شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#قره باغ#جمهوری آذربایجان#جدید

تلاش ارتش جمهوری آذربایجان در تقویت مواضع نظامی در قره باغ

آذربایجان

جمهوری آذربایجان در اقدامی جهت تقویت مواضع خود در قره باغ، دو یگان جدید در این منطقه تاسیس کرد.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها روز شنبه از افتتاح دو یگان نظامی ازسوی ارتش جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا»   این دو یگان نظامی در قلمروی «ساناسار» و «کارواچار» که تحت کنترل جمهوری آذربایجان هستند، افتتاح شد. در مراسم افتتاح این دو یگان نظامی فرماندهی مرزبانی جمهوری آذربایجان حضور داشت. این اقدام جمهوری آذربایجان برای تقویت نظامی هرچه بیشتر این منطقه صورت گرفته است.

این در حالی است که ارتش‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان در ۲۴ ساعت گذشته همدیگر را مجددا به نقض آتش بس متهم کردند

به گزارش وبگاه «رادیو دولتی ارمنستان» وزارت دفاع ارمنستان تیراندازی به سوی نیروهای جمهوری آذربایجان را نزدیک استان مرزی «تاووش» تکذیب کرد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شده که نیروهای ارمنستانی روز جمعه به سوی نیروهای این کشور در خطوط مرزی تیراندازی کردند.

وزارت دفاع ارمنستان در این زمینه اعلام کرد: «این اطلاعات با واقعیت مطابقت ندارد. نیروهای ارمنستانی هیچ تیراندازی نکرند و همانطور که قبلاً اشاره کردیم، در صورت لزوم فقط اقداماتی برای مقابله با دشمن انجام می‌دهند.»

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان چندی قبل نیز  اعلام کرد که در عملیات تفحص جهت یافتن میادین مین در منطقه متوجه شدند که نیروهای ارمنستان حتی  روی درختان نیز مین‌گذاری کرده بودند. یگان مین روبی ارتش جمهوری آذربایجان اعلام کرد که نیروهای متخصص در یافتن میادین مین درعملیات خود با مین‌های ضد نفر کار گذاشته شده بر تنه درختان در جنگل‌های منطقه «خجاوند» مواجه شدند. باکو مدعی است که  نیروهای ارمنستانی در نبرد قره باغ تله‌های انفنجاری بسیاری کار گذاشتند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و مسیر زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند.

منبع: فارس