شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن آنفلوانزا

آغاز آزمایش بالینی اولین واکسن آنفلوانزا بر اساس فناوری mRNA

شرکت داروسازی مُدرنا اعلام کرد که آزمایش بالینی واکسن آنفلوانزا خود را با فناوری جدید پیام رسان «ام.آر.ان. ای» ساخته، بطور رسمی آغاز کرده است.

آغاز آزمایش بالینی اولین واکسن آنفلوانزا بر اساس فناوری mRNA

به گزارش منیبان؛ این شرکت داروسازی آلمانی در ساخت این واکسن آنفلوانزا از همان فناوری mRNA به کار گرفته شده در ساخت واکسن کرونا خود، استفاده کرده است.

واکسن کرونای شرکت مدرنا که با همکاری شرکت آمریکایی فایزر ساخته شده، از بخشی از کد ژنتیکی ویروس به نام RNA پیام رسان یا mRNA استفاده می کند تا بدن بتواند پاتوژن را تشخیص دهد و در صورت آلوده شدن فرد به آن حمله کند.

اکنون  شرکت مدرنا اعلام کرده است که در یک آزمایش بالینی برای بررسی تاثیر واکسن آنفلوانزا که در ساخت آن از فناوری mRNA استفاده شده است، دوزهایی از این واکسن را به اولین شرکت کنندگان تزریق کرده است.

 فناوری mRNA قبل از شروع همه گیری کرونا شناخته شده بود، اما به طور گسترده ای توسط محققان کشف و استفاده نشده بود. اکنون، بسیاری از محققان بر این باورند که این فناوری می تواند آینده واکسن ها را تغییر دهد و حتی پایه ای برای ایجاد واکسن های ایدز (HIV / AIDS) باشد و شرکت مدرنا سرگرم تحقیق در مورد آنها نیز است.

«استفان بانسل»، مدیر عامل شرکت مدرنا  در بیانیه ای اعلام کرد: انتظار است کاندیداهای واکسن آنفلوانزای فصلی یکی از اجزای مهم واکسن های ترکیبی تنفسی آینده ما باشد.

در این آزمایش بالینی دوزهایی که در سه نوبت آزمایش می شوند مربوط به یک واکسن چهار ظرفیتی هستند، به این معنی که با چهار سویه مختلف آنفلوانزا مقابله خواهند کرد.

بانسل ادامه داد: واکسن های ترکیبی تنفسی ستون مهمی در استراتژی کلی واکسن mRNA ما هستند. معتقدیم مزایای واکسن های mRNA شامل توانایی ترکیب آنتی ژن های مختلف برای محافظت در برابر ویروس های متعدد و توانایی واکنش سریع به تکامل ویروس های تنفسی، مانند آنفلوانزا ، SARS-CoV-۲ و RSV است.

او افزود: چشم انداز ما تولید واکسن ترکیبی mRNA است تا افراد بتوانند در هر پاییز یک دوز برای محافظت با اثربخشی بالا در برابر  سخت ترین ویروس های تنفسی دریافت کنند.

شرکت مدرنا قصد دارد ۱۸۰ بزرگسال را در این مطالعه برای بررسی اثر بخشی واکسن آنفلوانزای خود به نام mRNA-۱۰۱۰  ثبت نام کند و در حال حاضر مراحل اولیه آزمایش ایمنی و اثربخشی این واکسن را آغاز کرده است.

 واکسن mRNA ساختارهای ژنتیکی را به سلول های بدن تحویل می‌ دهد تا خودشان پروتئین های ویروسی یا باکتریایی را بسازند. سیستم ایمنی بدن به اینها پاسخ می‌ دهد و ایمنی ایجاد می‌ کند.

واکسن های mRNA خواص ایمونولوژی مورد نظر را با وضعیتی امنیتی عالی و انعطاف پذیری دیده نشده از واکسن های ژنتیکی ترکیب می‌کند. بر اساس بیان پروتئین در مکان خود، واکسن mRNA قادر به گنجاندن یک پاسخ ایمنی متعادل شامل هر دو ایمنی سلولی و مزاجی هستند.

RNA ذاتا حاملی ایمن است چون به صورت حداقلی و فقط حامل اطلاعاتی است که با ژنوم تداخل ندارد. از آنجا که هر پروتئین را می‌توان بدون نیاز به تنظیم فرایند تولید، بیان کرد، واکسن mRNA نیز حداکثر انعطاف پذیری را با توجه به توسعه دارد.