شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#اردبیل#مجلس شورای اسلامی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس:

سند آمایش در حد حرف و شعار باقی مانده است

سند آمایش در حد حرف و شعار باقی مانده است

اردبیل - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سند آمایش سرزمینی در سطح کشور و استان اردبیل در حد حرف و شعار باقی مانده و اجرایی و عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، صدیف بدری ظهر شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی مجتمع تولیدی در اردبیل اظهار کرد: با گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی استان اردبیل سهم متوازن و عادلانه‌ای از توسعه صنایع و معادن نبرده به طوری که با این بی‌عدالتی شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت روستایی کشورمان به کمتر از ۲۳ درصد رسیده و جمعیت استان اردبیل نیز به تناسب سایر استان‌های توسعه یافته روند کاهشی به خود گرفته است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل دلیل کاهش جمعیت در مناطق محروم و مرزی استان اردبیل را بی‌توجهی در توزیع اعتبارات و منابع کشور و اجرای طرح‌های زیربنایی اعلام کرد و گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر سند آمایش سرزمینی در حد شعار و حرف باقی مانده و عملیاتی نشده است.

بدری افزود: در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله و برش پنج ساله بی‌تفاوتی و بی‌توجهی را به مناطق کمتر توسعه یافته شاهد هستیم به گونه‌ای که بسیاری از استان‌های مرکزنشین کشور به ویژه یزد، کرمان، سمنان و اصفهان از بیشترین امکانات و مجتمع‌های بزرگ فولادی و صنعتی بهره‌مند شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به جای آن که میلیاردها تومان منابع صرف آب شیرین‌کن‌ها شده و از خلیج فارس به مرکز کشور آب سرازیر شود، بهتر است توزیع عادلانه امکانات و منابع به حدی باشد تا استان‌هایی نظیر اردبیل با داشتن مواهب الهی بتوانند از ثمره و نتیجه سرمایه‌گذاری‌های دولتی و منابع حاصل از آن استفاده کنند.

بدری به خلأ و کمبود زیرساخت‌های حوزه حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد: در سال‌های اخیر و با پیگیری‌های مؤثر در بخش حمل و نقل و زیرساخت‌ها سعی شده تا طرح‌های بزرگراهی و ریلی به بهره‌برداری برسد و یا در مرحله تکمیل و افتتاح قرار گیرند.

وی شاه بیت توسعه و سرمایه‌گذاری را ایجاد زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه راه، راه آهن و فرودگاه‌ها اعلام کرد و گفت: از سال ۸۴ پروژه راه آهن اردبیل – میانه شروع شده اما با تلاش و جدیت در پنج سال اخیر شاهد تکمیل و بهره‌برداری این پروژه هستیم که قطعاً باید به سمت پارس‌آباد ادامه پیدا کند که در ردیف بودجه ۱۴۰۰ این پروژه لحاظ شده است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم زودتر از راه آهن رشت – آستارا، راه آهن اردبیل به پارس‌آباد افتتاح شود که این خود می‌تواند به اتصال خط ریلی استان اردبیل به جمهوری آذربایجان مؤثر باشد.

بدری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اکثر استان‌های کشور با بزرگراه و راه چهار خطه به مرکز کشور متصل هستند در حالی که این کار در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی به هزینه‌کرد ۲۰۰ میلیارد تومانی در حوزه فرودگاه‌ها و انجام پروازهای هوایی اشاره کرد و گفت: در چهار سال اخیر این منابع صرف زیرساخت‌ها در فرودگاه اردبیل شده تا پروازهای مناسبی را شاهد باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل به آغاز عملیات احداث کارخانه تولید آهن اسفنجی به ظرفیت یک میلیون تن اشاره کرد و افزود: این مجتمع می‌تواند زنجیره تولید فولاد را در استان تکمیل کرده و به سرعت اردبیل را از عقب‌ماندگی مزمن در بخش صنعت و معادن خارج کند.