شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه

آماده سازی پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیه به نخجوان


آماده سازی پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیه به نخجوان

پروژه خط لوله انتقال گاز ترکیه به نخجوان در بخش ترکیه به پایان کار خود رسیده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پس از جنگ 44 روزه قره باغ که منجر به آزاد سازی بخش‌هایی از خاک این منطقه از سوی جمهوری آذربایجان شد، باکو و آنکارا همکاری های خود در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی و نظامی را توسعه و تعمیق دادند.

نشریه ینی شفق در این خصوص با اشاره به قرارداد انتقال گاز بین دو کشور از ترکیه به نخجوان گزارشی نوشته که از نظر خوانندگان می گذرد.

در حوزه اقتصادی پروژه های زیادی بین طرفین تعریف شده که در منطقه قره باغ و از کریدور نخجوان در حال انجام است که یکی از آنها پروژه انتقال گاز از ترکیه به جمهوری آذربایجان از مسیر قره باغ- نخجوان- ایغدیر است.

کشور ترکیه ,

این پروژه در دیدار فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و پرویز شهباز اف همتای آذربایجانی وی به امضا رسید که بخش مربوط به ترکیه به مرحله پایانی رسیده است.

پروژه خط لوله گاز نخجوان از شهرهای ایغدیر، مرکز، کاراکویونلو و آرالیک عبور می کند. این پروژه پس از پروژه های خط لوله انتقال گاز و نفت باکو-تفلیس- جیحان، باکو-تفلیس- ارزروم و نیز تاناپ، یکی دیگر از خطوط انتقال انرژی است که بین ترکیه و جمهوری آذربایجان کشیده می شود.

این خط لوله در حالی در ترکیه مراحل پایانی خود را دنبال می کند که در انتظار تصویب در جمهوری آذربایجان است و در زمان کوتاهی پس از تصویب از سوی شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان آغاز به کار خواهد کرد.

کشور ترکیه ,

خط لوله ترکیه- نخجوان تاثیر بسزایی در توسعه و تعمیق روابط اقتصادی بین دو کشور خواهد داشت. منطقه نخجوان در حدود 500 هزار نفر جمعیت دارد که به طور سالانه نیم میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کنند. با راه اندازی این خط، همه نیازهای گازی این منطقه مرتفع خواهد شد.

این خط که از ایغدیر آغاز می شود و تا نخجوان ادامه خواهد داشت، در بخش ترکیه 85 کیلومتر خط لوله را شامل می شود. این پروژه اقتصاد نخجوان را دوباره احیا خواهد کرد و زمینه ساز سرمایه گذاری در این منطقه می شود.

دی ماه سال گذشته بود که فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از شهرداری ایغدیر اظهار داشت: انشاءالله تا چند ماه پیش‌رو مناقصه خط لوله انتقال گاز طبیعی از ترکیه به نخجوان را به اتمام رسانده و روند ساخت آن را آغاز خواهیم کرد. مدت ساخت این خط لوله را 12 ماه برنامه‌ریزی کردیم. این یکی از پروژه‌های مهمی است که پس از اتمام، باعث افزایش اهمیت راهبردی ایغدیر خواهد شد.

 

انتهای پیام/