شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#یارانه#بنزین#قیمت بنزین

توقف اصلاح یارانه های انرژی در عربستان از ترس مردم


توقف اصلاح یارانه های انرژی در عربستان از ترس مردم

کمیته دولتی اصلاح قیمت انرژی در عربستان به منظور کاهش فشار هزینه‌های زندگی بر شهروندان این کشور و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی، سقف قیمت بنزین را همان سطح قیمت در ماه ژوئن یعنی ۲.۱۸ ریال معادل ۵۸ سنت در هر لیتر اعلام کرد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، دولت عربستان با تعیین سقف برای قیمت بنزین اعلام کرد روند اجرای برنامه کاهش یارانه‌های انرژی را که باعث اعتراض شهروندان شده بود آهسته‌تر می‌کند.

  جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.

 طبق یک بیانیه رسمی که توسط خبرگزاری عربستان اعلام شد، سقف قیمت بنزین همان سطح قیمت در ماه ژوئن یعنی 2.18 ریال معادل 58 سنت در هر لیتر خواهد بود. کمیته دولتی اصلاح قیمت انرژی در این بیانیه اعلام کرد این تصمیم جهت کاهش فشار هزینه‌های زندگی بر شهروندان عربستان و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی در داخل گرفته شده است.

 این تغییر تاثیر اصلاح یارانه ها را که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پیشنهاد شده بود کاهش داده و تلاشی است برای آرام کردن اعتراض شهروندان سعودی نسبت به افزایش هزینه‌های زندگی تحت برنامه تنوع اقتصادی بن سلمان. تورم در بزرگترین صادر کننده نفت دنیا در ماه مه برابر با 5.7 درصد و نتیجه افزایش قیمت مواد غذایی و خودرو و همچنین سه برابر شدن مالیات بر ارزش افزوده بود.

 مقامات عربستان طی اجرای برنامه بن سلمان در پنج سال گذشته از نزدیک نارضایتی‌ها را زیر نظر داشته و گاهی تغییراتی جهت کاهش آنها صورت داده‌اند.

 افزایش قیمت بنزین و برق از 2015 باعث عصبانیت مردم شده است. اصلاحات یارانه‌ای در آن زمان جهت بهبود وضعیت مصرف برق و کمک به تامین کسری بودجه در نتیجه سقوط قیمت نفت، آغاز شد. امروزه برخی سعودی‌ها عقیده دارند افزایش قیمت نفت باید باعث پایین آمدن هزینه بنزین شود چون درآمد دولت را بالا برده است.

  قیمت نفت خام در هفته قبل در بحبوحه درگیری بین عربستان و امارات و بی‌نتیجه ماندن اجلاس اوپک پلاس به بالاترین رقم طی 6 سال گذشته رسید. افزایش قیمت نفت خام و بالا رفتن قیمت سایر کالاها نگرانی بانک‌های مرکزی در مورد افزایش دوباره تورم را بالا برده است.

 قیمت داخلی بنزین در عربستان به صورت ماهانه و در پاسخ به قیمت جهانی انرژی تغییر می‌کند ولی در حال حاضر دولت هرگونه اختلاف قیمت با سطح قیمت در ماه ژوئن را تامین خواهد کرد.

انتهای پیام/7