شهرخبر

شگرد عجیب خواهر و برادر برای کلاهبرداری اینترنتی

دختر جوان در نقش خدمتکار و نظافتچی وارد خانه‌ها می‌شد و از آنجا اقدام به خریدهای اینترنتی می‌کرد و با همدستی برادرش و ترفند عجیبی که در پیش گرفته بود دست به کلاهبرداری‌های میلیونی می‌زد.

سارقین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، راز کلاهبرداری‌های این خواهر و برادر با شکایت تعدادی از مالباختگان فاش شد. مالباختگان همگی صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی بودند که در دام متهمان گرفتار شده و اموالشان که عمدتا گوشی‌های میلیونی بود را از دست داده بودند.

یکی از آنها به مأموران گفت: چند روز پیش دختر جوانی که خودش را نازگل معرفی کرده بود به تلفن مغازه‌ام زنگ زد و درخواست خرید ۲ گوشی سامسونگ به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان کرد. او نشانی خانه‌اش در تهرانسر را اعلام کرد و قرار شد گوشی‌ها را با پیک برایش بفرستم و او پس از دریافت آنها، پولش را از طریق دستگاه پز که در اختیار پیک بود پرداخت کند.

وی ادامه داد: پیک فروشگاه گوشی‌ها را به آدرسی که دختر جوان داده بود، برد. آنجا ساختمانی ۳ طبقه بود و وقتی پیک رسید دختر جوان از ساختمان بیرون آمد و گوشی‌ها را از پیک گرفت اما هنگام پرداخت پول، گفت که کارت عابربانکش را اشتباهی آورده است و به داخل خانه برگشت تا کارت دیگری بیاورد. پیک فروشگاه منتظر برگشت آن دختر بود که در همان لحظه در پارکینگ باز شد و یک خودروی پژو پارس سفید از آنجا بیرون آمد و با سرعت زیاد دور شد. داخل ماشین همان دختری بود که گوشی‌ها را از پیک گرفته بود اما پیک هنوز متوجه این ماجرا نشده بود. او چند دقیقه دیگر هم منتظر ماند اما وقتی خبری از آن دختر نشد، زنگ خانه را زد اما در کمال تعجب شنید که هیچ دختری با آن مشخصات در آن ساختمان زندگی نمی‌کرد و در حقیقت دختر جوان یک کلاهبردار بوده که با این شگرد گوشی‌ها را سرقت کرده و بدون پرداخت پول، متواری شده بود.
 

دختر نظافتچی 

ماموران با دریافت این شکایت راهی خانه‌ای شدند که دختر جوان از آنجا با فروشگاه اینترنتی تماس گرفته بود. در طبقه اول ساختمان زوجی سالخورده زندگی می‌کردند که فرزندی نداشتند. طبقه دوم خالی از سکنه بود و در طبقه سوم یک خانم مسن زندگی می‌کرد که ۲ فرزند داشت. یکی از فرزندان او جوانی به نام بهزاد بود که وقتی مأموران تلفن همراهش را بررسی کردند معلوم شد که وی ۵ روز قبل از سرقت با دختر سارق یعنی نازگل تماس تلفنی داشته است. بهزاد وقتی شنید که سرقت کار نازگل بوده است به مأموران گفت: من خبر نداشتم که این دختر، یک سارق است. مدتی قبل مادرم قصد نظافت خانه را داشت و به‌دنبال نظافتچی می‌گشتیم که از طریق فضای مجازی با نازگل آشنا شدم. با او تماس گرفتم و برای نظافت خانه‌مان قرار گذاشتیم و او به خانه آمد و کارهای نظافت را انجام می‌داد و من خبر نداشتم از داخل خانه ما با فروشگاه اینترنتی تماس گرفته و سفارش گوشی‌های گران‌قیمت داده و با این شگرد دست به کلاهبرداری و سرقت زده است.
 

برادر همدست خواهر 

با اظهارات پسر جوان، تحقیقات برای ردگیری نازگل که با این شگرد دست به سرقت از چند فروشگاه اینترنتی دیگر هم زده بود ادامه یافت. کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران در پرس و جو از مالباخته‌ها و بررسی شماره تلفن‌هایی که دختر جوان با آنها تماس گرفته بود در نهایت به سرنخ‌هایی از وی دست یافتند و مخفیگاه او را در منطقه تهرانسر شناسایی کردند. دستور بازداشت وی صادر شد و مأموران موفق شدند دختر سارق را در یک عملیات ضربتی دستگیر کنند. این متهم پس از انتقال به اداره آگاهی در بازجویی‌ها گفت: کلاهبرداری‌ها را با همدستی برادرم انجام می‌دادم. ابتدا به‌عنوان نظافتچی و خدمتکار در فضای مجازی آگهی می‌دادم و وقتی کسی تماس می‌گرفت و برای نظافت به خانه‌اش می‌رفتم، نقشه‌ام را عملی می‌کردم.

وی ادامه داد: زمانی که برای نظافت می‌رفتم، برادرم هم با ماشینش می‌آمد. وارد پارکینگ می‌شدیم و برادرم داخل ماشین می‌ماند. من مشغول نظافت می‌شدم و در فرصتی مناسب با فروشگاه‌هایی که از قبل شناسایی کرده و با آنها برای خرید صحبت کرده بودم، تماس می‌گرفتم و سفارش گوشی‌های گران‌قیمت می‌دادم. وقتی پیک مغازه می‌رسید، به مقابل در می‌رفتم تا مطمئن شود که در آن ساختمان زندگی می‌کنم. بعد گوشی‌ها را می‌گرفتم و با این بهانه که کارت عابربانک را اشتباهی آورده‌ام به داخل خانه برمی‌گشتم و پیک مقابل در منتظر می‌ماند. من با در دست داشتن گوشی‌ها وارد پارکینگ و سوار ماشین برادرم می‌شدم و طوری مخفی می‌شدم که پیک مرا نبیند. بعد برادرم ماشین را روشن می‌کرد و از پارکینگ خارج می‌شد و هر دو فرار می‌کردیم.

به‌گفته سرهنگ کیانوش ناصری، رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران، متهمان در جریان بازجویی‌ها با ارتکاب ۱۱ فقره سرقت و کلاهبرداری با این شگرد اعتراف کردند که ارزش اموال سرقت شده از سوی آنها ۵۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. وی با اشاره به اینکه هر دو متهم با قرار قانونی راهی زندان شدند به شهروندان و صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی توصیه کرد که در زمان انجام معامله، مراقب شگردهای مختلف کلاهبرداران باشند و صرفا به حضور خریدار در مقابل خانه اطمینان کرده و سعی کنند کالا را همزمان با واریز وجه به حسابشان تحویل خریدار دهند.