واکنش جمهوری خواهان به رویکرد بایدن در قبال ایران

 برخی از جمهوری خواهان و کارشناسان نظامی در پی افزایش حملات به مواضع نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، در اتهام‌زنی‌های بی اساس به ایران ، از رویکرد جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران انتقاد کرده و آن را ناکافی و بی تاثیر خواندند.

در حالی که مخالفان بایدن را تحت فشار قرار داده و او را برای وضع ناپایدار فعلی مورد انتقاد قرار داده‌اند، متحدین بایدن در طرفداری از او ادعا کردند که رئیس جمهور صلاحیت صدور حمله به نیرو‌های مقاومت را بدون تائید کنگره ندارد.

در همین حال میک مولروی، از اعضای سابق پنتاگون در اتهاماتی واهی مدعی شد: «ایران باید بداند که نمی‌تواند در پشت نیرو‌های مقاومت پنهان شود.»

جیم اینهوف، سناتور جمهوری خواه عضو کمیته خدمات مسلح، در بیانیه‌ای به پولیتیکو ادعا کرد: «ادامه حمله نیرو‌های مقاومت به نیرو‌های آمریکایی در عراق قابل تحمل نیست. رئیس جمهور بایدن باید یک اقدام جدی برای جلوگیری از حملات نیرو‌های مورد حمایت ایران انجام  دهد.»

روز پنجشنبه، جان کربی، سخنگوی پنتاگون نیز اعلام کرد که آمریکا به شدت نگران افزایش این حملات است و رئیس جمهور باید در این باره تصمیم بگیرد.

مواضع نیرو‌های آمریکایی در عراق و سوریه فقط در این هفته با شش حمله موشکی و پهپادی هدف قرار گرفته اند.  

این اظهارات بی اساس در حالی بیان می‌شود که بر اساس مصوبه پارلمان عراق، نیرو‌های خارجی از جمله نظامیان اشغالگر آمریکایی باید خاک این کشور را ترک کنند. این لایحه پس از آن تصویب شد که نظامیان تروریست آمریکایی اقدام به ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس کردند.

با این حال، مقامات آمریکایی تلاش دارند به دلایل واهی به حضور نظامی خود در عراق ادامه دهند. واشنگتن در نظر دارد با مقامات بغداد به یک توافق امنیتی جدید دست یابد.

پایگاه‌های آمریکا در سوریه نیز که بیشتر در محدوده میدان‌های نفتی در استان های حسکه و دیرالزور قرار دارند به محلی برای غارت ثروت و منابع سوریه تبدیل شده اند.