«جلیل رحیمی جهان آبادی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص گفتگوهای بین الافغانی اظهار کرد: ایران کشوری است که مرز طولانی و چند صد کیلومتری با کشور افغانستان از نظر جغرافیایی دارد و همچنین اشتراکات سیاسی، مذهبی فرهنگی و تاریخی ما در جهان بیشتر از هر ملتی با افغان ها است.

او افزود: آثار و تبعات جنگ افغانستان برای کشور ما یعنی از زمان اشغال افغانستان توسط شوروی یا حضور آمریکایی ها، همیشه مطرح بوده و اولین بار که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند آثار اجتماعی و سیاسی امنیتی بر کشور ما گذاشت.

رحیمی جهان آبادی ادامه داد: ایران هم نسبت به وضعیت افغانستان نگرانی هایی دارد و طبیعتا علاقه مند هست که صلح، ثبات و توسعه را در کشور همسایه خود شاهد باشد. آمریکایی ها علیرغم حضور طولانی مدت در خاک افغانستان نتوانستند یک ثبات و امنیتی را برقرار کنند و از طرف دیگر نقش میانجی گر را هم که بازی کردند در گفت و گوهای بین طالبان و دولت افغانستان، به شکست منجر شد و الان جنگ در افغانستان در حال انجام است و هر روز شاهد سقوط یک منطقه در افغانستان و جنگ و خونریزی هستیم.

او اضافه کرد: طبیعی است که ایران به عنوان یک کشور همسایه نسبت به مسائل افغانستان احساس مسئولیت کند و الان یک روندی برای گفتگوی بین الافغانی بین طالبان و دولت مرکزی شروع کرده و با توجه به اشرافی که ایران به مسائل افغانستان دارد و با توجه به اینکه کشور بی طرف بوده و دلسوزی و نگاه مثبت ایران به افغانستان هم برای طالبان و هم برای دولت مرکزی مشخص است، این نقش ایران می تواند سازنده باشد تا بتواند صلح و ثبات برای کشور افغانستان در پی داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات می تواند در این خصوص تاثیرگذار باشد، گفت: اولین باید طالبان و افغانستان به یک توافق جمعی برسند بر سر این مسئله که دیدگاه های طالبان با دیدگاه های دولت مرکزی تا چه میزان قابل جمع هست و بعد بر اساس آن توافقی که بین خودشان انجام می شود، می توان مراحل بعدی شامل انتخابات یا شامل تقسیم قدرت را شکل داد.

او افزود: تنها راهی که برای صلح و ثبات در افغانستان وجود دارد گفت و گو و تفاهم سیاسی است چرا که اگر طالبان بخواهند بجنگند یک ارتش از دولت مرکزی و مردم و گروه های مقاومت باز مقابل طالبان مقاومت می کنند و اینگونه نیست که طالبان بتواند به راحتی افغانستان را به تصرف دربیاورد یا اگر حکومت مرکزی و مردم فکر کنند می توانند طالبان را حذف کنند، ظرف این چند دهه حذف شده بود.

این نماینده مجلس یازدهم عنوان کرد: طالبان قابل حذف نیست و بخشی از واقعیت افغانستان است. تنها راه، گفت و گو، آشتی و تفاهم است یعنی همین کاری که ایران شروع کرده و به عنوان میزبان و کشور بی طرف و میانجی گر عمل می کند.

او در خصوص خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان نیز یادآور شد: آمریکایی ها در هر بخش از جهان که حضور پیدا می کنند بیش از اینکه دغدغه مسائل آن منطقه را داشته باشند، منافع خود را در نظر دارند. زمانی که وارد این منطقه شدند، دغدغه های منافع ملی آمریکا را داشتند و الان هم که خارج می شوند فقط منافع خودشان مطرح است و هیچ نگاه مسئولانه ای به پشت سر ندارند که چه بر روزگار مردم و دولت مرکزی افغانستان، می آید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم عنوان کرد: آمریکایی ها، سیاست و اتحاد استراتژیک با دولت مرکزی افغانستان داشتند اما حتی به این تعهد خود عمل نکردند که بخواهند از دولت مرکزی دفاع کنند و متعهد خود را در منطقه رها کردند. این شاید درکی باشد برای هر کشوری که در کنار آمریکایی ها قرار است قرار بگیرد که آمریکایی ها به هیچ اصلی و به هیچ عهد و  قراردادی به جز منافع خود پایبند نیستند و الان هم منافع آمریکایی ها این بوده که عرصه را رها کرده و افغانستان را تبدیل به کانون آشوب و ترور و خشونت کنند تا بعدها باز هم بتوانند سو استفاده لازم را از فضای ناامنی که در افغانستان است، داشته باشند.

او تصریح کرد: آمریکا نه آمدنش مسئولانه بوده و نه رفتنش مسئولانه بوده، آمریکا نه تنها در افغانستان که در عراق، در شرق آسیا و در بسیاری از کشورهایی که حضور پیدا می کند متاسفانه جز قربانی کردن منافع کشورهای میزبان راهی دیگر ندارد و این بار هم با همان نگاه منفعت طلبانه خود، منطقه را ترک می کند و افغانستان را تبدیل به یک کانون ترور و خشونت تبدیل کرده است. 7