شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#وزارت#امور خارجه#وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه قرقیزستان خواهان استرداد شهروند این کشور از ترکیه شد

قزاقستان

وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان در رابطه با بازداشت «آرخان ایناندا» یادداشتی را به سفیر ترکیه در این کشور تحویل و خواستار استرداد وی از «آنکارا» به «بیشکک» شد.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه جمهوری قرقیزستان در رابطه با بازداشت «آرخان ایناندا» یادداشتی را به «احمد صدیق دوگان» سفیر ترکیه در این کشور تحویل داد.

در این یادداشت طرف قرقیزستان به غیر قابل قبول بودن چنین اقداماتی اشاره کرد که اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین الملل را به شدت نقض می‌کند.

همچنین بیان شد که در راستا احترام به حقوق و آزادی‌های بشرِ مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی مدنی و حقوق سیاسی و سایر اسناد این عمل غیر قانونی است.

 طرف قرقیزستان از طرف ترکی خواست که «آرخان» را به قرقیزستان برگرداند و تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از برخورد مناسب و جلوگیری از اقدامات خشونت آمیز و تحقیرآمیز علیه وی مطابق با هنجارهای حقوق بین الملل انجام دهد.

 به نوبه خود، سفیر ترکیه در قرقیزستان تأکید کرد که «آرخان» شهروند جمهوری ترکیه است.

وی خاطرنشان کرد که طرف ترکی انجام عملیات مذکور را در قلمرو قرقیزستان اعلام نکرده است.

وزارت امور خارجه قرقیزستان تاکید کرد که تمام تلاش خود را برای بازگرداندن «آرخان» به «بیشکک» و محافظت از حقوق و منافع قانونی وی به عنوان یک شهروند قرقیزستانی مطابق با قانون اساسی این کشور و موازین حقوق بین الملل انجام می‌دهد.

شایان ذکر است که «کوبانیچی بیک آمور علیف»   سفیر قرقیزستان در ترکیه با «یاووز سلیم کایران» معاون وزیر امور خارجه ترکیه و مسئول امور کنسولی دیدار کرد.

در این جلسه، سفیر قرقیزستان از ارسال یادداشت سفارت به وزارت امور خارجه ترکیه مبنی بر اطلاع رسانی در مورد محل اقامت «آرخان ایناندا» شهروند قرقیزستان و دسترسی یک افسر کنسولی به وی خبر داد.

کایران اطمینان داد که وزارت خارجه ترکیه درخواست طرف قرقیزی را به وزارت دادگستری ترکیه ارسال خواهد کرد.

«سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان اظهار داشت که ما واکنش دیپلماتیک خود را نشان دادیم اما تاکنون هیچ واکنش رسمی از طرف ترکیه صورت نگرفته است. آنها به صورت شفاهی اظهار داشتند که «آرخان» شهروند آنهاست و از تابعیت ترکی خود چشم پوشی نکرده است. به هر حال باید منتظر پاسخ رسمی ترکیه باشیم.

لازم به یادآوری است که «آرخان» مدیر شبکه مدارس ثبات» در قرقیزستان یک ماه پیش در قرقیزستان ناپدید شد. وی در لیست تحت تعقیب ترکیه قرار داشت.

منبع: فارس