شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مالیات

شناسایی آثار حذف مالیات طلا چه تاثیری بر قیمت‌ها

کدخبر: 424991
اقتصادنیوز: بعد از مدت‌ها کش‌وقوس بالاخره طرح اصلاح بخشی از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به دولت ابلاغ شد که بر اساس آن ستاندن مالیات ارزش‌افزوده از اصل طلا تا چندی دیگر متوقف خواهد شد. موضوعی که به گفته رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر می‌تواند محرکی برای رونق بازار رکودی طلا در کشور باشد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، موضوع اصلاح بخشی از قانون اخذ مالیت بر ارزش‌افزوده از سال 98 در دستور کار مجلس بود اما تا نهایی شده و به دولت ابلاغ شود بیش از یک سال و نیم به طول انجامید و بالاخره 12 تیرماه بود که ابلاغ شد، اگرچه که بر اساس گفته‌های مسئولین تا اجرای آن چیزی در حدود 6 ماه زمان باقی است و در دی‌ماه باید منتظر اجرایی شدن آن باشیم.

نکته قابل‌توجه در این تحول جدید که بازار طلا مدت‌ها در انتظار آن بوده است این است که در بخشی از اصلاح صورت پذیرفته در قانون مذکور دیگر اصل طلا از شمول این مالیات کنار گذاشته می‌شود. موضوعی که به گفته فعالین بازار طلا اجرایی شدن آن می‌تواند به کاهش قیمت طلا و همین‌طور رونق بخشی به بازار نیمه‌جان فعلی کمک شایان توجهی کند.

در رابطه با تأثیرات اجرای این موضوع بر بازار طلا، عبدالله محمدولی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر  گفت: اگر این اتفاق زودتر از این‌ها می‌افتاد به بازار طلا کمک زیادی می‌کرد و این تأخیر موردانتقاد همیشگی ما بود. به اعتقاد ما طلا ابزاری برای ساخت یک مصنوع تلقی می‌شود اما متأسفانه به اصل آن نیز این مالیات لحاظ می‌شد و به همین سبب قیمت تمام‌شده طلا در بازار گران بود. این اتفاق از ابتدای اجرایی شدن قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده تابه‌حال در رابطه با طلا جریان داشته است.

طلا و سکه

او در رابطه با تأثیر حذف مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا در آینده این بازار نیز گفت: این موضوع می‌تواند تأثیر مثبتی هم در طرف تولید و هم در طرف فروش داشته باشد. در چنین شرایطی اعتماد مردم به طلا به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای افزایش می‌یابد و به‌عنوان یک پس‌انداز مطمئن با خیالی آسوده آن را خریداری خواهند کرد و دیگر این‌گونه نخواهد بود که هنگام فروشان طلای خود را با یک قیمت پایین‌تر به فروش برسانند. همچنین در بخش کارگری یا کارفرمایی این صنف نیز به سبب رونق تولید، رضایت‌مندی افزایش خواهد یافت.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر افزود: طلا یک زنجیره دارد و زمانی که سفارش تولید افزایش یابد خودبه‌خود چرخه‌های حاضر در این زنجیره اعم از بنکدار و فروشنده و امثالهم نیز رونق میابند. این رونق در بازار طلا سبب تزریق امید تازه در صنف ما خواهد بود آن‌هم در شرایطی که موارد گوناگونی همچون کرونا بازار را در شرایط رکود قرار دادند و این موضوع می‌تواند بازار نیمه‌جان فعلی را تا حدودی زنده کند.

محمد ولی با اشاره به این موضوع که در طول یک دهه گذشته اصناف گوناگون حاضر در زنجیره بازار طلا رفته‌رفته به سبب عوامل اقتصادی و دیگر عوامل کوچک و کوچک‌تر شده است، گفت: در طول این مدت سرمایه‌های بسیاری از چرخه تولید در صنعت طلا و جواهرسازی خارج‌شده‌اند، رونق دوباره بازار کمک می‌کند سرمایه‌ها رفته‌رفته به تولید برگردند، اگرچه که زمان‌بر خواهد بود.

او در بخش دیگری از گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در رابطه با پیش‌بینی‌ها از روند بازار در ماه‌های پیش رو گفت: با توجه به اینکه موضوع عدم اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا در دی‌ماه سال جاری اجرایی می‌شود، تأثیر مثبت این موضوع به بازار شب عید خواهد رسید. اما تا آن زمان با توجه به ادامه همه‌گیری بیماری کرونا و در پیش بودن ماه‌های محرم و صفر، روند کاهش تقاضا ادامه میابد و به نظر نمی‌رسد از رکود فعلی خارج شود.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر با اشاره به اینکه چشم‌انداز بازار طلا در سال 1400 چندان روشن نیست، افزود: در بحث قیمت‌ها نیز موضوع کاهش تقاضا مؤثر است اما درمجموع بازار طلا در ماه‌های پیش رو در انتظار خبرها و وقایع سیاسی بیرون بازار است. موضوعی که در قیمت‌ها تأثیر قابل‌توجهی خواهد گذاشت. البته که این موضوع در کنار موضوعات اقتصادی و تلاش‌های احتمالی برای ارزش تقویت ریال درمجموع برای کلیت بازارها ازجمله بازار طلا خبر بسیار امیدوارکننده‌ای خواهد بود.