شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#افغانستان#تجارت ایران

آخرین وضعیت تجارت ایران با افغانستان /ماهیرود احتمالا فردا باز شود

کدخبر: 425043
اقتصاد نیوز : رایزن سابق ایران در افغانستان ضمن اشاره به احتمال بازگشایی مرز ماهیرود از فردا گفت: طالبان و دولت مرکزی افغانستان هیچ ممانعتی برای تجارت با ایران اعلام نکرده اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، محمد مهدی جوانمرد قصاب  در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و افغانستان بعد از تسلط طالبان در برخی از مناطق کشور افغانستان، گفت: دولت ایران آمادگی کامل برای تجارت با افغانستان دارد و از جانب ایران هیچ مانعی برای ادامه روند تجاری با افغانستان وجود ندارد و مسائل مربوط به دولت مرکزی افغانستان و طالبان مباحث داخلی مربوط به این کشور است که باید توسط خودشان نیز حل شود. 

* افغانستان ممانعتی برای تجارت با ایران اعلام نکرده است

رایزن سابق بازرگانی ایران در افغانستان با بیان اینکه دولت مرکزی افغانستان و طالبان در شرایط فعلی هیچ منعی برای تجارت با ایران اعلام نکرده اند، افزود: ضمن اینکه طالبان طی اطلاعیه ای که در منطقه پخش کرده اند اعلام کرده اند که ممانعتی برای رفت و آمد بازرگانان ایجاد نخواهند کرد و گمرکات می توانند به فعالیت خود ادامه دهند. 

 وی در مورد آخرین وضعیت مرزها نیز بیان داشت: گمرکات دوغارون، ماهیرود و اسلام قلعه فعلا بسته اند و کامیون های ایرانی از مرز دوغارن به ایران بازگشته اند تا شرایط به حالت عادی برگردد. 

برگزاری جلسه اتاق تجارت افغانستان با طالبان برای بازگشایی مرز ماهیرود

جوانمرد قصاب  با اشاره به برگزاری جلسه اتاق تجارت افغانستان با طالبان اظهار داشت: پیش بینی می شود که با توجه به مذاکرات انجام شده و مذاکرات آتی مرز ماهیرود فردا باز شود و طبق روال گذشته عبور و مرور کامیون ها از این مرز انجام شود. 

* مرز میلک باز است 

وی بیان داشت: مرز میلک باز است و تردد کامیون ها بین ایران و افغانستان از این مرز در جریان است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. 

جوانمرد قصاب با تاکید بر اینکه دولت افغانستان و همچنین طالبان هیچ منعی برای تجارت ایجاد نکرده اند اظهار داشت: در صورت توقف واردات کالا به افغانستان قیمت اجناس افزایش می یابد لذا افغانستان هیچ تمایلی برای متوقف شدن تجارت ندارد  و به همین دلیل پیش بینی می شود طی روزهای آینده این دو مرز نیز بازگشایی شوند. 

 مدیرکل حوزه ریاست سازمان توسعه تجارت بیان داشت: در مجموع روند تجارت جدای از سیاست در افغانستان اتفاق افتاده است و تجارت منطقه در حال انجام است تا مردم افغانستان در تامین مایحتاج خود دچار مشکل نشوند و از افزایش قیمت سوخت نیز جلوگیری شود. 

وی بیان داشت: استاندار خراسان جنوبی نیز آمادگی برای بازگشایی مرز را اعلام کرده است. 

جوانمرد قصاب با بیان اینکه تجار افغان اغلب کالا های ایران را درب کارخانه از تولید کنندگان ایرانی تحویل می گیرند و در همانجا نیز تسویه می کنند، گفت: همچنین تجار ایرانی اغلب کالاها را در مرز به تجار افغان تحویل می دهند به این صورت که بار کامیون های ایران به کامیون های افغان منتقل می شود و معمولا کامیون های ایرانی وارد خاک افغانستان نمی شوند. 

وی افزود: بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده هیچ مشکلی در ادامه روند تجاری وجود ندارد و کمی مساله امنیت مطرح است و در صورتی که درگیری در مرزها بین طالبان و دولت مرکزی افغانستان به وجود نیاید روند تجاری به شرایط عادی باز خواهد گشت.