شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گذرنامه#پاسپورت#ایرانیان

تازه ترین جایگاه اعتبار پاسپورت ایرانی/تعداد سفرهای بدون مجوز گذرنامه ایرانیان

کدخبر: 424914
اقتصاد نیوز: در رتبه بندی اعتبار گذرنامه یا پاسپورت در سال جدید میلادی ایران در رتبه 105 قرار گرفته این رتبه به صورت اشتراکی با سریلانکا است.

فهرست شاخص هنلی که از سال ۲۰۰۶ تاکنون اعتبار گذرنامه کشورهای مختلف را مشخص می کند در ارزش گذاری سال ۲۰۲۱ خود محدودیت های وضع شده برای جلوگیری از شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» را در نظر نگرفته است.این شاخص برای فصل سوم 2021 به روز شده است و نشان می دهد  دارندگان گذرنامه ژاپن می توانند به ۱۹۳ کشور یا منطقه در جهان بدون دریافت روادید یا با دریافت ویزا هنگام ورود در مرز سفر کنند.

بنا به گزارش شاخص هنلی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ میزان جابجایی های بین المللی تنها به ۱۲ درصد از سطح سفرها در دوران پیش از همه گیری کرونا رسید.

سنگاپور در فهرست برترین گذرنامه های جهان پس از ژاپن در جایگاه دوم قرار گرفته است. کره جنوبی و آلمان نیز با کسب امتیاز مشابه همراه با یکدیگر در جایگاه سوم قرار دارند.

شناسه گذرنامه هنلی نمایه‌ای برای ارزش‌گذاری گذرنامه کشورهای جهان است. این وبگاه، گذرنامه ۱۹۹ کشور جهان را بر پایه سفر بدون روادید، امتیازدهی و رده‌بندی می‌کند. شمار هر یک کشوری که با یک گذرنامه بتوان به آنها سفر کرد "یک امتیاز" حساب می‌شود. از سال ۲۰۰۶ (میلادی) با همکاری انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا)و داده رسمی بدست آمده است.

در میان همسایگان ایران امارت متحده عربی در جایگاه 15 قرار گرفته است گذرنامه یا پاسپورت امارات بدون ویزا می تواند به 175 کشور جهان سفر کند.عربستان نیز رتبه با امکان سفر بدون پاسپورت به 79 کشور در رتبه 71 قرار دارد. چین که در سال ۲۰۱۱ میلادی در جایگاه نودم قرار داشت در جدیدترین فهرست منتشرشده به جایگاه 72 رسیده است.

 گذرنامه افغانستان در فهرست هنلی در جایگاه ۱۱۰ قرار گرفته است و به این ترتیب کمترین اعتبار را در میان پاسپورت کشورهای مختلف دارد.پس از این کشور عراق، سوریه و پاکستان قرار دارند.

از سوی دیگر ایران به همراه سریلانکا در فهرست شاخص هنلی در سال ۲۰۲۱ در جایگاه ۹۹ قرار گرفته است. به این ترتیب ایران جایگاه دوازدهم را از انتهای فهرست معتبرترین گذرنامه های جهان دارد.

گذرنامه ایران در نیمه اول سال گذشته میلادی با ۳ پله صعود در مقایسه با نیمه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی به رتبه ۹۸ جهان بازگشته بود در ارزیابی فصل سوم 2021 ایرانی های می توانند بدون دریافت روادید یا هر مجوز دیگری به 42 کشور سفر کنند.این تعداد گرچه تغییر نداشته اما به دلیل آنکه کشورهای دیگر توانسته اند تعداد سفر بدون مجوز به سایر کشورها را افزایش دهند رتبه بهتری کسب کرده اند.