شهر خبر

وزیر دفاع ایتالیا: به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز می‌پیوندیم

ایتالیا

وزیر دفاع ایتالیا ازحضور یگان نیروی دریایی این کشور در تنگه هرمز جهت پیوستن به ائتلاف دریایی اروپا با ادعای کمک به تردد امن دریایی خبر داد.

به گزارش مشرق، در حالیکه رسانه‌های ایتالیایی چندی قبل به ماموریت دریایی ایتالیا در تنگه هرمز اشاره کره بودند، وزیر دفاع این کشو با تایید این خبر از حضور در آب‌های منطقه به بهانه تامین امنیت سخن گفت.

به نوشته وبگاه «میدل ایست مانیتور» «لورنزو گوئرینی» وزیر دفاع ایتالیا در روزهای گذشته با حضور در پارلمان این کشور گفت، ایتالیا قصد دارد با یک یگان دریایی در ماموریت نظارت دریایی اروپا در تنگه هرمز شرکت کند.

لورنزو گوئرینی به نمایندگان مجلس گفت ایتالیا به دنبال گفت‌وگوی بین کشورهای سواحل خلیج فارس برای ثبات بهتر در منطقه است. گوئرینی با اشاره به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز (EMASOH)  مدعی شد که این طرح برای محافظت از آزادی ناوبری در تنگه هرمز بوده است.

خبرگزاری «آنسا» چندی قبل گزارش کرد که  کابینه ایتالیا در حضور یگان‌های هوایی و دریایی ایتالیا در تنگه هرمز  را در راستای کمک به ائتلاف دریایی اروپا   تصویب کرده است.

رسانه‌ها چندی قبل از پیوستن یک فروند ناو جنگی نیروی دریایی بلژیک به ائتلاف دریایی اروپا  مستقر در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر دادند. ناو «لوپولد» بلژیک در هفته‌های اخیر به ائتلاف دریایی اروپا مستقر در تنگه هرمز پیوست. در بیانیه نیروی دریایی بلژیک آمده است که این کشتی همراه با رزمناورهای فرانسوی نسبت به تردد امن کشتی های تجاری در تنگه هرمز اطمینان حاصل می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران با ابراز مخالفت خود با هرگونه حضور قوای بیگانه در منطقه، بارها تاکید کرده که امنیت منطقه تنها با همکاری کشورهای همسایه تامین می‌شود.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چندی قبل مخالفت ایران را با هرگونه حضور نظامی خارجی در منطقه خلیج فارس، از جمله نیروهای اروپایی، اعلام و تاکید کرد که امنیت این منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به برقراری امنیت نمی‌کند، بلکه زمینه افزایش تنش‌ها را نیز فراهم خواهد کرد.

منبع: فارس