شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#رئیس مجلس#ایران#سوریه

در جریان سفر به سوریه صورت گرفت؛

ابلاغ پیام قالیباف به رئیس مجلس سوریه/شرکت در مراسم تشییع جبرئیل

ابلاغ پیام قالیباف به رئیس مجلس سوریه/شرکت در مراسم تشییع جبرئیل

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به همتای سوریه‌ای خود در سفر گروه دوستی ایران به سوریه ابلاغ و در آن بر توسعه روابط پارلمانی دو کشور تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خانه ملت، عباس گلرو در خصوص سفر هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به سوریه، اظهار داشت: در این سفر با مقامات سوری از جمله نخست وزیر، مشاور ارشد رئیس جمهور، وزیر خارجه، رئیس مجلس مردمی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و رئیس گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران گفتگوهای سازنده و خوبی در چارچوب اهداف پارلمانی داشتیم.

وی افزود: ارزیابی از وضعیت سوریه در حوزه میدان، اوضاع سیاسی، اقتصادی و ارزیابی از روابط دوجانبه و تحولات منطقه ای از اصلی ترین محورهای گفت‌وگوهای میان مقامات پارلمانی ایران و مقامات رسمی سوریه بود. همچنین تقویت دیپلماسی پارلمانی و تلاش برای تحول آفرینی و روابط دوجانبه از رهگذر دیپلماسی پارلمانی از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر دنبال شد و هیئت ایرانی به اهداف پیش بینی شده دست پیدا کرد.

نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه، تصریح کرد: تقویت ارتباطات مردمی و توسعه گردشگری و همچنین شناخت ملت ها از یکدیگر و توسعه همکاری های فرهنگی و تمدنی و نقش آفرینی دو کشور در این زمینه با توجه به سابقه دیرینه تمدنی و گسترش روابط اقتصادی و فرصت سازی در این حوزه بخش دیگری از اهداف سفر بود که در دیدارهای دو و چندجانبه مقامات پارلمانی ایران و سوریه به آن ها پرداخته شد.

وی با اشاره به وضع تحریم های مختلف توسط آمریکا علیه دو کشور ایران و سوریه، گفت: از آنجایی که هر دو کشور با تحریم های آمریکا مواجه هستند، اقدامات مشترک برای بی اثر کردن این تحریم ها و تبادل تجربیات در این زمینه و استفاده از فرصت های اقتصادی برای کاهش تاثیرات تحریم ها و همچنین کاهش تعرفه های گمرکی و توسعه همکاری های بانکی و حل و فصل مسائل و بهره گیری از فرصت های اقتصادی از موضوعاتی بود که مورد توجه مقامات دو کشور بود و مقرر شد در ادامه مقامات در پایتخت ها با دستگاه های ذیربط برای پیگیری این موضوعات جلساتی داشته باشند و ما نیز این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به دیدار خود و هیئت پارلمانی متشکل از احمدحسین فلاحی، جعفر راستی، سیداحمد آوایی و فاطمه محمدبیگی با نخست وزیر سوریه، خاطرنشان کرد: در این دیدار نخست وزیر سوریه آمادگی خود را برای رفع موانع بروکراتیک برای توسعه روابط اقتصادی با توجه به فرصت های سرمایه گذاری و اراده سیاسی در سوریه اعلام کرد.

گلرو با اشاره به حضور هیئت ایرانی در مراسم تشییع جنازه احمد جبرئیل دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، گفت: یکی از برنامه های گروه اعزامی دیدار با گروه های فلسطینی بود که مصادف شد با درگذشت احمدجبرئیل و ما با شرکت در مراسم تشییع او با فرزندان و اعضای خانواده دیدار کرده و پیام دوستی و همبستگی ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را با ملت فلسطین و گروه های مقاومت ابلاغ کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که براساس توافق میان روسای گروه های دوستی پارلمانی ایران و سوریه مسئولیت این گروه ها با بالاترین مقامات پارلمانی است و محمدباقر قالیباف نیز ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه را بر عهده دارد، پیام وی را به همتای سوری ابلاغ کردیم که بر توسعه روابط پارلمانی تاکید کرد و اعلام آمادگی مجلس شورای اسلامی ایران برای تبادل سفرها در سطح عالی ترین مقام پارلمانی به رئیس مجلس سوریه اعلام شد.