شهر خبر

مدل جدید سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه | صندوق‌های اهرمی پول‌های بیشتری را از بانک به بورس می‌آورند؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سازمان بورس اخیرا خبر از راه‌اندازی قریب الوقوع مدل جدیدی از صندوق‌های سرمایه گذاری به اسم صندوق‌های اهرمی داده است. این صندوق، مدل جدیدی از سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس خواهد بود.

بورس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی سوری افزود: صندوق‌های اهرمی، هم افراد ریسک گریز و هم افراد ریسک پذیر را پوشش می‌دهند، این صندوق‌ها دو نوع هستند، ممتاز و عادی که در صندوق‌های عادی یک حداقل و حداکثر سود تضمین می‌شود. کسانی که نمی‌خواهند ضرر کنند در این صندوق‌ها با رویکرد صدور و ابطال سرمایه گذاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: حال اگر بازدهی این صندوق از حداقل سودی که به سهامداران عادی تعهد داده شده بود کمتر باشد، این مقدار کمتر را از محل واحدهای صندوق‌های ممتاز جبران می‌کنند، پس سهامداران عادی خیالشان راحت است که یک حداقل سود تضمینی دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حال اگر بازده صندوق‌ها بیشتر از حداکثر بازدهی باشد که برای سهامداران تعریف شده به جای این که این بازده حداکثری به سهامداران عادی تعلق بگیرد به سهامداران ممتاز می‌رسد، سهامداران ممتاز در قبال تعیین حداقل سود سهامداران عادی اگر بازده بالاتر از حداکثر داشته باشند، مازاد سود سهامداران عادی را هم دریافت می‌کنند.

سوری اضافه کرد: سهامداران عادی صندوق‌های اهرمی یک حداقل و حداکثر سود تضمینی در بورس خواهند داشت.

وی افزود: بنا بر گفته‌های بالا برای سهامداران ممتاز یک اهرم ایجاد شده است که در شرایط مثبت بازار، بازدهی مازاد سهامداران عادی را هم می‌گیرد و در شرایط منفی بازار آن حداقل سود سهامداران را نیز تامین می‌کنند، که در این شرایط هم از ارزش دارایی خودشان کم شده و هم حداقل سود سهامداران عادی را نیز باید تامین کنند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: مکانیزم صندوق‌های اهرمی برای سهامداران عادی صدور و ابطال است، ولی برای سهامداران ممتاز مثل ETF‌ها به صورت خرید و فروش واحدها از روی تابلو است.

سوری در پاسخ به این پرسش که چه نیازی بود که صندوق‌های اهرمی ایجاد شوند؟ بیان کرد: صندوق‌ها و ابزارها، نقش حمایتی از بازار سرمایه را دارند این صندوق‌ها و ابزارها امکان ورود نقدینگی به بازار را فراهم می‌کنند، پیش‌بینی مسئولان برای ایجاد این ابزارها به این صورت است که این صندوق‌ها برای افراد ریسک گریز یک حداقل سودی را تضمین می‌کند و این افراد مطمئن می‌شدند که زیان نمی‌کنند پس این امر باعث می‌شود وجوه از بانک به سمت بازار سرمایه حرکت کند.

صندوق‌های اهرمی پتانسیل دریافت تسهیلات دارند

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این صندوق‌ها امکان دریافت تسهیلات دارند، که  این موضوع هم باعث می‌شود که وجوه از بانک به سمت بورس بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: در صندوق‌های سهامی، درآمد ثابت و روش‌های سبدگردانی که در بازار سرمایه داریم هیچ یک تعیین حداقل سود ندارند، به همین علت خیلی از افرادی که به دنبال حداقل سود بودند به سراغ بانک‌ها و بیمه‌های زندگی می‌رفتند، اما در حال حاضر این صندوق‌های اهرامی می‌تواند جایی مناسب برای سرمایه‌گذاری این افراد باشد.

وی افزود: صندوق‌های اهرمی می‌تواند عمق دهی بازار سرمایه را زیاد کند.

این کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به این پرسش که این صندوق‌ها چه مشکلاتی دارند؟ بیان کرد: مشکل این صندوق ها این است که ضامن نقدشوندگی برای آن‌ها تعریف نشده است و زمانی که بازار دچار افت شود سهامداران عادی با وجود تضمین حداقل سود برای ابطال واحدها دچار مشکل می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: برای این صندوق‌ها بازارگردان تعریف نشده و این قضیه باعث می‌شود که قیمت‌های واحدهای ممتاز که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شوند، در شرایط رشد شدید بازار ارزش واحدهای ممتاز رشد خوبی را به دست آورد و سرمایه گذاران نتوانند با قیمت نزدیک به NAV وارد سرمایه گذاری شوند و بازده دریافت کنند.

وی گفت: در منفی‌های هیجانی بازار هم ممکن است، زیانی بیش از افت ارزش واحدها را به سهامداران ممتاز تحمیل کنند، بنابراین مشکل این صندوق‌ها نداشتن بازارگردان و ضامن نقدشوندگی است.