به گزارش برنا؛ این روزها نحوه خرید و فروش نوزاد هم تغییر کرده به شکلی که وقتی اینستاگرام خود را باز کنید انواع و اقسام بچه‌ها با سن‌های متفاوت را می‌بینید که به فروش می‌رسند. هرچند که بارها این موضوع رسانه‌ای شده تا شاید یک روز به پایان برسد اما همچنان شاهد این موضوع دردناک هستیم. خلاقانونی و عدم رسیدگی مجلس شورای اسلامی به لایحه «مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن»، سختگیری شدید سازمان بهزیستی در فرزندخواندگی و تاثیر فقر از مواردی‌ست که در موضوع خرید و فروش کودکان مورد بحث قرار می‌گیرد و نظرات متناقضی از زبان کارشناسان و قانونگذاران مطرح می‌شود.

فرشید یزدانی، مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان در گفتگو با خبرنگار برنا با بیان اینکه یک مورد خرید و فروش و قاچاق کودکان هم زیاد است، گفت: هرچند که آمار دقیقی از این موضوع در دست نیست اما شنیده‌ها و دیده‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش نوزادان و قاچاق آنها امری واقعی، دردناک و عجیبی‌ است که در کشور ما در حال رخ دادن است حتی اگر پلیس آگاهی و مراجع امنیتی بگویند تعدادش کم است و قابل توجه نیست چرا که خرید و فروش کودکان و به طورکلی انسان حتی اگر یک مورد هم باشد زیاد است و در این موضوع نباید به رقم و عدد توجهی کنیم.

او «فقر» را عامل اصلی خرید و فروش نوزاد دانست و افزود: دلیل عمده خرید و فروش نوزادان و کودکان ناشی از «فقر» است که این روزها در کشورمان روز به روز درحال گسترش است.

یزدانی درخصوص اهداف خرید و فروش نوزادان در بستر فضای مجازی تصریح کرد: خرید و فروش کودکان در صفحات فضای مجازی می‌تواند با دو هدف صورت گیرد یکی اینکه گرداننده صفحه‌ای بخواهد کودکی را به خانواده‌هایی که بچه‌دار نمی‌شوند و شرایط گرفتن کودک از بهزیستی را ندارند، بفروشد و دیگری اینکه کودکی به هدف قاچاق اعضای بدنش فروخته شود.

او ادامه داد: عمده خرید و فروش نوازدان از محل غیرقانونی توسط خانواده‌هایی که بچه‌دار نمی‌شوند و به دلیل مشکلات مالی یا نداشتن شرایط دیگر نمی‌توانند از بهزیستی فرزند بگیرند، صورت می‌گیرد اما همانطور که اشاره کردم مواردی هم برای قاچاق اعضای بدن کودکان اتفاق میفتد که بسیار نگران کننده است و پلیس و نیروهای امنیتی باید به صورت جدی وارد شوند.

این فعال حقوق کودک در پاسخ به این سوال که آیا شما موافق تسهیل روند فرزندخواندگی توسط بهزیستی هستید یا خیر؟ گفت: قاعدتا اگر بهزیستی به هر خانواده‌ای که بچه‌دار نمی‌شوند به راحتی فرزندی به سرپرستی دهد، تبعات ناگواری به وجود می‌آید برای مثلال کودک از تحصیل باز می‌ماند، به سلامت و بهداشت او توجهی نمی‌شود و حتی در بدترین حالت ممکن استثمار از کودک به وجود می‌آید و ممکن است خانواده، کودک را مجبور به کار کردن در خیابان‌ها و سرچهارراه‌ها کنند به همین دلیل نمی‌توان گفت بهزیستی باید روند فرزخواندگی را تسهیل کند و به آسانی کودکان را به خانواده‌ها بسپارد اما انتظار می‌رود سازمان بهزیستی توجه بیشتری به امر آموزش داشته باشد یعنی از طُرق مختلف به مردم آموزش دهد که خرید کودک و نوزاد جرم است و درصورت انجام چنین کاری چه تبعاتی برای آنها به وجود می‌آورد.

او تاکید کرد: به اعتقاد من، توجه صرف به تمکن مالی شرط نیست و بهزیستی اگر می‌خواهد کودکی را به خانواده‌ای دهد باید دوره‌های فرزندپروری برگزار کند و به پدر و مادر آموزش دهد باید چگونه با بچه رفتار کنند و چگونه در آینده به او بگویند پدر و مادر واقعی او نیستند ضمن اینکه از طریق برنامه‌های آموزشی به مردم اطلاع دهد راه صحیح فرزند گرفتن چیست تا مردم یاد بگیرند سراغ باندهای خرید و فروش کودکان نروند که بعدا تبعاتش یقه آنها را بگیرد.

یزدانی در ادامه از عدم رسیدگی مجلس به لایحه «مبارزه با قاچاق انسان» انتقاد کرد و گفت: لایحه «مبارزه با قاچاق انسان و اعضای بدن» می‌تواند به عنوان یک قانون پیشگیرانه به کاهش خرید و فروش نوزادان و کودکان در سطح جامعه کمک کند بنابراین انتظار نمایندگان مجلس شورای اسلامی هرچه زودتر رسیدگی به این لایحه را در دستور کار خود قرار دهند تا مجازات معین و مشخصی برای قاچاقیان و متولیان خرید و فروش انسان وضع شود و چارچوب وظایف و اختیارات دستگاه‌ها و نیروهای امنیتی برای مبارزه به قاچاق و خرید و فروش انسان مشخص شود درواقع تصویب سریع‌تر این لایحه باعث کاهش تبعات خرید و فروش انسان می‌شود و می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد.

//انتهای پیام: 4