شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سوریه#تحریم‌ها

تأکید نماینده ایران بر رفع هر چه‌ سریع‌تر تحریم‌ها علیه سوریه

خاجی

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در نشست روند آستانه در نورسلطان بر رفع هر چه سریع‌تر تحریم‌ها علیه سوریه و مقابله با جریان تجزیه طلبانه و تروریستی در این کشور تأکید کرد.

به گزارش مشرق، در دومین روز از شانزدهمین دور مذاکرات روند آستانه در شهر نورسلطان قزاقستان، هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با هیأت‌های لبنان، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان ( UNHCR)، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.  

در این دیدارها هیأت جمهوری اسلامی ایران آخرین وضعیت و شرایط از جمله برگزاری انتخابات، آوارگان سوری و وضعیت پناهندگان این کشور، تحریم‌ها و سایر موارد را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.

برگزاری نشست کارگروه مبادله اسرا، مفقودین و بازداشت شدگان
 
نشست کارگروه مبادله اسرا، مفقودین و بازداشت شدگان نیز با مشارکت کشورهای ضامن در روند آستانه برگزار شد.

در این نشست «میرمسعود حسینیان» مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه به بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پرداخت و با تاکید بر اصول اخلاقی و انسانی خواستار تسریع در این امور شد.

هیأت‌های ترکیه، روسیه، سازمان ملل و صلیب سرخ نیز با ارائه آخرین گزارش عملکرد خود، در زمینه پیشرفت روند کار پیشنهاداتی مطرح کردند.  

 در پایان گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه، نشست عمومی پایانی روند آستانه برگزار و شرکت کنندگان بیانیه نشست را مورد توافق و تایید قرار دادند.

گفتنی است حاضران در شانزدهمین نشست روند آستانه بار دیگر با تأکید بر این‌که سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد، توافق کردند که دور بعدی این مذاکرات تا پیش از پایان سال ۲۰۲۱ میلادی در نورسلطان برگزار شود.

خاجی: تحریم‌ها علیه سوریه هر چه سریع‌تر رفع شود

«علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های مختلف از جمله خبرگزاری تاس روسیه و خبرنگاران روسی و سوری با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز انتخابات اخیر ریاست جمهوری در سوریه بر حق حاکمیت مردم این کشور تأکید کرد و ضمن مخالفت با تحریم‌های آمریکا علیه مردم سوریه، خواستار رفع هر چه سریع‌تر این تحریم‌ها شد.

خاجی در نشست مطبوعاتی موضوع بازگشت آوارگان داخلی به خانه و کاشانه خود را مورد اشاره قرار داد و بر مقابله با هرگونه جریان تجزیه طلبانه و تروریستی در سوریه تأکید کرد.

در روز اول نشست روند آستانه، هیأت جمهوری اسلامی به ریاست «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با هیأت‌های سوریه، روسیه، ترکیه و «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدارها تلاش‌ها در زمینه ثبات سیاسی در سوریه، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  این کشور، تلاش برای برگزاری ششمین نشست کمیته قانون اساسی در ژنو، موضوع گذرگاه‌های مرزی، تحریم‌های آمریکا علیه سوریه و نیز موضوع بازداشت شدگان و سایر موارد ذیربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هیأت جمهوری اسلامی ایران در این نشست‌ها مواضع خود مبنی بر مبارزه با تروریسم، کمک‌های بشردوستانه، ادامه تحریم‌های آمریکا بر علیه سوریه را مطرح کرد.

منبع: فارس