شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بودجه ۱۴۰۰#مجلس#بورس
گفت‌وگو|

واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های دولتی؛ درمان کسری بودجه ۱۴۰۰

عضو «کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس کاهش برخی از هزینه‌های جاری با برخی واگذاری‌ها را راهکار جبران کسری بودجه ۱۴۰۰ دانست و گفت: البته ما مقداری در این زمینه محدودیت داریم و بازار بورس به تازگی از منفی بودن خارج شده است لذا بحث واگذاری هم ایجاد مشکل می‌کند، ولی راهی نداریم جز اینکه بخشی از طرح‌ها و پروژه‌ها را واگذار کنیم.
جعفر قادری در گفت‌وگو با میزان، بارش به گزارش اخیر دیوان محاسبات پیرو عملکرد دو ماهه اول بودجه سال ۱۴۰۰ از سوی دولت گفت: کسری بودجه دولت از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود.
 
وی افزود: بودجه‌ای که دولت ارائه و متاسفانه مجلس هم منابعی را بر آن اضافه کرد مشخص بود که قابل تحقق نیست.
 
عضو «کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه اعداد و ارقامی که برای فروش نفت و سایر درآمد‌های دولت در این بودجه پیش‌بینی شد اشکالاتی داشت.
 
این نماینده مجلس گفت: البته ممکن است منابع مالیاتی به دلیل افزایش تورم محقق شود، اما بخش عمده‌ای از درآمد‌های مالیاتی به صورت اوراق و اسناد خزانه است و بخش قابل توجهی از آن هم مربوط به درآمد‌های نفتی است لذا به نظر می‌رسد که این موارد هم ایجاد مشکل خواهد کرد.
 
قادری تاکید کرد: ما باید به سرعت تلاش کنیم تا فشار طرح‌های عمرانی در بودجه را کم کنیم و به سمت کار‌های مشارکتی پیش رویم تا دولت از محل واگذاری‌ها مقداری درآمد کسب کند و نیاز به منابع درآمدی برای اجرای طرح عمرانی نداشته باشد.
 
عضو «کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس با بیان اینکه برخی از هزینه‌های جاری با برخی واگذاری‌ها کم می‌شود، اظهارداشت: البته ما مقداری در این زمینه محدودیت داریم و بازار بورس به تازگی از منفی بودن خارج شده است لذا بحث واگذاری هم ایجاد مشکل می‌کند، ولی راهی نداریم جز اینکه بخشی از طرح‌ها و پروژه‌ها را واگذار کنیم.
 
قادری تاکید کرد: همچنین  ما می‌توانیم با تحرک بخشیدن به بخش‌های غیردولتی مشکلات در زمینه کسری بودجه را برطرف کنیم.
 
دیوان محاسبات در گزارش خود آورده است؛ «از مجموعه ۱۱۶ تبصره، بند و جز از احکام بودجه سال جاری، تا پایان اردیبهشت ماه فقط ۱۳ حکم (معادل ۱۱ درصد) در موعد مقرر به صورت کامل اجرا شده است و ۴۵ حکم (معادل ۳۹ درصد) ناقص اجرا شده و ۵۸ حکم (معادل ۵۰ درصد) کلاً اجرا نشده است.»

همچنین در این گزارش گفته شده؛ طی ۲ ماه ابتدایی سال جاری، ۲۷ درصد منابع بودجه‌ای محقق شده که در مقابل ۴۴ درصد مصارف، حکایت از کسری بودجه در ابتدای سال می‌دهد و عدم تغییر در تحقق منابع و ادامه این رویه، به کسری بودجه شدید در پایان سال مالی کشور منجر خواهد شد.
 
 
انتهای پیام/