شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#فرانسه#سعید#هالیوودی#داوران

کن یا شعبه دوم اسکار؟/ سرسپردگی فرانسه به آمریکا در جشنواره سینمایی هم مشهود است


کن یا شعبه دوم اسکار؟/ سرسپردگی فرانسه به آمریکا در جشنواره سینمایی هم مشهود است

سعید مستغاثی می‌گوید که مدیران جشنواره فیلم کن برای اینکه دمِ کمپانی‌های هالیوودی را ببینند تا با سرمایه‌های آنان چراغ جشنواره را روشن نگه دارند، خودزنی کرده‌، کاملاً هالیوودی شدنده‌اند، از انتخاب ریاست داوران آمریکایی گرفته تا رژه بی‌مصرف‌ها!

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سعید متسغاثی نویسنده  و منتقد سینما در صفحه اینستاگرامش جشنواره فیلم کن را یک جشنواره آمریکایی به تمام معنا و حتی "اسکاری‌تر از اسکار" معرفی کرد.

این منتقد دلیل این رفتار دوگانه را در سیاست‌های جشنواره چه در انتخاب رئیس هیأت داوران جشنواره و چه در انتخاب فیلم‌های برتر و میدان دادن به حضور بازیگران و هنرمندان فیلم‌های تجاری در مراسم فرش قرمز و فوتوکال‌ها و اکران فیلم‌های آنان عنوان کرد.

مستغاثی در بخش از یادداشتش نوشته: "برای نوزدهمین بار در تاریخ برگزاری این جشنواره یک سینماگر آمریکایی به عنوان رئیس هیئت داوران بخش مسابقه اصلی این جشنواره انتخاب شده در حالی که در این مدت تنها 14 بار ریاست هیأت داوری به سینماگران فرانسوی یعنی کشور برگزار کننده اختصاص یافته و دیگر کشورها حتی ممالک صاحب سینمایی مثل آلمان و ایتالیا و انگلیس، سهمی ناچیز از این موقعیت داشته‌اند."

امسال نیز در کنار انتخاب اسپایک لی آمریکایی به عنوان رئیس داوران از جودی فاستر بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی تجلیل شد که نشانه‌ای روشن بر تداوم توجه کن به هالیوود و آمریکا است. 

مستغاثی اما نکته بسیار مهم دیگری را دال بر آمریکایی بودن کن می‌گوید. او به حضور فیلم‌هایی مانند شرک و STARWARS و  "بی‌مصرف‌‌ها" به عنوان فیلم‌های کاملاً تجاری و ضدهنری در کن و همینطور رژه بازیگران فیلم آخری مانند آرنولد و سیلوستر استالونه اشاره می‌کند که با حضور خود همراه با زره‌پوش و رفتار تهوع‌آورشان جشنواره  را رسماً مسخره کردند.

در کنار دلیل مستغاثی مبنی بر توجه و ضریب دادن کن به فیلم‌های تجاری سال‌های قبل می‌توان به حضور فیلم 100 درصد تجاری و بلاک باستر "سریع و خشن 9" در جشنواره کن امسال اشاره کرد که منجر به حیرت بسیاری از خبرنگاران و منتقدان شد.

شاهد مدعای دیگری که این منتقد سینما در  این راستا به درستی اشاره می‌کند "نقض قانون مهم جشنواره یعنی اولین اکران در جشنواره" است که برای فیلم‌های آمریکایی وتو شده است. فیلم‌های کن نباید قبل از جشنواره در هیچ جا اکران شده باشند "اما به دفعات، فیلم‌هایی از سینمای آمریکا در جشنواره کن حضور یافته‌اند که پیش از این، حتی به مدت یک ماه اکران عمومی داشته‌اند!"

مستغاثی افزوده است "بدون پول و سرمایه‌های استودیوها، شرکت‌ها و کمپانی‌هایی که به طرق مختلف اسپانسر جشنواره کن می‌شوند و اغلب به هرحال یک طرفشان آمریکایی است، اساساً این جشنواره قابل برگزاری نیست و به قول معروف جشنواره کن روی شاخ کمپانی‌های آمریکایی می‌چرخد."

وی ادعاهای مدیران این جشنواره مبنی بر هنری و تجربی بودن را زیر علامت سؤال می‌داند و  معتقد است مدیران کن برای رسیدن به پول و سرمایه  "خودزنی" می‌کنند و "به کمپانی‌های آمریکایی باج داده‌اند تا به قول معروف چراغ جشنواره را روشن نگه دارند!"

مستغاثی در نهایت می‌گوید این رفتار کن باعث شده در تمام سال‌های قبل فیلم‌های سینماگران بزرگی ماندن «اینگمار برگمان» از موفقیت در جشنواره فیلم کن محروم بمانند و حتی زمانی که مدیران جشنواره برای جبران این قصور خواستند «نخل طلای نخل طلاها» را به او در مراسمی اهدا کنند، او آن را قبول نکرد و گفت که دیگر پایش را در این جشنواره نمی‌گذارد.

اینگونه "جشنواره فیلم کن که زمانی مدعی هنری ترین فستیوال سینمایی دنیا بود، از اسکار هم آمریکایی‌تر و به قول معروف از پاپ هم کاتولیک‌تر شد!"

انتهای پیام/