شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واقعیت

رئیس سازمان پدافند غیر عامل: ولنگاری در تولید و توزیع داده‌های مکانی دغدغه‌ای مهم است 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مشترک، ولنگاری تولید داده‌های مکانی کشور توسط شرکت‌های خارجی و ضعف در نگهداری و صیانت از آن در برخی دستگاه‌های اجرایی است، گفت: واقعیت این است که دشمن در زمینه جمع آوری داده‌های مکانی بسیار فعال است.
خبرگزاری میزان - بنا به اعلام روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور، سردار غلامرضا جلالی،در حاشیه  مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری پدافند غیرعامل و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح وبازدید از نمایشگاه دستاور‌ها و توانمندی‌های این سازمان، با اشاره به اینکه مأموریت سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها با یکدیگر هم‌افزایی و هماهنگی داشته باشد، گفت: طبیعتاً وقتی مأموریت‌های ما در کشور، رصد و احصای تهدیدات، مخاطرات و آسیب پذیری‌ها و انجام اقدامات برای کنترل، رفع و مقابله با آن‌ها در کشور است، حوزه داده‌های مکانی در این میان بسیار کمک کننده و ارزشمند است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مشترک ما، ولنگاری تولید و توزیع داده‌های مکانی توسط شرکت‌های خارجی و ضعف در نگهداری و صیانت از آن در برخی دستگاه‌های اجرایی است، تصریح کرد: واقعیت این است که دشمن در زمینه جمع آوری داده‌های مکانی بسیار فعال است و این موضوعی است که هرگز نباید از آن غفلت کرد.

جلالی اضافه کرد: وقتی ظرفیت‌های تولید و پردازش داده‌های مکانی در سازمان جغرافیایی و شرکت‌های بخش خصوصی داخلی وجود دارد، درست نیست از خارجی‌ها استفاده کرد که هم هزینه بالا و هم خطر نشت و درز اطلاعات وجود دارد.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ، رصد تهدیدات، احصای آسیب پذیری‌ها، رصد مخاطرات مرتبط با داده‌های مکان مرجع را یکی دیگر از ظرفیت‌های مشترک همکاری با سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح اعلام کرد.

جلالی ادامه داد: در حوزه رصد تهدیدات، تحولات و تغییرات اقلیمی نیز می‌توان از ظرفیت سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح استفاده کرد.


امیر سرتیپ دوم مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح نیز در این بازدید، اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره به اشراف اطلاعاتی قوی تاکید دارند که سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح نقشی کلیدی در این میان ایفا می‌کند به طوری که سعی شده، همواره در حوزه ماموریتی خود (با وجود تمام محدودیت‌ها)، داده‌‎های به روز و با حداقل خطا را در اختیار داشته باشد.

وی با اشاره به ارزش بالای اطلاعات مکانی در جهان، تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا سرمایه‌گذاری عظیمی در این حوزه در حال انجام است که باید به آن توجه جدی داشت.


فخری با اشاره به تاریخچه سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، گفت: در حال حاضر، نهاد‌ها و سازمان متعددی در کشور متولی داده‌های مکانی هستند که این خود مخاطرات متعددی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به تهیه سند راهبردی سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح، اضافه کرد: این سند مورد تایید وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح قرار گرفت و این سند به عنوان نقشه راه پیش روی سازمان است که همه برنامه‌های آتی و ماموریت‌های خود را با این سند به پیش خواهیم برد.

تفاهمنامه همکاری میان سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در حاشیه این مراسم به امضاء طرفین رسید.

این تفاهم‌نامه با هدف همکاری و تعامل علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و تبادل اطلاعات مکانی بین سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح در جهت استفاده از امکانات و توانمندی‌های علمی، نیروی انسانی و اطلاعاتی، تجربه و تخصص به امضای، سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی و امیر مجید فخری رسید.
 
رصد ماهواره‌ها به منظور مقابله با تهدیدات و لزوم توجه به الزامات پدافند غیرعامل در حوزه ناوبری و تحلیل مخاطرات زیرساختی نیز از جمله دیگر حوزه‌های همکاری مشترک دو سازمان پدافند غیرعامل کشور و سازمان جغرافیایی نیرو‌های مسلح بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
 

انتهای پیام/