل کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد: هدف دیگر آنان نیز سهم‌خواهی در ساختار احتمالی جدیدی بود که در پی تغییر یا اصلاح قانون اساسی جدید به‌وجود می‌آمد. این درحالی است که دولت و مجلس سوریه با ورود رسمی به مرحله انتخابات، بدون توجه به مخالفت‌ها و تهدیدهای کشورهای مخالف نظام سوریه و محور مقاومت، بر پایبندی خود بر قانون اساسی سال ۲۰۱۲ تأکید کرده و آن را معیار آغاز روند انتخابات ریاست جمهوری و پیشبرد آن معرفی کردند.

این گزارش خاطرنشان کرد: بر این اساس، مجلس خلق سوریه با تعداد ۲۵۰ نماینده، تاریخ ۲ می تا ۱۲ می ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه را به عنوان موعد ثبت نام داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری و تاریخ ۲۰ می ۳۰ اردیبهشت ماه را موعد رأی‌دهی مردم خارج از سوریه و تاریخ ۲۶ می ۵ خردادماه را نیز موعد برگزاری انتخابات درون کشور سوریه تعیین کرد و بدون تغییر در موعدهای تعیین شده به برگزاری انتخابات پرداخت که با پیروزی بشار اسد منجر به پیروزی سیاسی برای نظام سوریه و همپیمانان او و محور مقاومت شد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره موانع برگزاری انتخابات تصریح کرد: با پایان بحران سوریه و نزدیک شدن این کشور به انتخابات ریاست‌جمهوری، مخالفان نظام سوریه تالش کردند تا مانع برگزاری انتخابات و انتخاب مجدد بشار اسد توسط مردم شوند. به همین دلیل سعی کردند از طریق اعمال تحریم‌های اقتصادی و ایجاد مشکالت معیشتی به مردم، بشار اسد را فردی بی‌توجه به مردم و بی‌کفایت در عرصه اقتصادی معرفی کنند.

این گزارش یادآور شد: هدف آنان ناامید کردن مردم از بشار اسد و نظام سیاسی موجود بود. این در صورتی بود که مردم سوریه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم سزار آمریکا دانسته و با تحمل مشکالت معیشتی بر پایبندی خود با نظام سوریه تأکید کردند.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مخالفان نظام سوریه از سویی نیز تالش داشتند تا با برگزاری مذاکرات آستانه قانون اساسی مصوب این کشور در سال ۲۰۱۲ را نامشروع معرفی کرده و با تأکید بر ایجاد کمیته قانون اساسی به تدوین قانون اساسی جدید بپردازند تا بدین طریق محدودیت‌هایی برای بشار اسد در ساختار سیاسی قدرت به‌وجود آورده و سهمی از قدرت را نیز برای مخالفان نظامی و سیاسی این کشور قائل شوند.

این گزارش عنوان کرد: آمریکا، ترکیه، عربستان، آلمان، انگلیس و فرانسه که به دنبال تغییر قانون اساسی قبل از موعد برگزاری انتخابات بودند، مشروع دانستن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۱ را منوط به نظارت سازمان ملل بر انتخابات یا اخراج ایران و حزب الله لبنان از سوریه دانستند، اما هیچیک از شروط آنها توسط دولت سوریه پذیرفته نشد؛ بلکه با مخالفت جدی همپیمانان سوریه به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مواجه شد؛ بنابراین سوریه وارد مرحله انتخابات شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس سوریه جهت برگزاری هرچه بهتر انتخابات داخلی، از مجالس کشورهای دوست سوریه همچون ایران، روسیه، چین، عمان، موریتانی، ونزوئلا، کوبا، بلاروس، جنوب آفریقا، ارمنستان، بولیوی، نیکاراگوئه و اکوادور برای نظارت در انتخابات دعوت به‌عمل آورد. از جانب جمهوری اسلامی ایران نیز نمایندگانی به‌عنوان هیات پارلمانی در سوریه حضور یافته و از انتخابات آن نظارت به‌عمل آوردند.

این گزارش مواردی همچون تثبیت حاکمیت نظام سوریه، اثبات مقبولیت اجتماعی بشار اسد، اثبات موضع قدرت همپیمانان سوریه در عرصه بین‌المللی، تغییر موضع کشورهای عربی منطقه نسبت به سوریه، بروز دو دستگی میان کشورهای عربی و غربی در قبال سوریه، تقویت جایگاه بین‌المللی سوریه، تقویت روحیه گروه‌های مقاومت را از پیامدهای انتخابات سوریه عنوان کرد.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: ازجمله دستاوردهایی که می‌توان برای برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات سوریه برشمرد، تجلی یافتن حقانیت محور مقاومت و اثبات توانمندی آن در تحقق مواضع خود است. پس از آنکه بحران نظامی سوریه شدت یافت و تمام بازیگران مخالف محور مقاومت سخن از سرنگونی نظام سوریه و لزوم برکناری بشار اسد به میان می‌آوردند، اعضای محور مقاومت با حمایت جمهوری اسلامی ایران بر لزوم مقاومت در برابر این توطئه جهانی و ضرورت پیروزی نظام مشروع سوریه تأکید می‌ورزیدند.

این گزارش خاطرنشان کرد: پس از پایان بحران سوریه، اولین ثمره آن در تجلی اراده ملی مردم این کشور در انتخابات شکل گرفت و برگزاری انتخابات موفقیت‌آمیز در پی یک دهه تجاوز و تعدی نظامی به این کشور موجب آغاز پیشرفت سوریه و تثبیت جایگاه این کشور به‌عنوان خط مقدم محور مقاومت شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دستاورد مهم دیگر این انتخابات این بود که نشان داد جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دست از حمایت همپیمانان خود نخواهند کشید و با ایثارگری و صداقت در تمام مشکلات و بحران‌ها در کنار آنان خواهد بود.