شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت بهداشت#دولت#تاریخ

ابربحران تاریخ کشور "کاهش جمعیت" است/ تغافل وزارت بهداشت نسبت به افزایش آمار سقط جنین و کاهش زاد و ولد


ابربحران تاریخ کشور "کاهش جمعیت" است/ تغافل وزارت بهداشت نسبت به افزایش آمار سقط جنین و کاهش زاد و ولد

بانکی‌پور فرد گفت: کاهش جمعیت خطرناک‌ترین بحران تاریخ کشور است که مورد غفلت دولت قرار گرفته، این در حالی است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است و ایشان بارها بر آن تأکید کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امیرحسین بانکی‌پور فرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در نشست مطالبه‌گران حوزه فرهنگ که به همت معاونت فرهنگی اجتماعی قرارگاه بقیةالله الاعظم برگزار شد، طی سخنانی ابربحران کشور در آینده را پیری جمعیت عنوان کرد.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در این نشست با بیان اینکه طرح جوانی جمعیت یکی از اولویت‌ها در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است، گفت: تا به حال جلسات مشترک زیادی را برای به ثمر رسیدن این طرح جامع با وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های مختلف برگزار و تلاش کردیم تا مشکلات را بر اساس مباحثه علمی برطرف کنیم.

خطرناکترین بحران تاریخ کشور

بانکی پور موضوع جمعیت را مسئله مهم پیش روی تمامی کشورها دانست و ادامه داد: در قرن بیستم با مسئله انفجار جمعیت روبرو بودیم، این در حالی است که در قرن 21 با چالش پیری مواجه خواهیم شد.

او با اشاره به اینکه کاهش جمعیت ابر چالش قرن 21 در کشور ما خواهد بود، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته برای حل این مشکل چاره‌هایی اندیشیده شده است و طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده راهکاری برای حل این مشکل است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی از وجود بحران‌های مختلف پیش روی کشور یاد کرد و گفت: در این میان، کاهش جمعیت خطرناک‌ترین بحران تاریخ کشور ما محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است. اگر به موضوع جمعیت توجه نشود به سرعت به سمت سیاه چاله پیری جمعیت پیش خواهیم رفت.

 

 

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در ادامه تصریح کرد: موضوع جمعیت مهم‌ترین مسئله کنونی کشور است اما جای تأسف است که در حوزه جمعیت هنوز متوجه عمق فاجعه و بحران کهنسالی نشده‌ایم.

بانکی پور با بیان اینکه اگر تا هفت سال آینده برای بحران پیری جمعیت برنامه‌ریزی نشود در 150 سال آینده امکان رهایی از این سیاه چاله وجود ندارد، گفت: این بحران به مرور به یکی از خطرناک‌ترین حوادث موجود در تاریخ کشور تبدیل خواهد شد و به همین دلیل به آن چاله جمعیتی می‌گوییم، چرا که طی 300 سال این شیب را طی کرده‌ایم.

اصلاح طرح جمعیتی در کمیسیون فرهنگی مجلس

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ایراداتی که از سوی شورای نگهبان به مواد 53 و 56 این طرح گرفته شده است، بیان کرد: اشکالات طرح اصلاح شده است و منتظر بازگشت طرح از شورای نگهبان هستیم.

او ادامه داد: طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دارای 74 ماده است که عمده آن به حمایت از موضوع معیشت خانواده‌ها پرداخته و 9 ماده از آن نیز به موارد سقط جنین به عنوان جرم اشاره کرده است.

حمایت از خانواده، مادر و کودک جهت تشویق رشد جمعیتی

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تأکید کرد: بیشتر مطالعات نشان می‌دهد عوامل فردی، اجتماعی و اقتصادی در فرزندآوری تأثیر داشته است. نوشتن قانون گام اول است اما بعد از قانون قدرتی برای نظارت درست بر اجرایی شدن این قانون‌ها در اولویت ما است.

بانکی پور از در نظر گرفتن بودجه‌های قابل توجه برای حمایت از خانواده یاد کرد و گفت: در این طرح بودجه‌های خوبی جهت حمایت از بارداری و زایمان، اعطای وام تولد فرزند، تسهیلات معیشتی و رفاهی، افزایش وام خرید، افزایش حقوق به نسبت تعداد اعضای خانواده در کارمندان، تسهیلات آموزشی برای زنان باردار و زنان دارای فرزند کوچک و دورکاری برای خانم‌های کارمند برای حمایت از خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

او از ارائه بسته تغذیه‌ای، بهداشتی و درمانی و همچنین مشاوره برای مادران باردار در بخش بهداشت و سلامت یاد کرد و ادامه داد: در بخش‌های گوناگون هم فرهنگ‌سازی، اصلاح ساختار مالیاتی و تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری آینده فرزندان انجام شده که بر اساس آن با تولد هر کودک، سهامی برای او در نظر گرفته می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از کمک این طرح به زوج‌های نابارور که هزینه‌های درمان بسیار سنگین دارند، اشاره کرد و ادامه داد: از طریق این کمک‌ها زوج‌ها می‌توانند از مراکز درمان ناباروری با استفاده از بیمه ناباروری استفاده کنند، ضمن اینکه بیمه زنان باردار هم در این طرح در نظر گرفته شده است.

ضرورت مقابله با سقط جنین

بانکی پور با اشاره به رشد آمار سقط جنین به دو صورت جنایی و عارضی در چند سال اخیر، اظهار داشت: در حال حاضر آمار دقیقی از سقط جنین در کشور نداریم. اما آثار روحی و روانی این سقط‌ها بر مادران بسیار نگران‌کننده و گاهی غیر قابل جبران است و حتی در برخی از موارد شانس مادر شدن دوباره را از زنان می‌گیرد.

او با طرح این سؤال که چرا دستگاه‌های ذیربط در زمینه سقط جنین اقدامات مؤثری انجام نداده‌‌اند و چرا سقط در کشور رایج شده است، تصریح کرد: این طرح بخشی از انتظارات مقام معظم رهبری را در حوزه جمعیت و خانواده می‌تواند محقق سازد. اما برای برآورده کردن کامل انتظارات ایشان و اهداف و دغدغه‌های حوزه جمعیت و خانواده لازم است بررسی وسیع‌تری در کمیسیون ویژه انجام شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در پایان سخنان خود، از اولویت‌های دیگر در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یاد کرد و گفت: علاوه بر مسئله جمعیت اولویت‌های دیگری از جمله خانواده، مطبوعات، صدا و سیما، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان در این کمیسیون مطرح است.

انتهای پیام/