شهر خبر

جشنواره کن تا به اینجا فیلم "شگفتی‌ساز" معرفی نکرده است/ فیلمی با داستان "قبول ربات به فرزندخواندگی" اکران شد


جشنواره کن تا به اینجا فیلم "شگفتی‌ساز" معرفی نکرده است/ فیلمی با داستان "قبول ربات به فرزندخواندگی" اکران شد

با وجود اکران فیلم‌های جنجالی در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ هنوز این جشنواره فیلمی که بتوان آن را به عنوان فیلم مورد انتظار دانست، معرفی نکرده است. البته فیلم‌های جالبی مانند AFTER YANG‌ اکران شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سه روز اخیر جشنواره کن، فیلم‌های گوناگونی اکران شده‌اند اما هنوز فیلمی که بتواند به عنوان فیلم مطرح و مقبول جشنواره شناخته شود، اکران نشده است. فیلم‌هایی که در جشنواره اکران شده‌اند نتوانستند چهار ستاره بیشتر منتقدین را از آن خود کنند و همین شانس را برای موفقیت بیشتر فیلمی که در روزهای آتی اکران شود بیشتر می‌کند.

البته فیلم‌های کارگردانانی مانند شان پن، اندرسون و فرهادی اکران نشده است و طبیعتاً نمی‌دانیم که با چه فیلم‌های روبرو هستیم و در یک کلام هنوز جشنواره نتوانسته‌ است شگفتی‌ساز عجیبی را معرفی کند.

البته در بخش‌های فرعی جشنواره چند فیلم متفاوت اکران شدند مانند فیلم AFTER YANG ‌به کارگردانی کوگونادا، که درباره درک ربا‌ت‌ها از مفهوم عشق است. فیلمساز برای اولین حضورش در جشنواره کن سراغ مفهوم همزیستی مسالمت آمیز ربات‌ها در کنار انسان‌ها رفته است. داستان عجیب فیلم درباره والدینی است که دو ربات چینی را به عنوان فرزندخوانده خود قبول کرده‌اند که یکی از آنان از کار می‌افتد و پدر خانواده تلاش می‌کند تا دوباره آن را روشن کند که لازمه آن طی کردن فرایندی است که بتواند با گذراندن آن ربات بار دیگر به زندگی بازگردد.

فیلم , سینما ,

AFTER YANG

اما در همین حین پدر متوجه می‌شود که فرزند رباتش درکی از عشق و زندگی پیدا کرده است که برای او خیلی جذاب است. بازیگر این فیلم «کالین فارن» است که توانسته نقشش را به خوبی ایفا کند. فیلم در واقع اثر جسورانه‌ای است که هرکس جرأت ساخت آن را ندارد.

فیلم «بدترین آدم روی زمین» از «یواخیم تریر» نیز به اکران درآمد. داستان فیلم درباره روابط انسانی میان یک زوج است. تمرکز فیلم روی زن داستان و اینکه انتخاب او برای زندگی چه اثراتی برای زندگی‌اش دارد است. قصه‌ای رئالیست درباره زندگی زنان در جامعه که موافقین و مخالفینی در جشنواره داشت. اما در مجموع فیلم نتوانست فیلمی دوست‌داشتنی شناخته شود برای اینکه روند فیلم بسیار کند و از نظر کارگردانی شلختگی‌هایی را می‌توان در آن دید. همینطور خط داستان فیلم نیز با یک محور جلو نمی‌رفت و گاهی چندپاره می‌شد. بنابراین  به نظر می‌رسید فیلمساز هم در جریان فیلم خودش مواقعی گم می‌شد.

فیلم , سینما ,

بدترین آدم روی زمین

اما فیلمی که تا اینجای کار باعث نقد و نظر متفاوت و گوناگون منتقدان شده است، «بندتا» ساخته پل ورهوفن است که داستان جنجالی دارد که منتقدان را به دو دسته موافقین و مخالفین تقسیم کرده است. داستان فیلم درباره زنی است که به صومعه می‌رود تا یک راهبه شود اما به  انحراف اخلاقی او منجر می‌شود. فیلم در واقع نگاه ضد مذهبی دارد و در عین حال نگاهی متفاوت به اخلاق در جهان پیرامونی ما.

فیلم , سینما ,

نمایی از بندتا

 از این دست آثار در جشنواره کن همواره حضور داشته‌اند و جنجال‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم دیگری که در روزهای اخیر اکران شد فیلم «لینگویی:پیوند مقدس» به کارگردانی «محمدصالح هارون» بود که نقدهای اجتماعی متفاوت و تازه‌ای را نسبت به روابط اجتماعی و زندگی در کشور «چاد» داشت. به نظر می‌رسد که فیلم او و دیگر آثاری که در فضای ملودرام‌های اجتماعی در سال‌های اخیر ساخته شده است به نوعی شاید تحت تأثیر سینمای فرهادی قرار داشته باشند زیرا شکل و روند روایت‌های او در این فیلم‌‌ها نیز به چشم می‌خورد.

«لینگویی» درباره دختری است که دچار آسیبی می‌شود که در ادامه مادرش برای حل مشکل او تلاش می‌کند تا به او کمک کند. در واقع فیلم نگاهی آسیب‌شناسانه به زندگی مردم چاد و مسائل اجتماعی و مذهبی دارد. فیلم از نظر کارگردانی دارای اشکالاتی است مانند بازی مغرقانه بازیگران که در مواقعی مخاطب را آزار می‌دهد. اما از نظر موضوع سوژه مهمی را انتخاب کرده است و برای همین به نظر می‌رسد که در جشنواره فیلم کن حضور دارد.

از دیگر بخش‌های فرعی و مهم جشنواره می‌توان به مسترکلاس «بونگ جون هو»، «جودی فاستر» و «مت دیمون» اشاره کرد. خبرنگارانی که در روزهای قبل به جشنواره آمده بودند به تازگی وارد جشنواره شدند و در کل جمعیت بیشتری به جشنواره اضافه شده اما میزان جمعیت قابل قیاس با جشنواره‌ سال‌های قبل نیست.

انتهای پیام/